Auto Świat Dobry Warsztat Porady dla kierowców Czy można samemu wymienić filtr paliwa w aucie z silnikiem diesla?

Czy można samemu wymienić filtr paliwa w aucie z silnikiem diesla?

Materiał powstał we współpracy z marką
ProfiAuto

W internecie bez problemów znaleźć można setki poradników informujących o tym, jak samemu wymienić filtr paliwa, również w aucie z silnikiem diesla. Niestety, często wprowadzają one użytkowników w błąd – proponowane w nich sposoby w przypadku wielu aut wiążą się z olbrzymim ryzykiem zniszczenia bardzo drogi elementów układu wtryskowego.

Filtr paliwa w silniku wysokoprężnym
Archiwum / Auto Świat
Filtr paliwa w silniku wysokoprężnym
  • W nowoczesnych dieslach niedokładne odpowietrzenie układu grozi nie tylko tym, że silnik nie da się uruchomić, lecz też stwarza ryzyko uszkodzeń układu wtryskowego
  • W wielu autach do poprawnego odpowietrzenia układu po wymianie filtra potrzebny jest tester diagnostyczny
  • Filtry należą do najczęściej podrabianych części zamiennych, warto kupować je tylko z pewnego źródła

Wymiana filtra? To nie może być takie trudne – odkręcamy stary, zakładamy nowy zalany wstępnie paliwem, tak długo kręcimy rozrusznikiem, aż w końcu silnik „załapie”, ewentualnie odpowietrzamy układ, np. luzując przewody paliwowe. Internetowych poradników, które doradzają taką właśnie procedurę, w sieci nie brakuje. I rzeczywiście, przez dobrych kilkadziesiąt lat w ten sposób w wielu autach można było filtr paliwa wymienić, i o ile prądu w akumulatorze wystarczyło, albo nie spalił się przy tym rozrusznik, zwykle wszystko kończyło się dobrze. Do czasu! W wielu współczesnych modelach aut zastosowanie takiej metody wymiany filtra paliwa grozi zniszczeniem układu wtryskowego, a w konsekwencji bardzo wysokimi kosztami naprawy, której już samodzielnie, w warunkach garażowych wykonać się nie da.

W starszych dieslach często stosowane były ręczne pompki ułatwiające odpowietrzanie układu. W nowych konstrukcjach ich nie ma!
W starszych dieslach często stosowane były ręczne pompki ułatwiające odpowietrzanie układu. W nowych konstrukcjach ich nie ma!ACZ / Auto Świat

Wrażliwe diesle z bezpośrednim wtryskiem

Pierwsze takie szczególnie wrażliwe konstrukcje pojawiły się już w latach 90-tych, należy do nich m.in. bardzo popularna w starszych silnikach wysokoprężnych pompa rozdzielaczowa Bosch VP44, stosowana m.in. w pierwszych generacjach volkswagenowskich silników TDI czy silnikach TDDI Forda. W przypadku niedokładnego odpowietrzenia układu wtryskowego wyposażonego w taką pompę wtryskową może dojść do m.in. do zatarcia elektromagnetycznego zaworu dawki paliwa, czy nawet przepalenia sterownika pompy. To, że po wymianie filtra silnik w końcu udało się uruchomić i pracował normalnie, nie znaczy, że nie doszło do żadnych uszkodzeń – czasem ujawniają się one ze znacznym opóźnieniem.

Delikatne pompy w układach Common Rail

Na tle wielu nowszych konstrukcji z układami wtryskowymi Common Rail, szczególnie tymi wyposażonymi w niektóre wersje pompy wysokiego ciśnienia Bosch CP4, starsze układy mogą uchodzić za wzór odporności na niewłaściwą obsługę. Na czym polega problem m.in. z pompami CP4? Nawet jeśli, zgodnie z internetowymi poradnikami, mechanik amator przed zamontowaniem nowego filtra wypełni go olejem napędowym, a przed uruchomieniem silnika wymusi pracę elektrycznej pompy paliwa, to i tak w układzie pozostanie nieco powietrza. To wystarczy, żeby przy próbie rozruchu „na sucho” popychacz rolkowy napędzający sekcję tłoczącą w pompie ustawił się w złej pozycji i tarł o wałek zamiast swobodnie się po nim toczyć. To o tyle podstępna usterka, że objawy uszkodzenia nie pojawiają się od razu, a najczęściej dopiero po kilku godzinach pracy silnika, kiedy element się wytrze, a powstałe przy tym twarde opiłki metalu zniszczą pompę i wtryskiwacze. Koszt usunięcia awarii – w zależności od rozmiaru szkód i wybranej metody naprawy (wymiana elementów, regeneracja) to od kilku do kilkunastu tysięcy złotych!

