Już w założeniu, dzięki zastosowaniu nowoczesnych materiałów i technologii, mają one zapewnić znacznie niższe opory toczenia, niż w oponach standardowych. Przykładem może być opona Michalin Energy Saver, której producent zapewnia użytkownika, że po ich założeniu do samochodu będzie miał nawet o 30 proc. niższy opór toczenia. I jak potwierdziły testy, nie jest to dalekie od prawdy, a co najważniejsze ta opona pozwala na osiągnięcie całkiem niezłych parametrów podczas zachowania się na mokrej nawierzchni, czy próby hamowania.

Typowa opona ekologiczna, czyli jak się ja określa „zielona opona”, wykonana jest ze specjalnych mieszanek gumy i posiada inną strukturę bieżnika niż opona standardowa.

Wraz z wprowadzeniem przez dyrektywę unijną nakazu produkcji opon o mniejszym oporze toczenia i zmniejszeniu emisji CO2 do atmosfery. Każda opona ekologiczna otrzymała specjalną etykietę, na której określona jest droga hamowania na mokrej nawierzchni, opór toczenia i natężenie szkodliwego hałasu.

Jednak coś za coś. Zmniejszenie oporu toczenia w oponie ekologicznej odbywa się kosztem obniżenia innych ważnych dla użytkownika parametrów opony. Dla przykładu, droga hamowania na mokrej nawierzchni przy mierzonej prędkości 80 km/h może w oponie ekologicznej ulec wydłużeniu nawet do 5 metrów. Producenci jednak przez cały czas pracują nad ich udoskonaleniem, czego efektem są najnowsze opony spełniające wymogi każdego użytkownika, a co najważniejsze zapewniające coraz większy współczynnik bezpieczeństwa.

Pirelli wprowadziło do swojej oferty opony ekologiczne, które zdaniem producenta nie straciły na osiągach, a nawet w niektórych kategoriach mogą być lepsze od swoich poprzedników. Gama opon Pirelli Cinturato przeznaczona jest do wszystkich klas samochodów osobowych – od typowo miejskich do sportowych.

Narażona na eksploatację w ekstremalnych warunkach opona ekologiczna Pirelli Cinturato P7 powstała z komponentów nie zawierających olejów aromatycznych, co w praktyce oznacza o 4 proc. mniejsze jej zużywanie się oraz o 30 proc. zmniejszony poziom szkodliwego hałasu. Konstruktorom tej opony udało się skrócić o 2 metry drogę hamowania na suchej nawierzchni oraz uzyskać zmniejszenie masy o 8 proc, co obniżyło opory toczenia o 20 proc. i miało wpływ na zmniejszenie o 3,3-4,2 proc. średniego zużycia paliwa.

Pirelli należy do tych producentów, którzy są przekonani, iż w najbliższych latach udział opon ekologicznych w rynku znacznie się zwiększy i przekroczy 50 proc. całej oferty. Obecnie prawie każdy z liczących się na rynku producentów ma w swojej ofercie oponę ekologiczną.

W oponach Continental ContiEcoContect 5 opór toczenia został obniżony o 20 proc., wydłużono o 12 proc. przebiegi i skrócono drogę hamowania. Goodyear EfficentGrip, to opona letnia o wydłużonej o 25 proc. żywotności, ograniczonej emisji CO2 i mniejszemu zużyciu paliwa dzięki zastosowaniu technologii FuelSaving. Ekologiczny charakter tej opony wcale nie obniża jej dobrych parametrów na mokrej nawierzchni i utrzymaniu dobrej drogi hamowania. Także opona Michalin Energy Saver charakteryzuje się oszczędnością paliwa oraz trwałością i zapewnia dobre parametry niezbędne do zachowania bezpieczeństwa.

Kierowcy powinni decydować się na opony, które znacznie obniżają zużycie paliwa, a jednocześnie charakteryzują się dobrą przyczepnością na mokrej nawierzchni, gwarantują wysokie bezpieczeństwo i wysoko plasują się w rankingach.

W sytuacji awaryjnej krótka droga hamowania w deszczu może ocalić życie. Lepiej więc powstrzymać się od zakupu tanich produktów, które co prawda obniżają zużycie i charakteryzują się dużymi przebiegami, jednak nie zapewniają odpowiedniej przyczepności w mokrych warunkach, co może być śmiertelnie niebezpieczne.