- Bezpieczeństwo w samochodzie to sprawa każdego pasażera, nie tylko kierowcy
- Istotnym elementem zapewniającym bezpieczeństwo podczas kolizji jest zagłówek
- Jest to element, o którym wielu z nas zapomina
Bezpieczeństwo w motoryzacji przez ponad 100 lat przeszło z jazdy na drewnianych ławkach do poruszania się w samochodach, które są bezpieczne nie tylko podczas wypadku, ale też dbają o zdrowie i komfort pasażera podczas podróży. Bez wątpienia jednak głównym i najważniejszym aspektem przez lata rozwijanym było bezpieczeństwo bierne, czyli to, które zabezpiecza nas podczas wypadku.
Wsiadamy, wysiadamy i tego elementu nie ruszamy
Dziś można powiedzieć, że jest już z tym świetnie - samochody mają pasy, a ludzie korzystają z nich bez przymusu i staramy się, by przylegały dokładnie do ciała. Pozycję za kierownicą również ustawiamy odpowiednio, dostosowując ustawienie fotela. Tu jednak cały czas bardzo wielu pasażerów samochodu zapomina o bardzo istotnym elemencie - zagłówku.
Jest to element, który przede wszystkim ma zabezpieczyć naszą szyję przed urazami podczas kolizji. Choć jest on przede wszystkim przydatny podczas uderzeń z tyłu, to podczas czołowych kolizji również się przydaje, gdy siła działająca na ciało oraz napinacze przyciągają ciało do oparcia. Wtedy szyja może się nienaturalnie wygiąć do tyłu.
- Przeczytaj także: Temperatura utrzymuje się poniżej zera? Natychmiast jedź umyć samochód. Tak zaoszczędzisz sporo pieniędzy
Trzeba zadbać o swoją szyję
Kręgi szyjne są szczególnie narażone na uraz przy nagłym poruszeniu szyi do tyłu. Mogą zostać uszkodzone, a w skrajnych przypadkach może nawet dojść do przerwania rdzenia kręgowego. Z tego powodu jego ustawienie w samochodzie jest niewiarygodnie istotne.
Zagłówek w samochodzie każdy ustawia odpowiednio do swojego wzrostu. Nie musi on też wystawać ponad nas, jednak jego środek powinien być mniej więcej na wysokości środka naszej głowy. Wówczas spełni on swoje zadanie podczas kolizji.
- Przeczytaj także: Robią otwór w obudowie akumulatora elektryka. Francuzi nie oszaleli, to pomysł strażaków
To też element wygody, ale nie po to jest stworzony
Oczywiście z biegiem lat element ten stał się także częścią odpowiedzialną za wygodę, dlatego wiele zagłówków ma dodatkowe funkcje, jak ustawiane boki, czy też regulowany kąt ustawienia. W niektórych, raczej tanich autach jest to z kolei tylko kawałek bardzo twardej gąbki.
Następnym razem, gdy będziemy wsiadać do samochodu, czy to jako kierowca lub tylko pasażer, pamiętajmy, by poza zapięciem pasów ustawić też zagłówek odpowiednio do swojej głowy. Dzięki temu jest duża szansa, że gdy dojdzie do wypadku, nie skończymy z kołnierzem ortopedycznym na szyi.