Galeria zdjęć
1. Fiat 500 F * Oryginalna „pięćsetka” produkowana przez 18 lat (1957-75) miała wiele wariantów różniących się elementami wykończenia karoserii, wnętrza, czy pozycjonowaniem zawiasów drzwi. Wersja F była wśród nich najbardziej popularna i do dziś przetrwało najwięcej egzemplarzy. Teraz będzie ją można podziwiać w stałej kolekcji nowojorskiego Museum of Modern Art (MoMA), gdzie zyskała status dzieła sztuki.
Fiat 500 Ghia Jolly * Samochód plażowy (zwany także Spiaggina), który zaprojektowany i produkowany był przez studio stylistyczne Ghia. Auto miało wydłużony rozstaw osi, pozbawione było drzwi i bocznych szyb, a w miejsce standardowych foteli wstawiono siedzenia z plecionki. Całość wieńczył baldachim. Auto w pewnym momencie stało się ulubionym środkiem transportu VIP-ów. Widywano w nim Arystotelesa Onassisa, Silvio Berlusconiego, czy Josipa Tito. Wersja z powiększonymi reflektorami trafiła nawet na rynek USA. Dziś to jedna z najbardziej poszukiwanych i najdroższa odmiana kultowej „pięćsetki”.
Fiat-Abarth 500/595/695 * Od początku produkcji Fiata Nuova 500 Carlo Abarth modyfikował te samochody, tworząc wzmocnione wersje nazywane od pojemności silnika 500/595/695. Małe auta wsławiły się w rajdach i wyścigach często wygrywając z większymi i dużo mocniejszymi rywalami. Można śmiało powiedzieć, że „pięćsetka” ugruntowała pozycję Abartha w świecie sportów motorowych, a dzięki sukcesom marka przetrwała do dziś pod skrzydłami Fiata.
Fiat 500 Giardiniera * Standardowy Fiat 500 okazał się za mały? Oto wersja „ogrodnicza”, czyli kombi z bardziej praktycznym nadwoziem i płaską podłogą nad zamontowanym z tyłu silnikiem. Ta odmiana produkowana była w latach 1960-75 i przez cały czas zjeżdżała z taśmy wyposażona w drzwi otwierane „pod wiatr”. Fiat 500 w wersji towarowej bazującej na Giardiniera nazywał się wdzięcznie Furgoncino.
Abarth 695 Tributo Ferrari * Powstało jedynie 1649 egzemplarzy wersji oferowanej przez przedstawicielstwa Ferrari. Samochody były pomalowane czerwonym lakierem z palety Ferrari, miały pod maską silnik 1.4 litra o mocy 180 KM oraz 17-calowe obręcze, które również nawiązywały stylem do producenta sportowych włoskich samochodów. Historia Abartha i Ferrari w przeszłości łączyła się wielokrotnie. Wystarczy wspomnieć model z 1953 roku o nazwie Ferrari 166/53 Abarth.
Fiat 500 Riva * Wersja specjalna powstała we współpracy z legendarnym producentem łodzi motorowych Riva. Wykończony jest głębokim granatowym lakierem Sera, a w środku ma piękną deską rozdzielczą z mahoniu i wstawki na kierownicy i dźwigni zmiany biegów z tego samego materiału. Siedzenia obszyto jasną skórą Poltrona Frau z lamówką w kolorze nadwozia. To zdecydowanie najbardziej szykowna i stylowa wersja „pięćsetki”.
Abarth 695 Biposto * Samochód powstał dla uczczenia 50. rocznicy narodzin Fiata Abarth 695. Pod maską pracuje silnik 1.4 l o mocy 190 KM, najmocniejszy jaki został zamontowany w cywilnej odmianie Abartha 500. Zmieniono intercooler, zamontowano układ dolotowy BMC, wydech Akrapovic z aktywnym zaworem, regulowane amortyzatory, układ hamulcowy Brembo, 18-calowe felgi OZ oraz tytanowy pałąk bezpieczeństwa. Abarth Biposto o masie 997 kg potrafi rozpędzić się do setki w 5,9 s i maksymalnie podróżować z prędkością 230 km/h. To najbardziej ekstremalna wersja Abartha 500 dopuszczona do poruszania się po publicznych drogach.
Fiat 500 Anniversario * Jubileuszowa wersja na 60. urodziny modelu. Wyróżnia się dwoma nowymi lakierami i 16-calowymi felgami w stylu retro. Dostępna jest z silnikiem 1.2 o mocy 69 KM zarówno jako hatchback jak i cabrio. Smakowita i nieprzesadzona cenowo. W Polsce zaczyna się od 50 900 zł. Materiał na przyszłego klasyka. Kto wie, może za 60 lat stanie w MoMA obok Fiata 500 F.
Abarth 695 Maserati Edition * Ta wersja łączy zadziorny charakter Abartha z elegancją jaka płynie z marki Maserati. Abarth 695 Maserati Edition otrzymał 17-calowe felgi „Neptune Design”, amortyzatory Koni oraz czterotłoczkowy układ hamulcowy Brembo z tarczami o średnicy powiększonej do 305 mm. Wyprodukowano jedynie 480 egzemplarzy Maserati Edition.