Kongres Nowej Mobilności to jedno z najważniejszych wydarzeń elektromobilnej Europy. Tegoroczna edycja odbyła się w Łodzi, gromadząc aż przeszło 2,5 tys. przedstawicieli tej prężnie rozwijającej się branży. Tuż przed wejściem do hali Expo Łódź gości witały trzy elektryczne modele marki Hyundai. A kiedy przekraczałeś/-łaś progi głównej sali wystawowej, to pierwszym stoiskiem, na które trafiałeś/-łaś, było stoisko marki Hyundai. W obu miejscach można było bliżej poznać gorący debiut Kongresu Nowej Mobilności 2023 – Hyundaia KONA Electric drugiej generacji.
Hyundai KONA Electric. Co za zasięg! A jaka dynamika!
Hyundai już nas przyzwyczaił do świetnego, świeżego, emocjonującego i supernowoczesnego designu. Nowa KONA Electric tylko to potwierdza. Linia dachu i mocno zaakcentowane nadkola dodają dynamiki, wąskie pasy przednich i tylnych świateł zachwycają futuryzmem. Parametry techniczne też robią spore wrażenie.
Hyundai KONA Electric debiutuje w Polsce w wersji z akumulatorem trakcyjnym 65 kWh. Co ciekawe, ten kluczowy podzespół powstaje we wrocławskiej fabryce. Umożliwia on uzyskanie aż 514 km zasięgu (wg normy WLTP), a 218-konny silnik – przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,8 s. Wkrótce gamę uzupełni 156-konna wersja z akumulatorem 48 kWh i zasięgiem WLTP 377 km.
Za funkcjonalnością SUV-a Hyundai KONA Electric przemawiają nie tylko zasięg, obszerne wnętrze i duży bagażnik (a dokładnie dwa bagażniki: tylny o pojemności 466-1300 l i 27-litrowy z przodu). Samochód ma bowiem bardzo ciekawą funkcję V2L, czyli Vehicle-to-Load, dzięki której sam staje się ładowarką. Tym samym zaparkowana KONA Electric za pomocą zewnętrznego gniazdka i odpowiedniego adaptera V2L może na biwaku zasilać np. sprzęt AGD.
Hyundai KONA Electric jest w Polsce dostępna w trzech poziomach wyposażenia (Smart, Executive i Platinum), a w 2024 r. dołączy sportowy N Line. Już bazowy Smart w standardzie oferuje m.in.: siedem poduszek powietrznych, reflektory LED, kamerę cofania oraz przednie i tylne czujniki parkowania, 2-strefową automatyczną klimatyzację, 17-calowe aluminiowe obręcze kół, elektrycznie sterowane, podgrzewane i składane boczne lusterka, podgrzewane przednie fotele i kierownicę, elektrycznie sterowane szyby boczne, 12,3-calowy ekran zestawu wskaźników, system multimedialny z 12,3-calowym wyświetlaczem dotykowym, cyfrowym radiem DAB, nawigacją z usługami Hyundai Live, systemem Bluelink oraz łącznością Android Auto i Apple CarPlay.
Gama Hyundai IONIQ: wkrótce ultramocna niespodzianka
Przed głównym wejściem do hali Expo Łódź obok KONA Electric stały też dwa elektryczne Hyundaie z serii IONIQ: IONIQ 5 i IONIQ 6.
Hyundai IONIQ 5 to mierzący 463,5 cm długości SUV z aż 3-metrowym rozstawem osi. Jego 229-konna wersja z akumulatorem 77 kWh ma zasięg od 476 do 507 km, a 325-konna odmiana z taką samą baterią przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,1 s.
Równie dynamiczny jest topowy wariant Hyundaia IONIQ 6 (325 KM i 77 kWh), czyli pięknego streamlinera o długości 488,5 cm. 229-konna wersja tego auta z akumulatorem 77 kWh oferuje z kolei zasięg aż 614 km.
Firma szykuje zresztą jeszcze mocniejsze auto elektryczne. Wkrótce na polski rynek trafi Hyundai IONIQ 5 N, którego 609 KM można w trybie boost zwiększyć do 650 KM. Wówczas przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje zaledwie 3,4 s.