• W nowoczesnych dieslach niedokładne odpowietrzenie układu grozi nie tylko tym, że silnik nie da się uruchomić, lecz też stwarza ryzyko uszkodzeń układu wtryskowego
  • W wielu autach do poprawnego odpowietrzenia układu po wymianie filtra potrzebny jest tester diagnostyczny
  • Filtry należą do najczęściej podrabianych części zamiennych, warto kupować je tylko z pewnego źródła

Wymiana filtra? To nie może być takie trudne – odkręcamy stary, zakładamy nowy zalany wstępnie paliwem, tak długo kręcimy rozrusznikiem, aż w końcu silnik „załapie”, ewentualnie odpowietrzamy układ, np. luzując przewody paliwowe. Internetowych poradników, które doradzają taką właśnie procedurę w sieci nie brakuje. I rzeczywiście, przez dobrych kilkadziesiąt lat w ten sposób w wielu autach można było filtr paliwa wymienić, i o ile prądu w akumulatorze wystarczyło, albo nie spalił się przy tym rozrusznik, zwykle wszystko kończyło się dobrze. Do czasu! W wielu współczesnych modelach aut zastosowanie takiej metody wymiany filtra paliwa grozi zniszczeniem układu wtryskowego, a w konsekwencji bardzo wysokimi kosztami naprawy, której już samodzielnie, w warunkach garażowych wykonać się nie da.

{ "uuid": "7fd7b1a3-6b9c-56c4-aa1f-6e83a5d93c92", "caption": "W starszych dieslach często stosowane były ręczne pompki ułatwiające odpowietrzanie układu. W nowych konstrukcjach ich nie ma!", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/NDM7MDA_/6d78e76cee68416f5d0e9f5e1053bb23.jpg", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2018-07-19 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "ACZ / Auto Świat" }, "creators": [ { "idref": "8048271c-a5d6-45a2-bccb-3f5df1198ba2", "uuid": "8048271c-a5d6-45a2-bccb-3f5df1198ba2", "name": "ACZ" } ], "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "6d78e76cee68416f5d0e9f5e1053bb23", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 626, "width": 1600, "bytes": 211171 }, "_gql": { "description": null, "url": null, "caption": { "main": "Serwisujemy Peugeota 306 1.9 TD: filtr paliwa" }, "authors": [ { "uuid": "8048271c-a5d6-45a2-bccb-3f5df1198ba2", "name": "ACZ" } ], "license": { "note": null }, "topics": [ { "uuid": null, "name": null, "taxonomy": { "name": null, "code": null } }, { "uuid": null, "name": null, "taxonomy": { "name": null, "code": null } }, { "uuid": null, "name": null, "taxonomy": { "name": null, "code": null } }, { "uuid": null, "name": null, "taxonomy": { "name": null, "code": null } }, { "uuid": null, "name": null, "taxonomy": { "name": null, "code": null } }, { "uuid": null, "name": null, "taxonomy": { "name": null, "code": null } }, { "uuid": null, "name": null, "taxonomy": { "name": null, "code": null } }, { "uuid": null, "name": null, "taxonomy": { "name": null, "code": null } }, { "uuid": null, "name": null, "taxonomy": { "name": null, "code": null } } ] }, "asyncAdSlot": null } W starszych dieslach często stosowane były ręczne pompki ułatwiające odpowietrzanie układu. W nowych konstrukcjach ich nie ma! Foto: ACZ / Auto Świat
W starszych dieslach często stosowane były ręczne pompki ułatwiające odpowietrzanie układu. W nowych konstrukcjach ich nie ma!

Wrażliwe diesle z bezpośrednim wtryskiem

Pierwsze takie szczególnie wrażliwe konstrukcje pojawiły się już w latach 90-tych, należy do nich m.in. bardzo popularna w starszych silnikach wysokoprężnych pompa rozdzielaczowa Bosch VP44, stosowana m.in. w pierwszych generacjach volkswagenowskich silników TDI czy silnikach TDDI Forda. W przypadku niedokładnego odpowietrzenia układu wtryskowego wyposażonego w taką pompę wtryskową może dojść do m.in. do zatarcia elektromagnetycznego zaworu dawki paliwa, czy nawet przepalenia sterownika pompy. To, że po wymianie filtra silnik w końcu udało się uruchomić i pracował normalnie, nie znaczy, że nie doszło do żadnych uszkodzeń – czasem ujawniają się one ze znacznym opóźnieniem.

