Nawet meteorolodzy nie są zgodni co do tego, czy w tym roku czeka nas ciężka zima, czy może odczujemy skutki ocieplenia klimatu. Niektórzy już od dawna jeżdżą na zimówkach, inni zwlekają z wymianą ogumienia lub nie planują jej wcale. Oto odpowiedzi na pytania, które trafiają do nas najczęściej:

Czy używanie opon zimowych jest już obowiązkowe w Polsce?

Niedawna inicjatywa kilku posłów, którzy domagali się wprowadzenia obowiązku używania opon zimowych, wywołała sporo szumu medialnego – i na tym się skończyło. Używanie opon zimowych (lub całorocznych) to w naszym klimacie kwestia zdrowego rozsądku.

Jaką minimalną głębokość bieżnika powinny mieć opony zimowe?

Według przepisów minimalna głębokość bieżnika niezależnie od rodzaju ogumienia to 1,6 mm. W przypadku zimówek to jednak stanowczo za mało, zdaniem ekspertów 3 mm to wartość minimalna, a jeszcze lepiej zmieniać opony, kiedy ich bieżnik ma jeszcze 4 mm.

Czy opony zimowe powinny być węższe od letnich?

To stary przesąd. W przypadku aut wyposażonych w standardowe koła montaż węższych zimówek nie ma sensu. Co innego, jeśli samochód jeździ latem na ekstremalnie niskich i szerokich gumach tuningowych – to kombinacja, która zimą się nie sprawdza, wtedy na zimę warto rzeczywiście wrócić do rozmiaru standardowego.

Jak rozpoznać opony zimowe?

Na boku opony zimowej lub prawdziwej opony całorocznej powinno znajdować się oznaczenie „M+S” oraz piktogram przedstawiający śnieżynkę na tle góry. Uwaga! Samo oznaczenie „M+S” o niczym nie świadczy, bo nie ma żadnych norm określających, jakim oponom się należy – na rynku można znaleźć m.in. tanie azjatyckie ogumienie, które nie nadaje się do jazdy w warunkach zimowych, a ma takie oznaczenia.

Tylko symbol śnieżynki tak naprawdę gwarantuje, że opona spełnia normy bezpieczeństwa dla ogumienia zimowego. Zimówki i ogumienie całoroczne różnią się też od opon letnich wyglądem, można je rozpoznać m.in. po wyższym, bardziej agresywnym bieżniku ponacinanym tysiącami lamelek zapewniających przyczepność na śniegu.

Jak przechowywać opony letnie?

Opony należy składować w suchym, chłodnym, ciemnym miejscu, bez kontaktu z agresywną chemią (np. paliwa, oleje). Kompletne koła można wieszać na hakach lub składować na leżąco, same opony mogą być składowane w pozycji pionowej lub poziomej. Przed odstawieniem kompletnych kół warto je wyczyścić, osuszyć, dopompować i oznaczyć, gdzie były zamontowane.

  • Oznaczenia „zimowości” Oznaczenie „M+S” (błoto i śnieg) używane jest zwyczajowo, ale nie ma norm, które określałyby kryteria jego nadawania. W oponach przeznaczonych na rynek europejski lepiej polegać na śnieżynce na tle góry.Extra Load (XL) Opony z symbolami: XL, EXL, RFD, RF, REF, REINF lub Reinforced to modele o wzmocnionej konstrukcji, charakteryzujące się podwyższoną nośnością. Takiego ogumienia wymagają niektóre auta dostawcze, sportowe, terenowe.Indeks prędkości To oznaczenie maksymalnej prędkości, z jaką może poruszać się auto na danych oponach, przy obciążeniu określonym przez indeks nośności,np. indeks „V” dopuszcza prędkość do 240 km/h.Indeks nośności Indeks informuje o tym, jaka jest nośność opony. Pojedyncza opona o indeksie 92 może zostać obciążona masą równą 630 kg (przy prędkości określonej przez indeks).Marka opony Renomowana marka to w zasadzie gwarancja przyzwoitych parametrów opony, rynkowi liderzy rzadko pozwalają sobie na wpadki.Rozmiar opony W tym przypadku „225” to szerokość opony w milimetrach, liczba „40” to profil, co oznacza, że wysokość ściany bocznej opony stanowi 40 proc. jej szerokości, „R” informuje, że mamy do czynienia z oponą radialną, a „18” to średnica obręczy podana w calach.Numer DOT Na jego podstawie można sprawdzić, z której fabryki pochodzi dany egzemplarz opony, a nawet na której linii produkcyjnej został wykonany. Coraz częściej także renomowane koncerny zlecają produkcję podwykonawcom.Data produkcji Za numerem DOT w wydzielonym polu znajduje się czterocyfrowy kod. Dwie pierwsze cyfry oznaczają tydzień, a dwie kolejne – rok produkcji (tu: 29. tydzień 2012 roku).

Etykieta nie dla zimówki? Od 1 listopada wszystkie nowe opony, które trafiają do sprzedaży, muszą być wyposażone w etykietę informującą o wytwarzanych przez nie oporach toczenia, przyczepności na mokrej nawierzchni oraz emisji hałasu. Warto jednak wiedzieć, że kryteria stosowane w opisach etykiet zostały ustalone głównie z myślą o oponach letnich.

Na etykietach nie znajdziemy żadnych informacji o przyczepności na śniegu czy lodzie, przyczepności na łukach, na suchej, mokrej i ośnieżonej nawierzchni. Przy wyborze opon lepiej mieć świadomość, że ogumienie, które poradzi sobie dobrze w warunkach zimowych, w klasyfikacji ekologicznej wypada zwykle słabo.