• „Okazyjnie” kupowane podzespoły to często niskiej jakości podróbki lub towar pochodzący z kradzieży
  • Samodzielny dobór części nie zawsze jest łatwy, bezpieczniej zostawić to mechanikowi
  • Dostarczając części samodzielnie klient w praktyce pozbawia się możliwości wyegzekwowania gwarancji, w razie problemów płaci podwójnie
  • Jeśli klient sam dostarcza części, cena usługi może być wyższa

Panie, tą część to ja mogę sobie załatwić taniej. Ja wszystko sam przywiozę, a wy mi to tylko zamontujecie – każdy warsztatowiec raz na jakiś czas trafia na takiego klienta. Rzeczywiście, w niektórych sytuacjach taka taktyka może mieć uzasadnienie, np. jeśli ktoś upiera się przy korzystaniu serwisu autoryzowanego i godzi się na proponowane tam ceny usług, ale wolałby, żeby do jego samochodu trafiły tańsze części, pochodzące od tych samych producentów, którzy dostarczają ich na pierwszy montaż, tyle że bez logo i bez narzutu oficjalnej sieci dilerskiej. W przypadku warsztatów nieautoryzowanych lub zrzeszonych w niezależnych sieciach realne oszczędności, które można w ten sposób uzyskać zwykle nie są warte zachodu. Dlaczego? Oto najważniejsze powody:

Niepewne pochodzenie części

To prawda, że na portalach aukcyjnych i ogłoszeniowych często da się znaleźć części w cenach niższych niż w hurtowniach motoryzacyjnych. Na zdjęciach produkty wyglądają zwykle świetnie, często noszą nawet znaki towarowe renomowanych producentów. Ale uwaga! Jeśli nie oferują ich poważne i rzeczywiście istniejące na rynku firmy, to najczęściej nie są to wcale „wyjątkowe okazje”, „ostatnie sztuki” czy produkty z „czyszczenia magazynów”, ale po prostu podróbki. W internecie handel takim nielegalnym towarem kwitnie! To o tyle niebezpieczne, że niektóre podróbki tak dobrze imitują części oryginalne, że nawet fachowcy mają problemy z ich odróżnieniem. Co nie znaczy, że np. wyglądające niemal identycznie jak oryginalne klocki czy tarcze hamulcowe zapewniają takie same parametry hamowania jak części pochodzące od renomowanych producentów i sprawdzonych dostawców.

Między bajki można też włożyć opowieści sprzedawców o tym, że sprzedają „produkty robione w fabryce marki X czy Y w Chinach, ale po godzinach, bez logo i dlatego taniej”.

Oleje też mogą być podrabiane

Podobny problem dotyczy również m.in. olejów silnikowych – produkty najpopularniejszych marek są podrabiane naprawdę często i prawdopodobieństwo, że oryginalny olej da się kupić przez internet np. o połowę taniej niż w legalnie działającej hurtowni jest absolutnie minimalne. Hologramy czy kody QR na opakowaniach nie są dla fałszerzy poważną przeszkodą, jedynym sposobem na uniknięcie podróbek jest kupowanie części u poważnych, oficjalnie działających dystrybutorów, takich jak. np. hurtownie ProfiAuto.

Nieuczciwi sprzedawcy podróbek oferują je nie tylko poprzez portale ogłoszeniowe, ale też coraz częściej rejestrują się na forach użytkowników i fanów różnych modeli aut. Zakup od „kolegi forumowicza” też bywa ryzykowny.

Uwaga! Oryginalne części sprzedawane po okazyjnych cenach mogą też pochodzić z kradzieży. W takiej sytuacji, ktoś kto je kupuje staje się paserem – za to też grożą kary, w skrajnych przypadkach z więzieniem włącznie!

Problemy z doborem i zwrotem części

W przypadku wielu aut dobór właściwych części zamiennych wcale nie jest łatwy – ten sam model, w zależności np. od dokładnej daty produkcji, wersji wyposażeniowej czy silnikowej, rynku na który został wyprodukowany – może mieć zupełnie różne podzespoły. Nawet mechanikom i profesjonalnym sprzedawcom zdarzają się pomyłki i czasem okazuje się, że dostarczone elementy nie pasują do samochodu. Jeśli podzespoły zamawiał warsztat, to nie ma problemu – najczęściej kończy się to tym, że naprawa przedłuża się o kilka godzin. Warsztaty współpracujące z profesjonalnymi hurtowniami części zamiennych zwykle w ciągu kilku godzin otrzymują zamówione podzespoły z magazynów. Jeśli okaże się, że te dostarczone były nieodpowiednie, przy następnej dostawie zostaną wymienione na nowe.

Jeżeli części dostarczył klient – kłopot jest z reguły znacznie większy, a czas naprawy wydłuża się nawet o kilka czy kilkanaście dni. To dlatego mechanicy często niechętnie godzą się na montaż podzespołów dostarczonych przez klientów, samochód stojący zbyt długo na placu to też problem dla warsztatu!

Szczególnie w przypadku części kupowanych po wyjątkowo okazyjnych cenach zwrot bywa trudny lub wręcz niemożliwy – często sprzedawcy po prostu znikają, a nieszczęśliwy nabywca słyszy w słuchawce telefonu komunikaty: „numer nieznany” , „abonent znajduje się poza zasięgiem lub ma wyłączony telefon”.

Kłopoty z gwarancją

Jeśli decydujemy się na kompleksową usługę obejmującą zarówno zakup części jak i ich montaż, to w razie problemów ze skutecznością naprawy, wiadomo do kogo zgłosić się z reklamacją. Klienta nie interesuje, czy to, że auto nie działa po naprawie tak jak powinno, to wina wadliwej części, czy też tego, że mechanik popełnił błąd przy jej montażu. Jeśli to klient dostarczył część do warsztatu, to sprawa robi się bardziej skomplikowana. Często mechanik twierdzi, że winna jest wadliwa część, a sprzedawca części może próbować zrzucić odpowiedzialność na montującego ją mechanika. Często kończy się na tym, że klient płaci wtedy podwójnie – za ponowny montaż i za części potrzebne do powtórnej naprawy. W przypadku podzespołów dostarczanych przez klientów mechanicy często z góry zastrzegają, że nie udzielają gwarancji na wykonaną usługę.

Eksperci ProfiAuto radzą:

Warsztaty współpracujące z siecią ProfiAuto mogą zaoferować swoim klientom szeroki wybór podzespoły w różnych cenach – od części o najwyższej dostępnej jakości, pochodzących od producentów dostarczających części na pierwszy montaż, przez podzespoły o właściwościach porównywalnych z częściami oryginalnymi, aż po niedrogie zamienniki, których parametry mogą się różnić od tych, które mają części oryginalne, ale które zapewniają bezpieczną eksploatację i właściwe funkcjonowanie podzespołów auta i na które udzielana jest gwarancja. Nawet taki niedrogi, ale pochodzący z pewnego źródła zamiennik będzie bezpieczniejszym i mniej kłopotliwym wyborem od części pochodzącej z niesprawdzonego źródła!

Foto: Materiał powstał we współpracy z marką ProfiAuto.pl
Naprawę warto zlecać w sposób kompleksowy – dobór i zakup części lepiej powierzyć warsztatowi