Delikatne pompy w układach Common Rail

Na tle wielu nowszych konstrukcji z układami wtryskowymi Common Rail, szczególnie tymi wyposażonymi w niektóre wersje pompy wysokiego ciśnienia Bosch CP4, starsze układy mogą uchodzić za wzór odporności na niewłaściwą obsługę. Na czym polega problem m.in. z pompami CP4? Nawet jeśli, zgodnie z internetowymi poradnikami, mechanik amator przed zamontowaniem nowego filtra wypełni go olejem napędowym, a przed uruchomieniem silnika wymusi pracę elektrycznej pompy paliwa, to i tak w układzie pozostanie nieco powietrza. To wystarczy, żeby przy próbie rozruchu „na sucho” popychacz rolkowy napędzający sekcję tłoczącą w pompie ustawił się w złej pozycji i tarł o wałek zamiast swobodnie się po nim toczyć. To o tyle podstępna usterka, że objawy uszkodzenia nie pojawiają się od razu, a najczęściej dopiero po kilku godzinach pracy silnika, kiedy element się wytrze, a powstałe przy tym twarde opiłki metalu zniszczą pompę i wtryskiwacze. Koszt usunięcia awarii – w zależności od rozmiaru szkód i wybranej metody naprawy (wymiana elementów, regeneracja) to od kilku do kilkunastu tysięcy złotych!

{ "uuid": "e1d879e6-1660-5161-840d-8bdebe59ab63", "caption": "Naprawy elementów układu wtryskowego są kosztowne", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/Mzg7MDA_/ca2a3068a010b80eb0f5e3e10bc8ad16.jpeg", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2018-07-17 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Auto Świat" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "ca2a3068a010b80eb0f5e3e10bc8ad16", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 768, "width": 1024, "bytes": 146897 }, "_gql": { "description": null, "url": null, "caption": { "main": "Jak zregenerować wtryskiwacze w silniku diesla?" }, "authors": [], "license": { "note": null }, "topics": [ { "uuid": null, "name": null, "taxonomy": { "name": null, "code": null } }, { "uuid": null, "name": null, "taxonomy": { "name": null, "code": null } }, { "uuid": null, "name": null, "taxonomy": { "name": null, "code": null } }, { "uuid": null, "name": null, "taxonomy": { "name": null, "code": null } }, { "uuid": null, "name": null, "taxonomy": { "name": null, "code": null } }, { "uuid": null, "name": null, "taxonomy": { "name": null, "code": null } } ] }, "asyncAdSlot": null } Naprawy elementów układu wtryskowego są kosztowne Foto: Auto Świat
Naprawy elementów układu wtryskowego są kosztowne

Jak poprawnie wymienić filtr paliwa w nowoczesnym dieslu?

Sama wymiana nie stanowi tu problemu – wykonuje się ją dokładnie tak samo, jak w przypadku starszych konstrukcji. Po jej zakończeniu, ale przed pierwszą próbą uruchomienia silnika należy podłączyć do auta tester diagnostyczny i wymusić procedurę odpowietrzania układu. Dopiero po jej zakończeniu (może ona trwać nawet kilka minut) można bezpiecznie uruchomić silnik.

