Sieć powstała w 2013 roku na terenie Danii. Obecnie poza Danią sieć oferuje handel samochodami na terenie Szwecji, Holandii, Austrii, Niemiec, Norwegii oraz Polski. AUTOproff. W 2013 r. na giełdzie AUTOproff sprzedano ok. 50 000 pojazdów. Na koniec 2020 r. liczba wynosiła już 120 000 samochodów, co daje roczny wzrost obrotów na poziomie ok. 30 %. Pan Bernhard Skiba Country Manager Poland, tak opisuje strategię rozwoju sieci: AUTOproff to sieć B2B, która obecnie zrzesza ok. 6000 dealerów samochodowych na terenie Europy. Głównym celem sieci jest zrównoważony rozwój organizacji, oparty o jasne procedury i wzajemne zaufanie zrzeszonych partnerów, dlatego nie zależy nam na współpracy „z każdym i za wszelką cenę”.

Pan Skiba posiada ponad 20 letnie doświadczenie w obsłudze ekspansji firm zagranicznych na rynek polski. Na podstawie doświadczeń zawodowych pracuje nad strategią, unikającą błędów np. z handlu detalicznego, gdzie przedsiębiorstwa (przykładowo Real czy Tesco) wchodziły na rynek polski z medialnym nagłośnieniem, a później w ciszy opuszczały ten region Europy. Zbyt wiele firm zagranicznych, które wchodzą na nasz rynek próbuje dostosować rynek do swojej strategii, a nie dostosować własną strategię do wymogów rynku. Ten częsty błąd w strategii rozwoju na rynku polskim skutkuje tym, że spora liczba firmy zagranicznych podmiotów opuszcza Polskę nie radząc sobie z konkurencją lokalną. Dlatego AUTOproff dokłada wszelkich starań, żeby jego oferta była adekwatna do potrzeb rynku polskiego, zwłaszcza, że to właśnie na doświadczeniach tego rynku będzie budowana dalsza ekspansja w Europie Wschodniej – komentuje Pan Skiba.

Rozwój internetu w ostatnich 20 latach doprowadził do sytuacji, w której można obecnie stwierdzić, że: „Minęły czasy, gdzie duży zjada małego, zaczęły się czasy, gdzie szybki zjada wolnego”. System aukcyjny AUTOproff idealnie wpisuje się w powyższe stwierdzenie oferując nowoczesną platformę zarówno w zakresie zakupu, jak i sprzedaży pojazdów samochodowych.

Wychodząc na przeciw wymogom nowoczesnego biznesu, AUTOproff stworzył nowoczesną platformę handlu w zakresie B2B na rynku motoryzacyjnym. Firma sukcesywnie pracuje nad tym, żeby handel na giełdzie był bezpieczny dla każdej ze stron.

Przykładem takiego narzędzia jest system finansowy PAYproff. Zabezpieczenie transakcji polega na tym, że kupujący po wygranej aukcji wpłaca środki na konto powiernicze systemu PAYproff. Po wpłacie i zaksięgowaniu obydwie strony otrzymują informację, że mogą przystąpić do realizacji transakcji. Po odebraniu lub otrzymaniu pojazdu kupujący zwalnia środki w systemie. W przypadku ewentualnych reklamacji, środki zostają tak długo zabezpieczone na koncie bankowym, dopóki obydwie strony nie osiągną porozumienia.

Kolejny elementem bezpiecznej transakcji jest wymóg dokładnego i rzetelnego opisu każdego pojazdu wystawionego na giełdzie. Standardem jest to, że każdy z wystawionych samochodów posiada minimum 9 zdjęć. Wielu dealerów (szczególnie niemieckich) zawiera w opisie oferty opinię niezależnego rzeczoznawcy jak np. Dekra lub TÜV . Niewątpliwą zaletą AUTOproff jest także fakt, że giełda nie pobiera prowizji, zarówno od sprzedającego jak i kupującego.

Jednym z postawionych celów w strategii jest minimalizacja kosztów administracyjnych. Uzyskanie tego celu jest możliwe, jeżeli firma dysponuje nowoczesną oraz innowacyjną infrastrukturą IT – zaznacza Pan Bernhard Skiba. AUTOproff przeznacza rocznie na inwestuje w zakresie IT spore środki. Efektem tych działań jest wdrożony w maju 2021 nowy system aukcyjny. W bieżącym roku będzie aktywowana zmodernizowana strona internetowa, jako narzędzia do dalszej optymalizacji współpracy z Partnerami na terenie Polski oraz Europy.

