Auto Świat Wiadomości Aktualności Biały, srebrny — to powoli przeżytek. Klienci coraz bardziej różnicują preferencje kolorystyczne

Biały, srebrny — to powoli przeżytek. Klienci coraz bardziej różnicują preferencje kolorystyczne

Wygląda na to, że jesteśmy świadkami trwającej rewolucji kolorystycznej w motoryzacyjnym świecie. Chociaż w 2024 r. klienci nadal najchętniej wybierali biały lakier, to coraz więcej osób decydowało się na żywe odcienie i ciepłe barwy. Większe zróżnicowanie palety kolorystycznej dostrzegalne było w całej branży.

Na całym świecie widać zmiany preferencji klientów dotyczące kolorystyki aut
BASF
Na całym świecie widać zmiany preferencji klientów dotyczące kolorystyki aut
  • Preferencje kolorystyczne różnią się w zależności od regionu, ale biały wciąż pozostaje ulubionym kolorem
  • Szarości zyskują na popularności dzięki swojej uniwersalnej finezji, zwłaszcza w regionie EMEA
  • Achromatyczne barwy, takie jak czarny, cieszą się rosnącą popularnością w Azji i krajach Pacyfiku

Ub.r. upłynął pod znakiem dalszej ewolucji upodobań kolorystycznych. Wiatr zmian wiał na całym świecie, choć w zależności od regionu zmieniały się także preferowane barwy. Niezmiennie największym zainteresowaniem cieszył się biały kolor, ale jak pokazuje raport przygotowany przez dział Coatings firmy BASF, dotychczasowi faworyci, czyli biały i srebrny, coraz częściej wypierani są przez żywe odcienie oraz ciepłe naturalne barwy.

W Europie dominują barwy achromatyczne

Wśród kolorów przykuwających uwagę klientów zaczęły pojawiać się ciepłe żółcie i beże. Ponadto we wszystkich regionach do głosu zaczyna dochodzić zieleń, a także barwy achromatyczne, takie jak czarny i szary. Popularność tych ostatnich zauważalnie rośnie w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka), gdzie odsetek barw achromatycznych zwiększył się do 72 proc. w 2021 r. do niemal 80 proc. w 2024 r.

Niezmiennie ulubionym kolorem pozostaje biały, ale tuż za nim plasuje się szary. Co ciekawe, niemal dwukrotny wzrost udziału w rynku zanotował beż. Mark Guthjar, globalny dyrektor ds. projektowania kolorów dla branży motoryzacyjnej w BASF, powiedział, że "beżowy oraz kolory neutralne kojarzą się ze spokojem i finezją, a więc stabilnością, za którą tęsknią ludzie w dynamicznym świecie".

Za oceanem coraz popularniejsze są auta w odcieniach szarości

Szarości zyskały na popularności także w Ameryce Północnej i Południowej, wszystko za sprawą bogactwa palety — od chłodnego metalu po ciepłe odcienie ziemi. W ub.r. szarości zdobyły aż 20 proc. rynku. W tym samym czasie, w porównaniu z 2023 r., czarny stracił dwa punkty procentowe, a zainteresowanie białymi samochodami zmniejszyło się o aż pięć punktów procentowych.

"Szary wyznacza nowy styl w motoryzacji, zyskując na popularności dzięki uniwersalnej finezji, zaś klienci rzadziej decydują się na tradycyjną czerń lub biel" — powiedziała Victoria Fislage, dyrektor ds. projektowania w BASF Coatings.

Azja i kraje Pacyfiku wybierają czarny kolor i coraz częściej także żółte

Achromatyczne barwy są bardzo często wybierane w krajach Azji i Pacyfiku. Zdecydowało się na nie aż 83 proc. klientów. Wśród nich na popularności, o dwa punkty procentowe, zyskał czarny, kojarzący się z elegancją. O dwa punkty procentowe spadła natomiast popularność białego koloru.

Co ciekawe, w krajach azjatyckich i rejonie Pacyfiku rośnie popularność kolorów chromatycznych, w szczególności żółtego, ale z miękkimi odcieniami, takimi jak żółty pastelowy lub żółty z domieszką szarości i beżu.

"Ziemiste i pastelowe żółcie odpowiadają cenionym dzisiaj wartościom: funkcjonalności, zrównoważonemu rozwojowi i współegzystencji z przyrodą" — powiedział Chiharu Matsuhara, szef działu projektowania kolorów dla branży motoryzacyjnej w regionie Azji i Pacyfiku.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji