Ten odpowiednio steruje siłownikami elektrycznymi lub elektrohydraulicznymi wykonującymi ostatecznie polecenie. Zalety systemów By-Wire to znacznie mniejsza masa, łatwość ich pomieszczenia w samochodzie i wyższa skuteczność.

Ta ostatnia cecha wynika z faktu, że np. nadzorowany elektronicznie układ kierowniczy nie dopuści do przesadnych manewrów, które mogłyby doprowadzić do wypadnięcia z drogi, a taki hamulec szybciej wyczuje, czy konieczne jest hamowanie awaryjne, czy tylko przyhamowanie.

Ponadto zdecydowanie lepsze i łatwiejsze jest skorelowanie funkcjonowania tych układów z elektroniką pojazdu. Wśród technik By-Wire znajdziemy takie, które już weszły do seryjnej produkcji, jak i wciąż pozostające w fazie projektowej lub przedprodukcyjnej.

W pierwszej grupie jest obecnie elektroniczny gaz, (e-gaz, Drive-by-Wire) oraz elektrohydrauliczny układ hamulcowy Brake-By-Wire (SBC, EHB), stosowany na razie wyłącznie przez Mercedesa i BMW.

W fazie badań znajdziemy Steer-by-Wire (elektroniczny układ kierowniczy). To ostatnie rozwiązanie stanowi także podstawę konstrukcji eksperymentalnej odmiany systemu 4WS projektu firmy Delphi (Quadrasteer), w którym tylne koła również są skrętne, ale komputer decyduje o kierunku i stopniu ich wychylenia. Takie funkcjonowanie nie byłoby możliwe do zrealizowania przy mechanicznych połączeniach.