Już po raz dziesiąty rozegrano rosyjskie zawody. Do tej pory najwięcej, bo trzy razy, zwyciężał Boris Gadasin w G-Force Proto. W 2010 roku tym rajdem Krzysztof Hołowczyc otworzył sezon, kiedy walczył w całym Pucharze Baja. Niestety pomimo zaciekłej walki i wygranej rywalizacji Hołek został zdyskwalifikowany za minimalnie większą zwężkę.
Faworytami edycji 2014 od początku byli: Saudyjczyk Yazeed al-Rajhi, Brazylijczyk Reinaldo Varela i dwaj Rosjanie – Władimir Wasilijew i Boris Gadasin. W najlepszej sytuacji byli al-Rajhi, który właśnie wrócił z zimowego Rajdu Szwecji, i Wasilijew, mieszkaniec Sankt Petersburga świetnie czujący się na lokalnych trasach.
Rajd rozpoczął się 6,5-kilometrowym prologiem, który miał wyłonić kolejność startową pierwszej dziesiątki. Najszybszy na tej próbie był Saudyjczyk. Przyjechał przed Żełudowem i Tapio Suominenem,Finem startującym w klasyfikacji Mistrzostw Rosji, zaproszonym przez łotewską stajnię rajdową RE Auto-club. Gadasin zajął dopiero 6., Wasilijew 8. miejsce. Kaczmarski wypadł z trasy i był dopiero dziewiąty. Zapletal i Dąbrowski (który skarżył się na niską moc Toyoty) zajęli ex aequo 10. pozycję.
W związku z wprowadzeniem nowego systemu kolejność na starcie zaskoczyła wielu zawodników. Według nowych zasad dziesiąty zawodnik nie ma prawa wyboru miejsca na liście, a każdy poprzedni może wskazać wygodną dla siebie lokatę. Tym sposobem załoga Zapletal/Marton wyruszyła jako pierwsza na sobotnie oesy. Najwięcej szans na wybór pozycji startowej miał al-Rajhi.
Sobotnie ściganie rozpoczęło się 102-kilometrową próbą wśród jezior i lasów. Oes miał twardą nawierzchnię, miejscami oblodzoną i zaśnieżoną, a gdzie indziej zmrożoną ziemię. Pierwszy przejazd wygrał Fin Suominen. W 2013 r. pilotował on Jouni Ampuje ze szkoły Tommi Mäkinena, trenera Marka Dąbrowskiego. Yazeed al-Rajhi tracił zaledwie sekundę, ale rywala się nie obawiał, bowiem ten nie startował w Pucharze Świata. Drugi na prologu Żełudow (który wygrał Baja Poland 2013) spalił hamulce i stracił kilka minut. O miejsca na podium walczyli Varela i Wasilijew.
Marek Dąbrowski uskarżał się na swoją Toyotę, która po pokonaniu Africa Eco Race nie przeszła nawet przeglądu (podobno piasek wypadał z filtra powietrza). Tuż za Orlen Teamem uplasował się Martin Kaczmarski w Mini, a testujący nowy silnik (3-litrowego diesla z Mercedesa) Miroslav Zapletal był na pozycji 11. Na kolejnym przejeździe sobotniej próby ukształtowała się kolejność w czołówce i od tej pory każdy pilnował swoich miejsc. Saudyjczyk powiększał swoją przewagę nad rywalami, a Kaczmarski przeszedł Dąbrowskiego. W Hummerze załogi Zapletal/Marton awarii uległ komputer i stanęli niedaleko przed metą OS 3.
Niedziela nie przyniosła przełomowych zmian. Czołowa szóstka nie uległa zmianie. Yazeed al-Rajhi został pierwszym w historii kierowcą spoza Rosji, który zdołał wygrać Northern Forest i zgromadził 30 punktów w Pucharze Świata. Drugi przyjechał kierowca Mini, Władimir Wasilijew 21 pkt, a trzeci Varela 16 pkt. Martin Kaczmarski dorobił się 12 pkt, a Marek Dąbrowski 10 pkt.
Rosyjska Baja została przez zawodników oceniona pozytywnie. Narzekano tylko na odcinek specjalny, który po kilku przejazdach uległ zniszczeniu. Zabrakło też typowo zimowej scenerii, opadów śniegu i mroźnej aury. Northern Forest dla wielu była jedyną okazją do poznania uroku jazdy na kolcach. Następna runda Pucharu Świata to Italian Baja.
