Stanisław Dudekodp. O ile dobrze pamiętam, w samochodzie Opel Vectra z silnikiem X20XEVstosowano rozwiązanie technicznczne przyśpieszające uzyskanie przezkatalizator właściwej temperatury pracy (ekologia), polegające nadoprowadzeniu dodatkowego powietrza (tlenu) do układu wydechowego. Funkcjata uruchamiana byłapo rozruchu zimnego silnika i charakteryzowała sięobjawami podobnymi do opisanych przez użytkownika. Nie wiązał bym tych objawów ze zwiększonym zużyciem oleju silnikowego. Podwyższonezużycie oleju wymaga zastosowania szeregu czynności kontrolnych, charakterystycznych dla tego typu dolegliwości, jak np:- dokładny pomiar ilości zużywanego oleju w zależności od przebiegu - dlapotwierdzenia stanu faktycznego,- kontrola ewentualnych wycieków (rozumiem z przysłanego opisu jużwykonana - brak wycieków),- pomiar ciśnienia sprężania w cylindrach z uwzględnieniem kontroli udziałuposzczególnych cylindrów oraz próbą olejową.Prawidłowo wykonana diagnostyka powinna doprowadzić do zawężenia zakresuprac naprawczych.Najczęstszą przyczyną zwiększonego zużycia oleju jest zużycie pierścienitłokowych i uszczelnienia prowadnic zaworowych. Większość prac do wykonania w warsztacie specjalistycznym. Przebieg 240 000 km jest przebiegiem znaczącym i jeżeli zużycie oleju pozostaje na stałym poziomie można się zastanowić nad zasadnością przeprowadzania prac naprawczych (czy jeszcze się jeszcze nie pojeździć, wstrzymać z naprawą - chyba że inne względy uzasadniają). W trakcierozbiórki silnika po takim przebiegu na pewno należy się liczyć zrozszerzeniem zakresu prac.Pozdrawiam,K.Kotarba