Kiedy należy wymienić opony letnie na zimówki? Odpowiedź, że trzeba to zrobić, kiedy temperatura spadnie poniżej 7˚C, to wymysł specjalistów od marketingu pracujących na zlecenie firm oponiarskich. Tak naprawdę ważne jest to, żeby zdążyć przed pierwszymi opadami śniegu lub gołoledzią.

1. Po czym można rozpoznać prawdziwą oponę zimową? Zgodnie z obowiązującymi normami na bocznej ściance opony zimowej powinien znajdować się symbol śnieżynki na tle góry. Samo oznaczenie „M+S” o niczym nie świadczy – można je spotkać np. na wielu tanich, azjatyckich oponach całorocznych, które w prawdziwie zimowych warunkach zupełnie sobie nie radzą. Fachowiec rozpozna zimówkę po rzeźbie bieżnika, gdyż jest on ponacinany licznymi lamelkami.

2. Jaka powinna być głębokość bieżnika opony zimowej? Według przepisów minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika opony samochodowej wynosi 1,6 mm. W przypadku zimówek lepiej się tymi wskazaniami nie sugerować – tak zużyte ogumienie nie zapewni należytej przyczepności nawet na lekko wilgotnej nawierzchni, o drodze pokrytej śniegiem już nie wspominając. Naszym zdaniem minimalna bezpieczna głębokość bieżnika w przypadku opon zimowych wynosi 4 mm.

3. Czy zamiast zimówek można używać opon całorocznych? Tak, ale trzeba pamiętać, że jest to rozwiązanie kompromisowe. Nawet najlepsze gumy całoroczne nie dorównują swoimi osiągami oponom sezonowym z wyższej półki, są za to doskonałą alternatywą dla opon „budżetowych”. Zamiast dwóch kompletów taniego ogumienia sezonowego lepiej kupić jeden zestaw dobrych gum całorocznych.

Na samych oponach zaoszczędzimy niewiele, ale w kieszeni pozostanie nam pokaźna kwota, którą wydalibyśmy na dodatkowe felgi oraz przekładanie i magazynowanie kół. Niestety, ogumienie całoroczne źle znosi ostrą jazdę po suchych, przyczepnych nawierzchniach w wysokich temperaturach – w takich warunkach zużywa się znacznie szybciej od ogumienia letniego. Zakup opon całorocznych odradzamy osobom jeżdżącym mocnymi i ciężkimi autami, kierowcom o sportowym zacięciu oraz mieszkańcom terenów górzystych.

4. Czy zamiast opon zimowych na ośnieżonych drogach można używać łańcuchów śniegowych na oponach letnich? W żadnym wypadku – łańcuchy są przystosowane do współpracy z ogumieniem zimowym i tylko w takiej konfiguracji zapewniają właściwą trakcję. W dodatku sprawdzają się tylko przy niskich prędkościach podczas jazdy w głębokim, kopnym śniegu.

5. Czy to prawda, że ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania,jeśli zimą auto jechało na oponach letnich? Na pewno nie ma takiego ryzyka w przypadku szkód likwidowanych z ubezpieczenia OC sprawcy wypadku. Jeśli zaś chodzi o dobrowolne ubezpieczenie autocasco, to zasady likwidacji szkód określane są indywidualnie przez każdego ubezpieczyciela. Jeżeli w ogólnych warunkachubezpieczenia (OWU) znajduje się zapis nakazujący używanie ogumienia zimowego, to jego niezałożenie może być podstawą do odmowy wypłaty odszkodowania.

6. Jak długo można przechowywać opony zimowe? Opony nie mają z góry ustalonego okresu przydatności do użycia. Zdaniem ekspertów w przypadku gum letnich maksymalny okres użytkowania to 10 lat. Zimówki szybciej tracą swoje właściwości, bo na śniegu i lodzie szczególne znaczenie ma elastyczność gumy, a ta z czasem staje się coraz mniejsza. Najlepiej wymieniać ogumienie nie rzadziej niż raz na 6 lat, a wcześniej – jeśli bieżnik będzie płytszy niż 4 mm lubgdy na powierzchni gumy pojawią się pęknięcia.

NASZYM ZDANIEM - Choć w Polsce nie ma obowiązku używania opon zimowych, to jednak liczba kierowców, którzy usiłują jeździć przez cały rok na ogumieniu letnim, nieustannie spada. Do sensownych rozwiązań nie trzeba nikogo zmuszać, wystarczy przedstawić wynikające z nich korzyści. Rada na koniec: nie odkładajcie wymiany opon do pierwszych śnieżyc!