Klasyfikacja końcowa Baja Russia:
1. Yazeed al-Rajhi/Timo Gottschalk (SA/D) Toyota Hilux 3:36.092. Władimir Wasiliew/Konstantin Żilcow (RUS) Mini All4 Racing +1.483. Reinaldo Varela/Gustavo Gugelmin (BR) Toyota Hilux +6.164. Martin Kaczmarski/Filipe Palmeiro (PL/P) Mini All4 Racing +8.305. Marek Dąbrowski/Jacek Czachor (PL) Toyota Hilux +10.096. Rusłan Misikow/Witalij Jewtekow (RUS) BMW X3 CC +13.587. Boris Gadasin/Aleksiej Kuzmicz (RUS) G-Force Proto New Line +14.548. Dmitrij Jewliew/Aleksiej Szaposznikow (RUS) Nissan Frontier +15.269. Andriej Czerednikow/Dmytro Cyro (KZ/UA) Toyota X3 Evo +20.2010. Jurij Sazonow/Arsłan Sachimow (KZ) H3 Evo 5 +20.52
Punktacja Pucharu Świata po pierwszej eliminacji:
1. al-Rajhi 30, 2. Wasiliew 21, 3. Varela 16, 4. Kaczmarski 12, 5. Dąbrowski 10, 6. Misikow 8, 7. Gadasin 6, 8. Jewliew 4, 9. Czerednikow 2, 10. Sazonow 1.
CZYTAJ WIĘCEJ:
ZOBACZ WIDEO:
Galeria zdjęć
Według regulaminu każda załoga musiała używać kolcowanych opon.
New Line Proto z numerem 15 załogi Sergiej Fomin/ Dan Schemel.
Znaki informacyjne w okolicach jeziora Ładoga.
Mini Martina Kaczmarskiego na trasie prologu.
Martin Kaczmarski i Filipe Palmeiro w MIni All4Racing z X-Raidu.
Miroslav Zapletal, szef Offroadsport.cz.
Nowy Hummer H3 Evo 7 Miroslava Zapletala wyposażony został w silnik diesla Mercedesa - 3.0 V 6.
Uaz 452, lokalny środek transportu.
Yazeed al-Rajhi i Timo Gottschalk na zapoznaniu trasy prologu.
Yazeed al-Rajhi i Timo Gottschalk w Toyocie Hi-lux Overdrive.
Władimir Wasiliew i Konstantin Żilcow (pilot Hołowczyca z Dakaru 2014) w Mini All4Racing.
Hummer załogi z Kazahstanu.
Kibice.
Toyota Hilux Dąbrowskiego, wysłużona po Africa Eco Race, miała zmniejszoną moc, by bezawaryjnie ukończyć zawody.
Nie karmić zwierząt!
Jouni Ampuja doradzał Markowi Dąbrowskiemu.
O godzinie 10 rano było jeszcze szaro.
Przed startem do prologu.
Miroslav Zapletal i Maciej Marton na starcie honorowym.
Ford Raptor przed badaniami kontrolnymi.
Wędkarz na jednym z okolicznych jezior.
Hummer H3 Evo 7.
Wędkarz prezentuje złapane pod lodem okonie.
Przed wjazdem na poranny serwis.
Kibice w jednej z wiosek, przez którą przejeżdżał rajd.
Trasa prowadziła także przez lasy, momentami było bardzo ciasno.
New Line Proto Borisa Gadasina uszkodzone na trasie OS 2.
Nissan Frontier T1 Dimitri Jewlewa.
Informacja o rajdzie rozwieszona na ogrodzeniu domostwa.
Załoga Orlen Team (Dąbrowski/ Czachor) na trasie prologu.
Wytwór rosyjskiego tłumikarza.
Załoga Orlen Team z zaprzyjaźnionym mechanikiem stajni Overdrive.
Lokalny sklep z rybami.
Zwycięzcy na podium.
Szóstka z podium.
Kibice.
Gaz startował w klasyfikacji Mistrzostw Rosji.
Fin Suominen wygrał OS 2. W 2013 r. pilotował on Jouni Ampuje ze szkoły Tommi Mäkinena, trenera Marka Dąbrowskiego.
"Rozebrane" z laminatu New Line Proto.
Ewgenij Firsow w Toyocie Hilux.
Toyota klasy T2.
Mitsubishi Pajero i Toyota Hilux.
Jazeed al-Rajhi i Timo Gottschalk.
Martin Kaczmarski i Filipe Palmeiro.
Uwaga Rajd.
Informacja.
Stare zabudowania nad jeziorem Ładoga.
Marek Dąbrowski.
Przed badaniami kontrolnymi.
Zwycięska Toyota Hi-lux.
Tył Gaza z Mistrzostw Rosji.
Seriwis Yarovit Motorsport.
Widok na jezioro Ładoga.
Orlen Team na zapoznaniu trasy prologu.
Serwis G-Force.
Wnętrze Proto Borisa Gadasina.
Serwis ukraińskiego G-Force Proto.
Hummer H3 Evo 7.
Serwios Overdrive przed OS 3.
Rozmowy w kuluarach.
Mini All4Racing Martina Kaczmarskiego.