Znaczącym ułatwieniem dla Partnerów sieci AUTOproff jest także nowoczesna aplikacja. Dzięki niej Partner może dokonywać transakcji za pomocą telefonu komórkowego bez potrzeby logowania się przez komputer.

Aplikacja mobilna AUTOproff
Aplikacja mobilna AUTOproff

Od września 2020 r. sieć testuje pierwsze sprzedaże pojazdów przez dealerów z Polski. W eksporcie samochodów na teren Europy Zachodniej (poza interesującą ofertą) wymagana jest odpowiednia dokumentacja. Np. na terenie Niemiec poza powszechnymi dokumentami ( dowód rejestracyjny, karta pojazu) do pierwszej rejestracji sprowadzonego zza granicy pojazdu wymagany jest dokument COC (certyficate of conformity). Jest to, istotna informacja dla firm, zainteresowanych sprzedażą samochodów , na terenie Europy Zachodniej

Wdrożenie opcji sprzedaży otwarło polskim dealerom nowe rynki zbytu, bez potrzeby wykonywania długich i kosztownych podróży służbowych. Jako pierwsza z tej usługi skorzystała Firma Motoryzacyjna Ligęza Sp. z o.o., która korzystając z systemu AUTOproff sprzedała już kilka samochodów do Europy Zachodniej.

Salon Firmy Motoryzacyjnej Ligęza Sp. z o.o w Jeleniej Górze wraz z kadrą menedżerską
Salon Firmy Motoryzacyjnej Ligęza Sp. z o.o w Jeleniej Górze wraz z kadrą menedżerską

"Mówiło się, że rok 2021 nie będzie dobrym dla branży motoryzacyjnej, dlatego skusiła nas propozycja podjęcia współpracy z firmą AUTOproff. Otworzyło to możliwości sprzedaży na nowym, wcześniej mniej dostępnym dla nas rynku. Dzięki tej współpracy udało nam się sprzedać parę samochodów. Firma AUTOproff wciąż rozwija swoje kontakty i zasięgi, co mamy nadzieje będzie obfitować dla nas w kolejne udane transakcje. – komentuje współpracę z AUTOproff Pan Mateusz Chrześcijański menedżer ds. sprzedaży w Firmie Motoryzacyjnej Ligęza Sp. z o.o."

W strategii rozwoju AUTOproff na terenie Europy dużą rolę odgrywa współpraca partnerska z członkami sieci, czego potwierdzeniem jest promocja sieci AUTOproff przez obecnych partnerów na terenie Polski, jak np. firma Center Cars Tomasz Mikuś z Sieradza:

https://vimeo.com/594538417

W ramach rozwoju partnerskiej współpracy na terenie kraju, AUTOproff planuje także cykliczne spotkania ze swoimi polskimi Partnerami. Spotkania mają służyć nie tylko wzajemnej integracji, ale przede wszystkim merytorycznej dyskusji. Celem takich konwersacji jest uzyskanie rzeczowych informacji od strony Partnerów AUTOproff, dzięki którym AUTOproff będzie modernizował swój rozwój z korzyścią dla sieci i jej Partnerów. Pierwsze takie spotkanie planowane jest pod koniec 2021 r.

Poza aspektami czysto biznesowymi AUTOproff pragnie także odpowiedzialnie wspierać lokalnych dealerów w branży motoryzacyjnej. W ramach pomocy „covidowej”, dla rynku motoryzacyjnego w Polsce, sieć udziela od ponad roku, dealerom autoryzowanym kilku miesięcznego okresu próbnego (oferta ważna będzie tylko jeszcze do końca 2021). W tym czasie salony, które skorzystają z oferty AUTOproff , mogą bez abonamentu oraz opłaty za wystawienie samochodu sprzedawać pojazdy do krajów, w których AUTOproff jest obecnie reprezentowany.

Oferowany okres próbny, jest zachętą dla zainteresowanych firm do długoterminowej współpracy z AUTOproff. Podmioty, które skorzystają z oferty, mogą efektywnie wykorzystać ten czas, żeby odpowiednio przeanalizować ofertę AUTOproff oraz podjąć właściwą decyzję, co do ewentualnej współpracy z nami – komentuje Pan Bernhard Skiba.

AUTOproff to zapewne interesująca alternatywa dystrybucyjna dla dealerów na rynku samochodowym. Dlatego warto obserwować jej dalszy rozwój w Polsce oraz w Europie.