Auto Świat Wiadomości Aktualności Wsiadają do auta i nie regulują tej części fotela. Później potrzebują pomocy ortopedy

Wsiadają do auta i nie regulują tej części fotela. Później potrzebują pomocy ortopedy

Każdy człowiek wie, co powinien zrobić, kiedy wsiądzie do samochodu. I nie chodzi jedynie o kierowców, ale o każdego pasażera. Niestety, wielu osobom jedynie wydaje się, że robią wszystko, by zachować bezpieczeństwo i wygodę podczas podróży autem. Bardzo często zagłówek, który pozostaje niewyregulowany, jest później przyczyną wizyt u ortopedy.

Ruch drogowy
PhotoRK / Shutterstock
Ruch drogowy
  • Bezpieczeństwo w samochodzie to sprawa każdego pasażera, nie tylko kierowcy
  • Istotnym elementem zapewniającym bezpieczeństwo podczas kolizji jest zagłówek
  • Jest to element, o którym wielu z nas zapomina

Bezpieczeństwo w motoryzacji przez ponad 100 lat przeszło z jazdy na drewnianych ławkach do poruszania się w samochodach, które są bezpieczne nie tylko podczas wypadku, ale też dbają o zdrowie i komfort pasażera podczas podróży. Bez wątpienia jednak głównym i najważniejszym aspektem przez lata rozwijanym było bezpieczeństwo bierne, czyli to, które zabezpiecza nas podczas wypadku.

Wsiadamy, wysiadamy i tego elementu nie ruszamy

Dziś można powiedzieć, że jest już z tym świetnie - samochody mają pasy, a ludzie korzystają z nich bez przymusu i staramy się, by przylegały dokładnie do ciała. Pozycję za kierownicą również ustawiamy odpowiednio, dostosowując ustawienie fotela. Tu jednak cały czas bardzo wielu pasażerów samochodu zapomina o bardzo istotnym elemencie - zagłówku.

Jest to element, który przede wszystkim ma zabezpieczyć naszą szyję przed urazami podczas kolizji. Choć jest on przede wszystkim przydatny podczas uderzeń z tyłu, to podczas czołowych kolizji również się przydaje, gdy siła działająca na ciało oraz napinacze przyciągają ciało do oparcia. Wtedy szyja może się nienaturalnie wygiąć do tyłu.

Ustaw zagłówek, nie narażaj karku!
Ustaw zagłówek, nie narażaj karku!Auto Świat

Trzeba zadbać o swoją szyję

Kręgi szyjne są szczególnie narażone na uraz przy nagłym poruszeniu szyi do tyłu. Mogą zostać uszkodzone, a w skrajnych przypadkach może nawet dojść do przerwania rdzenia kręgowego. Z tego powodu jego ustawienie w samochodzie jest niewiarygodnie istotne.

Zagłówek w samochodzie każdy ustawia odpowiednio do swojego wzrostu. Nie musi on też wystawać ponad nas, jednak jego środek powinien być mniej więcej na wysokości środka naszej głowy. Wówczas spełni on swoje zadanie podczas kolizji.

Szczyt zagłówka na równi z głową. Ewentualnie środek zagłówka na środku głowy. Takie powinno być ustawienie
Szczyt zagłówka na równi z głową. Ewentualnie środek zagłówka na środku głowy. Takie powinno być ustawienieAuto Świat

To też element wygody, ale nie po to jest stworzony

Oczywiście z biegiem lat element ten stał się także częścią odpowiedzialną za wygodę, dlatego wiele zagłówków ma dodatkowe funkcje, jak ustawiane boki, czy też regulowany kąt ustawienia. W niektórych, raczej tanich autach jest to z kolei tylko kawałek bardzo twardej gąbki.

Następnym razem, gdy będziemy wsiadać do samochodu, czy to jako kierowca lub tylko pasażer, pamiętajmy, by poza zapięciem pasów ustawić też zagłówek odpowiednio do swojej głowy. Dzięki temu jest duża szansa, że gdy dojdzie do wypadku, nie skończymy z kołnierzem ortopedycznym na szyi.

Zagłówki to standard już od wielu lat
Zagłówki to standard już od wielu latAuto Świat

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków