W tym zestawieniu nie znajdziecie samochodu, który wciąż można kupić. Nie znajdziecie też takiego, którego łatwo znaleźć na rynku wtórnym. Oto 10 aut przeznaczonych dla bardzo zamożnych tego świata. W dodatku ze specjalnymi względami producentów samochodowych. Jesteście gotowi?
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoGaleria zdjęć
Pagani Zonda Cinque 2009: 678 KM, 7.3 V12, 355 km/h, Zbudowano po pięć egzemplarzy coupé i roadstera. Była to drogowa wersja Zondy R. W Cinque zastosowano szybszą, 6-biegową, sekwencyjną skrzynię, co pozwoliło obniżyć czas rozpędzania do setki do 3,4 s. Wpływ na poprawę osiągów miała też większa moc silnika – 678 KM. Z kolei przyczepność na torze wyścigowym Zonda Cinque zawdzięcza poprawionej aerodynamice. Coupé i roadster miały zbliżoną cenę wynoszącą ok. 2 mln dol. plus podatki.
Mercedes CLK-GTR 1997: 612 KM, 6.9 V12, 344 km/h, Powstał, by uczynić zadość przepisom wyścigowej klasy FIA GT1. Pierwszy egzemplarz zbudowano w 1997 r., ostatni – latem 1999 r. Miał minimalistyczne wnętrze pozbawione zbędnego balastu w postaci wyposażenia zwiększającego komfort. Klimatyzacja była opcjonalna. W porównaniu z wyścigowym CLK-GTR dodano jednak system kontroli trakcji. Przydatny, bo 6,9-litrowy silnik miał 612 KM, co pozwalało przyśpieszać do setki w 3,8 s i osiągać prędkość 344 km/h.
Maserati MC12 2004: 630 KM, 6.0 V12, 330 km/h Zbudowano go, by spełnić przepisy homologacyjne, gdy Maserati postanowiło wziąć udział w serii FIA GT. MC12 wykorzystywało 6-litrowe V12 z Ferrari Enzo. Ma 630 KM i moment obrotowy równy 652 Nm. Oczywiście jest to silnik wolnossący. Dekadę temu nikt nie myślał o stosowaniu turbo w supersamochodach. Z Enzo pochodzi nie tylko silnik, w MC12 użyto też zmodyfikowanego podwozia Enzo. W wyniku zmian Maserati jest większe i cięższe niż Ferrari, na czym ucierpiały osiągi. Przykładowo, MC12 może jechać 330 km/h, a Enzo – 350 km/h. Czas rozpędzania do 100 km/h to 3,8 s, do 200 km/h – 9,9 s.
Lamborghini Aventador J 2012: 700 KM, 6.5 V12, ponad 300 km/h, Pokazany w 2012 r. hardkorowy pojazd jest pozbawiony nie tylko dachu, ale także szyb. Zamontowano w nim silnik zwykłego Aventadora, czyli V12 o mocy 700 KM. Tyle że Aventador J jest lżejszy – waży 1575 kg. Masę zaoszczędzono, usuwając to, co zbędne, czyli m.in. klimatyzację i sprzęt audio. Istnieje tylko jeden Aventador J. Należy do niewielu samochodów, które dostarczają wrażeń z jazdy zbliżonych do tych, jakie daje motocykl...
Koenigsegg One:1 2014: 1361 KM, 5.0 V8, ponad 400 km/h, Przedstawiono go podczas salonu samochodowego w Genewie w 2014 r. One:1 odnosi się do relacji mocy do masy. Silnik – 5-litrowe V8 z podwójnym turbo – ma 1361 KM, a auto waży 1361 kg. Moment obrotowy wynosi 1371 Nm. Koenigsegg chwali się, że moc silnika: 1000 kW to po prostu megawat. A to oznacza, że One:1 był pierwszym „megasamochodem”. Teraz więcej koni ma Bugatti Chiron, który jest jednak znacznie cięższy od Koenigsegga. Ciekawe, czy Szwedzi pracują już nad mocniejszą wersją stosowanego przez nich V8...
Ferrari SP12 EC 2012: 570 KM, 4.5 V8, 325 km/h Szczególne Ferrari zbudowane w 2012 r. w jednym egzemplarzu, na zamówienie Erica Claptona. Bazą było 458 Italia. Nadwozie jest inspirowane Ferrari 512 BB, a zaprojektowano je we współpracy z Pininfariną. Od strony technicznej to nadal 458 Italia z 4,5-litrowym V8 i 7-biegową, dwusprzęgłową skrzynią. Wóz ten kosztował ponoć 4,7 mln dol., ale teraz wart jest jeszcze więcej: to unikat, który ma szczególnego właściciela.
Mclaren F1 LM 1992: 680 KM, 6.1 V12, 362 km/h W sumie powstało 106 egzemplarzy zwykłego McLarena F1. O wiele rzadziej jest spotykana wersja F1 LM pomyślana jako auto torowe – jest ich tylko pięć sztuk. F1 LM zbudowano na bazie wyścigowego F1 GTR, ale wprowadzono modyfikacje konieczne, by auto mogło jeździć po drogach publicznych, oraz usunięto ograniczenie mocy, które obowiązuje w wyczynowej specyfikacji silnika.. F1 LM ma więc 680 KM, a nie 600 KM jak auto wyścigowe. Zrezygnowano w nim z wyposażenia wpływającego na komfort, zastosowano sztywniejsze zawieszenie, poprawiono aerodynamikę.
Aston Martin One-77 2012: 750 KM, 7.3 V12, 350 km/h Nazwa tego modelu wskazuje, że powstało tylko 77 egzemplarzy szczególnego coupé Astona Martina. Ograniczona produkcja zapewnia, że jest to jeden z najrzadziej spotykanych Astonów w historii tej brytyjskiej marki. Inna unikatowa cecha One-77 to fakt, że jest to najszybszy drogowy Aston Martin – może jechać z prędkością maksymalną ponad 350 km/h. Do 100 km/h rozpędza się w 3,8 s. Jego silnik ma moc 750 KM i w swoim czasie – według przedstawicieli Astona Martina – był to najmocniejszy wolnossący silnik na świecie montowany w samochodzie drogowym.
Ferrari FXX 2005: 800 KM, 6.3 V12, 345 km/h Niesamowity model przeznaczony tylko na tory wyścigowe, a bazujący na Enzo. Sprzedawany za ponad 3 mln dol., ale jedynie wyselekcjonowanym posiadaczom innych modeli Ferrari. Najciekawszy jest fakt, że FXX pozostaje pod nadzorem Ferrari i można nim jeździć tylko podczas zorganizowanych dni na torach wyścigowych na całym świecie. Auto nie jest przy tym dopuszczone do ruchu po zwykłych drogach. Ten szczególny samochód jest napędzany silnikiem V12 z Enzo, ale powiększonym z 6 do 6,3 l pojemności skokowej. Ma on moc 820 KM (Enzo – „tylko” 670 KM). W jej efektywnym wykorzystaniu pomagają seryjnie montowane opony typu slick – idealne na równy, suchy i czysty tor, ale mało użyteczne na drogach publicznych. W sumie FXX był swoistym laboratorium na kołach, łącząc technologie z Enzo z najnowszymi rozwiązaniami przygotowanymi przez firmy współpracujące z Ferrari oraz zespół Formuły 1 włoskiej marki.
Bugatti Veyron JB Edition 2013: 1200 KM, 8.0 W16, 375 km/h Bugatti uwielbiało zaskakiwać edycjami specjalnymi Veyrona. Jedną z ciekawszych była wersja stworzona w hołdzie Jeanowi Bugatti, synowi założyciela marki, którego uważa się za twórcę modelu Type 57SC Atlantic – najrzadziej spotykanego i najdroższego samochodu tej firmy. Zbudowano tylko trzy egzemplarze Veyrona Jean Bugatti Edition, każdy w cenie ok. 3 mln dol. Auto pokazano w 2013 r. podczas salonu samochodowego we Frankfurcie. Ma, jak Grand Sport Vitesse, silnik o mocy 1200 KM i momencie obrotowym równym 1500 Nm. To najszybszy roadster świata z czasem rozpędzania do 100 km/h wynoszącym 2,6 s i prędkością maksymalną dtochodzącą do 410 km/h.