{ "uuid": "87ded96e-f1c7-477b-ab9b-553cb6843722", "caption": "W nowych dieslach procedurę odpowietrzania układu paliwa należy uruchomić korzystając z testera diagnostycznego", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/Njc7MDA_/bf17aaa2e597c147412a0c9c575556ee.jpg", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "58a42148-0868-476c-9a88-5bed6f697d6a", "name": "Materiał powstał we współpracy z marką ProfiAuto.pl", "idref": "58a42148-0868-476c-9a88-5bed6f697d6a" } ], "available": { "start": "2019-11-19 00:00:00+0100" }, "copyright": { "uuid": "20f98786-d329-5125-94c2-bfdcebc47a8e", "idref": "20f98786-d329-5125-94c2-bfdcebc47a8e", "note": "Materiał powstał we współpracy z marką ProfiAuto.pl", "image": { "publicationId": { "ocdn": "ebe59fc918deefc3fb6a95b7900043de", "ocdnExt": "jpg", "type": "ocdn" }, "size": { "height": 47, "width": 288 }, "uuid": "fb78624d-ac0b-4778-ac14-c33be40baf3c", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MTg7MDA_/ebe59fc918deefc3fb6a95b7900043de.jpg" } }, "creators": [ { "idref": "457a5d0a-021a-444e-81db-4c1aaf47a70b", "uuid": "457a5d0a-021a-444e-81db-4c1aaf47a70b", "name": "Piotr Czypionka" } ], "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "bf17aaa2e597c147412a0c9c575556ee", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 3385, "width": 5078, "bytes": 11387066 }, "_gql": { "description": { "abstract": "" }, "url": "https://ocdn.eu/pulscms/MDA_/bf17aaa2e597c147412a0c9c575556ee.jpg", "caption": { "main": "Przegląd w serwisie ProfiAuto" }, "authors": [ { "uuid": "457a5d0a-021a-444e-81db-4c1aaf47a70b", "name": "Piotr Czypionka" } ], "license": { "note": null }, "topics": [] }, "asyncAdSlot": null } W nowych dieslach procedurę odpowietrzania układu paliwa należy uruchomić korzystając z testera diagnostycznego Foto: Materiał powstał we współpracy z marką ProfiAuto.pl
W nowych dieslach procedurę odpowietrzania układu paliwa należy uruchomić korzystając z testera diagnostycznego

Jak często wymieniać filtr paliwa w dieslu?

W przypadku aut wysokoprężnych, nawet jeśli producenci przewidują bardzo długie interwały między wymianami filtrów paliwa, warto to robić przynajmniej raz do roku, najlepiej przed zimą. W filtrze paliwa, poza ciałami stałymi, np. drobinkami rdzy czy opiłkami metalu zatrzymywana jest również woda. Wbrew pozorom zwykle nie bierze się ona wcale z tankowania „chrzczonego” paliwa, ale z tego, że przy niskich temperaturach na ściankach zbiorników (zarówno tych w autach, jak i na stacjach benzynowych) skrapla się para wodna. Szczególnie w przypadku kierowców, którzy często jeżdżą na rezerwie, wody w baku może zebrać się z czasem naprawdę dużo. W takiej sytuacji dobry filtr paliwa wyposażony w separator wody chroni delikatne elementy układu wtryskowego przed szkodami spowodowanymi korozją. Warto jednak pamiętać, że jeśli w filtrze znajduje się dużo zatrzymanej przez niego wody, wystarczy lekki przymrozek, żeby w układzie powstał korek lodowy blokujący dopływ paliwa. Z tego powodu w wielu modelach aut filtry są wyposażone w czujniki wody (o nadmiernym zwodnieniu ostrzega wtedy kontrolka na desce rozdzielczej) oraz zawory do spuszczania wody z filtra.

Eksperci ProfiAuto radzą:

Od jakości i właściwego stanu filtra paliwa zależy w znacznej mierze trwałość i niezawodność kosztownych elementów układu wtryskowego. W silnikach wysokoprężnych jakość filtrów ma szczególne znacznie bo ich elementy układy wtryskowego pasowane są z ekstremalnie małymi tolerancjami i pracują przy bardzo wysokich obciążeniach. Nawet najdrobniejsze zanieczyszczenia mogą zakłócić pracę silnika i doprowadzić do poważnych uszkodzeń. Warto też wiedzieć, że filtry paliwa należą do najczęściej podrabianych części samochodowych i dla tego przy ich zakupie cena nie powinna być jedynym kryterium branym pod uwagę, liczyć się też powinno sprawdzone pochodzenie. Części dostarczane przez hurtownie ProfiAuto i montowane w warsztatach należących do tej sieci pochodzą od renomowanych producentów, co stanowi gwarancję ich najwyższej jakości.