Ekologia jest nierozerwalnie związana z przemysłem motoryzacyjnym. Coraz ostrzejsze normy dotyczą wszystkich pojazdów, w tym komunalnych. Dlatego producenci nie próżnują.

Volvo

Jako pierwsze do regularnej eksploatacji wprowadziło swoje pojazdy Volvo. Dwie śmieciarki z napędem hybrydowym. Pojazdy te będą testowane w Szwecji, przez dwie firmy komunalne: Renova i Ragn-Sells. Jest to ostatni etap badań naszych rozwiązań hybrydowych przed wprowadzeniem ich do produkcji - wyjawia Staffan Jufors, prezes i dyrektor generalny Volvo Truck Corporation. Od chwili, gdy w 2006 r. zaprezentowaliśmy pierwszy pojazd koncepcyjny, obserwujemy coraz większe zainteresowanie rynku tą technologią. Nasze rozwiązanie jest wyjątkowe, ponieważ zapewnia moc wystarczającą do napędzania samochodów ciężarowych i jest bardziej opłacalne od innych aktualnie dostępnych rozwiązań. Produkcję samochodów ciężarowych z napędem hybrydowym rozpoczniemy w 2009 r.

Napęd hybrydowy Volvo stanowi połączenie silnika wysokoprężnego z silnikiem elektrycznym, który jest wykorzystywany do ruszania z miejsca i rozpędzania pojazdu do prędkości 20 km/h. Przy większych prędkościach włącza się silnik wysokoprężny. Po zatrzymaniu pojazdu wysokoprężna jednostka napędowa wyłącza się automatycznie, aby niepotrzebnie nie pracować na jałowym biegu. Ładowanie akumulatorów odbywa się poprzez odzysk energii hamowania, dzięki czemu cały układ szczególnie dobrze nadaje się do zastosowań wymagających częstego zatrzymywania się i ruszania z miejsca, właśnie m.in. transport komunalny. Przewiduje się, że śmieciarki z napędem hybrydowym będą zużywać o 20% mniej paliwa, co oznacza, że w podobnej proporcji zredukowana zostanie emisja dwutlenku węgla. Co więcej, jeden z tych pojazdów jest wyposażony w dodatkowy zestaw akumulatorów, napędzający mechanizm zgniatający śmieciarki. Akumulatory te są ładowane z sieci elektroenergetycznej podczas nocnego postoju pojazdu.

Renault

Także francuski koncern ma w ofercie ekologiczny pojazd komunalny - Renault Premium Distribution Hybrys Tech. Jest to średniej wielkości ciężarówka, przeznaczona do transportu miejskiego, która ma redukować zużycie paliwa (a tym samym emisję dwutlenku węgla) o 30%.

Zamontowanie silnika hybrydowego samo w sobie ogranicza emisję CO2 o prawie 20%, dodatkowo pojazd jest wyposażony w dodatkowy akumulator, zasilający śmieciarkę. Volvo  Akumulator ten doładowywany jest w trakcie zwalniania i hamowania pojazdu.

Renault Hybrys 6x2 jest wyposażony w jednostkę napędową DXi7 o mocy 320 KM z zautomatyzowaną skrzynią biegów Optidriver Plus oraz silnik elektryczny MDS (motor drive system). Moduł elektryczny podwozia obsługuje akumulatory, sterowniki podzespołów elektrycznych, obwody zasilania oraz system chłodzenia. Koncepcja hybrydowej technologii rozwijanej przez Renault Trucks polega na tym, że energia kinetyczna pojazdu jest odzyskiwana podczas zwalniania lub hamowania i zamieniana na energię elektryczną. Przechowywana w akumulatorze, umieszczonym między osiami, energia ta zasila układ MDS.

  • W wyniku długotrwałej umowy partnerskiej między Renault Trucks, SITA (Grupa SUEZ) oraz władzami Lyonu, pierwsza śmieciarka na podwoziu Renault Trucks wyposażona w hybrydowy napęd testowana jest na ulicach Lyonu. Celem testów jest potwierdzenie w rzeczywistych warunkach zapewnień producenta, że Hybrys obniża zużycie paliwa i emisję CO2 o 30%. Po zakończeniu testów w Lyonie, pierwsza partia sześciu przedprodukcyjnych pojazdów hybrydowych Renault Trucks zostanie przekazana kilku klientom, żeby sprawdzić tę technologię w innych miejskich zastosowaniach. Natomiast seryjna produkcja Renault Premium Distribution Hybrys Tech rozpocznie się w 2009 roku.

Mercedes

Jedną z ekologicznych nowości Mercedesa jest Econic BlueTec Hybrid, który niebawem wejdzie w fazę produkcji, posiadający równoległy napęd hybrydowy do silnika wysokoprężnego OM 906 LA o mocy 210 kW (286 KM). Na pokładzie ekologicznej śmieciarki Mercedesa znajduje się m.in. system pomiaru obciążenia osi, aktualnego obciążenia pojazdu i nacisku na poszczególne osie. Obowiązkowo dodano manualną, ale wydajną, klimatyzację. Wszystkie nastawy pokazują się na wyświetlaczu TFT.

Silniki wykonane w technologii BlueTec są dostępne w wersjach 238, 286 i 326 KM. Standardowo Econic wyposażony jest w zbiorniki 640 litrów CNG. Dostępne są także: 560 i 1120 litrów. Dzięki wyjątkowo niskiej emisji cząstek stałych i CO2, motor Econica już dziś spełnia normy emisji EEV (environmentally-friendly enhanced vehicle). To wynik zastosowania innowacyjnego, elektronicznego systemu sterowania pracą silnika, zintegrowanego katalizatora utleniającego, a także naturalnych własności spalania CNG. Ciekawostką w tym rozwiązaniu jest alternatywne zasilanie, polegające na użyciu biogazu otrzymywanego z odpadów komunalnych czy wysypisk śmieci.