Marka Volvo to od lat światowy lider w zakresie projektowania i produkcji aut funkcjonalnych, wygodnych, komfortowo wyposażonych, ale – przede wszystkim – bezpiecznych. Twierdzenie to dziś jest bardziej aktualne niż kiedykolwiek, zwłaszcza gdy znamy aktualne wyniki testów bezpieczeństwa przeprowadzanych przez organizacje Euro NCAP czy amerykańską IIHS. Zakres analizy auta pod kątem bezpieczeństwa, przyjętych kryteriów badawczych i samych testów jest różny w obu organizacjach. Dlatego poszukując auta wszechstronnie bezpiecznego warto patrzeć na wyniki nie tylko Euro NCAP, ale i IIHS. Jak wypada Volvo? Najnowsze modele szwedzkiej marki, w obu organizacjach badawczych otrzymały bardzo wysokie noty.

Volvo XC90 i Volvo XC60 – liderzy bezpieczeństwa

Szczególnie doskonałym przykładem jest model Volvo XC90 – topowy SUV w gamie Volvo. Auto to w obu organizacjach otrzymało najwyższe możliwe noty: 5 gwiazdek w Euro NCAP oraz ocenę 2020 TOP Safety Pick + w organizacji IIHS. Kolejnym przykładem może być SUV Volvo XC60. To model, który – gdy zanalizujemy wyniki testów Euro NCAP w ostatnich kilku latach (porównywanie starszych modeli nie jest już odpowiednie, ze względu na modyfikacje procedur badawczy) – okazał się najbardziej bezpiecznym SUV-em. A nawet więcej – wg danych Euro NCAP, SUV Volvo XC60 jest najbardziej bezpiecznym autem w ogóle – od kiedy wprowadzono nową procedurę testów uwzględniającą cztery kategorie badawcze: ochronę dorosłych pasażerów, ochronę dzieci, ochronę pieszych oraz aktywne, cyfrowe systemy bezpieczeństwa. Przeczytaj więcej na temat Volvo XC90 i XC60.

Sama wielkość SUV-a nie wystarczy

Często głoszonym twierdzeniem wśród konsumentów jest, że „duże auta są bezpieczniejsze”. To nie do końca prawda, bo na faktyczny poziom bezpieczeństwa danego auta składa się bardzo szeroki zakres różnych czynników: elementów konstrukcyjnych, przyjętych rozwiązań inżynieryjnych czy aktywnych i pasywnych systemów bezpieczeństwa. Faktem jest, że SUV-y to duże auta, ale ich wielkość ma przede wszystkim znaczenie praktyczne. Duże auto pozwala wygodnie przemieszczać się całym rodzinom. O bezpieczeństwie decyduje jednak znacznie więcej elementów niż tylko gabaryty pojazdu.

Volvo – bezpieczeństwo w DNA

Volvo od dziesięcioleci stawia na najwyższy poziom bezpieczeństwa w swoich pojazdach. Wystarczy przypomnieć, że to właśnie inżynier pracujący dla tej marki – Nils Bohlin – opracował trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, które jako pierwsze na świece pojawiły się w modelu Volvo PV544 w 1959 roku. Co więcej, firma nie zastrzegła swojego wynalazku zrzekając się praw patentowych, wychodząc z założenia, że rozwiązania chroniące wszystkich powinny być dobrem wspólnym. Trudno o lepsze podejście – dziś szacuje się, że pojawienie się trzypunktowych pasów bezpieczeństwa w ogóle w motoryzacji pozwoli uniknąć śmierci ponad miliona osób.

Dziś SUV-y Volvo to oczywiście nie tylko pasy, które oprócz tego że są trzypunktowe wyposażone są w napinacze, czy systemy dociągań zwiększające poziom ochrony. Każdy SUV szwedzkiej marki wyposażony jest w standardzie (bez względu na wybrany poziom wyposażenia) w komplet poduszek powietrznych. Na pokładzie mamy m.in. przednie poduszki kierowcy, pasażera, poduszki kolanowe, centralne, poduszki i kurtyny powietrzne chroniące pasażerów drugiego rzędu – notabene, projektowane z uwzględnieniem manekinów odwzorowujących różnice w szczegółach anatomicznych pomiędzy mężczyzną, kobietą, dzieckiem, nastolatkiem, czy kobietą w ciąży. To także Volvo, jako pierwsza marka motoryzacyjna świata wprowadziło już w 1990 roku zintegrowane wraz z siedziskami tylnej kanapy podwyższenie siedziska dla dziecka z regulacją pasa.

Bezpieczna konstrukcja, pewna elektronika

Już w 1991 roku Volvo zaczęło stosować w konstrukcji swoich modeli rozwiązania zapewniające znacznie większy poziom ochrony przed uderzeniami bocznymi (SIPS – Side Impact Protection System). Obecnie jest to integralny element konstrukcyjny wykorzystujący materiały pochłaniające energię, specjalną poprzecznicę w podłodze czy nawet wzmocnione fotele. Standardem w modelach szwedzkiej marki są również takie rozwiązania jak system ochrony przed urazami kręgosłupa szyjnego, czy – szczególnie przydatny w SUV-ach, które są dość wysokimi pojazdami – system ochrony na wypadek dachowania. Najnowsze modele SUV-ów Volvo to także bardzo bogate wyposażenie cyfrowe zwiększające poziom ochrony. Autonomiczne hamowanie awaryjne z wykrywaniem innych pojazdów, pieszych, motocyklistów, rowerzystów czy zwierzęta jest tu standardem. Volvo jest także jedną z pierwszych marek na świecie, która wprowadziła do swoich aut wymianę informacji pomiędzy poszczególnymi pojazdami. Jeżeli, w którymś aucie Volvo znajdującym się przed nami uaktywni system niwelujący poślizgi (śliska nawierzchnia) informacja o tym zostanie automatycznie, bez udziału kierowcy przesłana wszystkim innym pojazdom Volvo znajdującym się w pobliżu na tej samej trasie. Dzięki temu, gdy ty będziesz dojeżdżać swoim SUV-em Volvo do niebezpiecznego odcinka drogi, twój samochód już będzie przygotowany na tę niespodziankę. To możliwości, które jeszcze kilkanaście lat temu były science-fiction. Dziś to rzeczywistość, której możesz być częścią wybierając nowoczesnego i bezpiecznego SUV-a Volvo.