Bez względu na przebieg samochodu olej w "automacie" powinien mieć barwę rubinową (lub jasnej słomki, w przypadku nowych aut ze skrzyniami automatycznymi zalewanymi olejem syntetycznym) i być klarowny, bez śladów zanieczyszczeń. Samochód powinien płynnie i bez szarpania ruszać i zmieniać biegi. W trakcie jazdy ze skrzyni nie powinny dochodzić żadne stuki ani inne metaliczne dźwięki.Przed podjęciem decyzji o zakupie samochodu z automatyczną skrzynią biegów najrozsądniej jest skorzystać z usługi specjalistycznego zakładu, który ma możliwość sprawdzenia skrzyni przy pomocy elektronicznych urządzeń diagnostycznych oraz może skontrolować ciśnienie oleju w skrzyni. Koszt wymienionych czynności nie powinien przekroczyć 200-300 złotych. Jeśli wziąć pod uwagę, ile może kosztować ewentualna naprawa uszkodzonej przekładni, cena profesjonalnej diagnozy jest znikoma.