Naprawy elementów układu wtryskowego są kosztowne
Naprawy elementów układu wtryskowego są kosztowneAuto Świat

Jak poprawnie wymienić filtr paliwa w nowoczesnym dieslu?

Sama wymiana nie stanowi tu problemu – wykonuje się ją dokładnie tak samo, jak w przypadku starszych konstrukcji. Po jej zakończeniu, ale przed pierwszą próbą uruchomienia silnika należy podłączyć do auta tester diagnostyczny i wymusić procedurę odpowietrzania układu. Dopiero po jej zakończeniu (może ona trwać nawet kilka minut) można bezpiecznie uruchomić silnik.

W nowych dieslach procedurę odpowietrzania układu paliwa należy uruchomić korzystając z testera diagnostycznego
W nowych dieslach procedurę odpowietrzania układu paliwa należy uruchomić korzystając z testera diagnostycznegoMateriał powstał we współpracy z marką ProfiAuto.pl

Jak często wymieniać filtr paliwa w dieslu?

W przypadku aut wysokoprężnych, nawet jeśli producenci przewidują bardzo długie interwały między wymianami filtrów paliwa, warto to robić przynajmniej raz do roku, najlepiej przed zimą. W filtrze paliwa, poza ciałami stałymi, np. drobinkami rdzy czy opiłkami metalu zatrzymywana jest również woda. Wbrew pozorom zwykle nie bierze się ona wcale z tankowania „chrzczonego” paliwa, ale z tego, że przy niskich temperaturach na ściankach zbiorników (zarówno tych w autach, jak i na stacjach benzynowych) skrapla się para wodna. Szczególnie w przypadku kierowców, którzy często jeżdżą na rezerwie, wody w baku może zebrać się z czasem naprawdę dużo. W takiej sytuacji dobry filtr paliwa wyposażony w separator wody chroni delikatne elementy układu wtryskowego przed szkodami spowodowanymi korozją. Warto jednak pamiętać, że jeśli w filtrze znajduje się dużo zatrzymanej przez niego wody, wystarczy lekki przymrozek, żeby w układzie powstał korek lodowy blokujący dopływ paliwa. Z tego powodu w wielu modelach aut filtry są wyposażone w czujniki wody (o nadmiernym zwodnieniu ostrzega wtedy kontrolka na desce rozdzielczej) oraz zawory do spuszczania wody z filtra.

Eksperci ProfiAuto radzą:

Od jakości i właściwego stanu filtra paliwa zależy w znacznej mierze trwałość i niezawodność kosztownych elementów układu wtryskowego. W silnikach wysokoprężnych jakość filtrów ma szczególne znacznie, bo ich elementy układy wtryskowego pasowane są z ekstremalnie małymi tolerancjami i pracują przy bardzo wysokich obciążeniach. Nawet najdrobniejsze zanieczyszczenia mogą zakłócić pracę silnika i doprowadzić do poważnych uszkodzeń. Warto też wiedzieć, że filtry paliwa należą do najczęściej podrabianych części samochodowych i dla tego przy ich zakupie cena nie powinna być jedynym kryterium branym pod uwagę, liczyć się też powinno sprawdzone pochodzenie. Części dostarczane przez hurtownie ProfiAuto i montowane w warsztatach należących do tej sieci pochodzą od renomowanych producentów, co stanowi gwarancję ich najwyższej jakości.

Materiał powstał we współpracy z marką
ProfiAuto
Powiązane tematy:Poradywarsztatfiltr