Auto Świat Wiadomości Aktualności Wrócił temat badań lekarskich dla starszych kierowców. Rząd wyjaśnia, co czeka seniorów

Wrócił temat badań lekarskich dla starszych kierowców. Rząd wyjaśnia, co czeka seniorów

Co rusz powraca temat zaostrzenia obowiązkowych badań dla starszych wiekiem kierowców. Powodem ma być chęć poprawy bezpieczeństwa. Na argument zmniejszenia liczby wypadków wskazała m.in. jedna z posłanek, która skierowała do ministra infrastruktury i ministra zdrowia interpelacje w sprawie obowiązkowych badań dla kierowców seniorów. Już wiadomo, że oba resorty nie pracują nad zaostrzeniem przepisów, ale to nie oznacza, że żadnych zmian w tej kwestii nie będzie.

Seniorzy za kierownicą będą musieli spodziewać się częstszych badań lekarskich?
Shutterstock
Seniorzy za kierownicą będą musieli spodziewać się częstszych badań lekarskich?
  • Posłanka Małgorzata Gromadzka z Koalicji Obywatelskiej skierowała interpelację do ministrów infrastruktury oraz zdrowia w sprawie obowiązkowych badań dla starszych kierowców
  • Parlamentarzystka wskazuje, że starzejący się ludzie mogą mieć ograniczenia zdrowotne i psychofizyczne i że w niektórych krajach już wprowadzono obowiązek regularnych badań dla kierowców powyżej określonego wieku
  • Resorty wyjaśniają, że już dzisiaj przepisy pozwalają na kierowanie kierowców na dodatkowe badania, a także na ostrzejsze przepisy dotyczące zawodowych kierowców

Nie od dzisiaj wiadomo, że doświadczenie przychodzi z wiekiem. Jest to szczególnie ważne w przypadku kierowców. Osoby, które pokonały już setki tysięcy kilometrów, nie dość, że łatwiej potrafią rozpoznać zagrożenie i dzięki temu zapobiec potencjalnym tragicznym konsekwencjom, to z czasem nabierają też daleko idącej rozwagi, której przeważnie brakuje młodym kierowcom. Ale jest też druga strona medalu. Wraz z przybywającymi latami wielu ludzi traci bystrość umysłu i potrzebuje więcej czasu na rozpoznanie zagrożenia i właściwą reakcję. A na drodze często trzeba reagować natychmiast.

Dodatkowe badania dla seniorów - "mogą posiadać ograniczenia zdrowotne"

I właśnie kwestia bezpieczeństwa jest tą, którą w interpelacji skierowanej do ministra infrastruktury oraz ministra zdrowia poruszyła posłanka Małgorzata Gromadzka z Koalicji Obywatelskiej (KO). Parlamentarzystka wskazała, że "z przeprowadzonych badań oraz licznych doniesień wynika, że osoby starsze, mimo dużego doświadczenia na drodze, mogą posiadać ograniczenia zdrowotne i psychofizyczne, które wpływają na bezpieczeństwo ruchu drogowego".

Tych ograniczeń zdrowotnych i psychofizycznych może być naprawdę dużo. Jak zauważa Gromadzka, proces starzenia się może negatywnie wpływać na wzrok, słuch, refleks i osłabiać ogólną sprawność fizyczną. To powoduje, że seniorzy siadający za kierownicę "mogą być bardziej narażeni na wypadki drogowe, szczególnie w dynamicznych sytuacjach wymagających szybkiej reakcji".

Badania dla seniorów w UE

Na potwierdzenie tezy o zwiększonym ryzyku związanym z wiekiem kierowców, posłanka KO zwraca uwagę, że w niektórych europejskich krajach wprowadzono już regulacje, które nakładają obowiązek poddawania się regularnym badaniom zdrowotnym na osoby powyżej określonego wieku. Chodzi o to, żeby wcześniej wykrywać potencjalne zagrożenia i dzięki temu precyzyjniej oceniać zdolność kierowców do prowadzenia pojazdów, a tym samym zwiększać bezpieczeństwo na drogach.

Mając to wszystko na uwadze, Gromadzka chciała uzyskać odpowiedź, czy polskie ministerstwa w ogóle analizują możliwość wprowadzenia obowiązkowych badań dla kierowców seniorów powyżej określonego wieku. Ponadto posłanka zamierzała dowiedzieć się, czy są jakiekolwiek plany przygotowania wytycznych lub regulacji w zakresie częstotliwości przeprowadzanych badań, np. wzroku, słuchu i refleksu, a jeżeli tak, to która instytucja miałaby je przeprowadzać i skąd pochodziłyby pieniądze na te badania.

Resort infrastruktury: zawodowi kierowcy po 60. roku życia badani co 30 miesięcy

Już w grudniu ub.r. na interpelację odpowiedział Maciej Lasek, sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury. Wskazał on, że zgodnie z polskimi przepisami uprawniony lekarz "może skierować osobę badaną na konsultację do lekarza specjalisty lub psychologa albo zlecić przeprowadzenie pomocniczych badań diagnostycznych". Po przeprowadzeniu tych badań wydawane jest orzeczenie lekarskie, które w związku ze stanem zdrowia może zawierać ograniczenia m.in. co do terminu ważności uprawnień oraz pojazdów "którymi może kierować osoba badana, ich wyposażenia, oznakowania lub przystosowania".

W dalszej części odpowiedzi Lasek podkreślił, że już dzisiaj starosta może wydać decyzję administracyjną o skierowaniu kierowcy na badania lekarskie, "jeżeli istnieją uzasadnione zastrzeżenia co do jego stanu zdrowia". Ich źródłem mogą być informacje i ustalenia stanu faktycznego uzyskane w ramach wykonywania zadań własnych, ale też zawiadomienia właściwych organów orzekających o niepełnosprawności lub niezdolności do pracy.

Odniesienie do wieku kierowców zawarto również w ustawie o transporcie drogowym. Te co prawda dotyczą osób wykonujących przewóz drogowy, ale stanowią, że kierowcy do czasu ukończenia 60 lat podlegają badaniom lekarskim i psychologicznym co 5 lat, a po ukończeniu 60. roku życia co 30 miesięcy. W związku z tym resort infrastruktury nie pracuje nad wytycznymi lub regulacjami prawnymi "w zakresie częstotliwości przeprowadzania dodatkowych badań dla seniorów oraz zakresu sprawdzanych umiejętności".

Zmiany w przepisach ws badań lekarskich

W drugiej połowie lutego br. odpowiedź na interpelację przesłał Wojciech Konieczny, sekretarz stanu w resorcie zdrowia. Okazuje się, że to ministerstwo też nie prowadzi żadnych prac legislacyjnych "w zakresie zmiany przepisów dotyczących przeprowadzania badań lekarskich lub badań psychologicznych w celu ustalenia istnienia lub braku przeciwwskazań zdrowotnych lub psychologicznych do kierowania pojazdem". Nie oznacza to jednak, że żadne zmiany nie zostaną wprowadzone.

Konieczny wyjaśnił, że 1 marca 2023 r. Komisja Europejska przedłożyła Radzie Unii Europejskie wniosek dotyczący całkowitego przeglądu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie praw jazdy. Obecnie w resorcie infrastruktury, przy współudziale przedstawicieli resortu zdrowia, prowadzone są prace nad rewizją tej dyrektywy "w zakresie obejmującym minimalne standardy dotyczące fizycznej i psychicznej zdolności do kierowania pojazdami mechanicznymi". Może zatem okazać się, że zmiany będą, choć na razie trudno powiedzieć jakie.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji