- California New Car Dealers Association (CNCDA) uważa, że model sprzedaży narusza ustawę Assembly Bill 473
- Scout Motors twierdzi, że jest niezależnym producentem pojazdów i że sprzedaż bezpośrednia najlepiej wspiera klientów
- Prezes CNCDA uważa, że sprzedaż bezpośrednia stanowi zagrożenie dla miejsc pracy, ale i konsumentów
- Zachęcamy do oddawania głosów w ankiecie, która znajduje się pod artykułem
Pod koniec września br. Grupa Volkswagen informowała o rewizji modelu sprzedaży na wybranych rynkach w Europie. Chociaż już kilka miesięcy temu niemiecki koncern przewidywał możliwość powrotu do sprzedaży pośredniej, czyli poprzez dealerów, to w dłuższej perspektywie zamierza wprowadzić model sprzedaży "bezpośrednio do klienta". I wygląda na to, że to, czego nie udało się zrobić w Europie, Niemcy zamierzają zrealizować — nie wprost — w Stanach Zjednoczonych.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoScout Motors chce sprzedawać samochody bezpośrednio klientom...
Serwis Motor1 poinformował, że dealerzy z Kalifornii działający w stowarzyszeniu CNCDA (California New Car Dealers Association) zamierzają pozwać Volkswagena za model sprzedaży bezpośredniej realizowany przez firmę Scout Motors. Co ciekawe, firma jeszcze nawet nie zaprezentowała produkcyjnego modelu, ale najwyraźniej sprzedawcy Volkswagena wolą dmuchać na zimne i już teraz ślą ostre żądania w stronę nowego producenta aut. Ich zdaniem zarówno Volkswagen, spółka macierzysta Scout Motors, jak i samo Scout Motors naruszają podpisane na początku 2024 r. przepisy.
W liście, który opublikowało stowarzyszenie, podkreślono, że ustawa Assembly Bill 473 "zakazałby Scout Motors lub jakiejkolwiek nowej linii pojazdów od producenta z siecią dealerską w Kalifornii sprzedaży bezpośrednio konsumentom". Oczywiście Volkswagen mógłby oferować modele Scout, ale tylko wtedy, gdyby sprzedawał je poprzez już istniejących dealerów którejś ze swoich marek (Volkswagen, Audi, Porsche, Bentley czy Lamborghini) lub też stworzonej nowej sieci franczyzowej dla Scout Motors, gdyby nie chciał łączyć tej marki z innymi.
...ale to budzi sprzeciw obecnych dealerów Volkswagena
Przedstawiciele Scout Motors przesłali serwisowi Motor1 oświadczenie, w którym podkreślają, że Scout Motors Inc. jest niezależnym producentem samochodów i że firma ponosi wyłączną odpowiedzialność za stronę inżynieryjną i projektową oraz produkcję pojazdów Scout. Co więcej, pierwsza w swoim rodzaju platforma elektryczna opracowana dla modeli Scout nigdy nie była wykorzystana w żadnym innym aucie. W dalszej części oświadczenia przedstawiciele firmy zwrócili uwagę, że sprzedaż bezpośrednia najlepiej wspiera klientów tej marki.
Warto przypomnieć, że w październiku br. Scout Motors dopiero zaprezentował koncepcje pickupa Terra i SUV-a Traveler. Produkcyjne modele mają zadebiutować dopiero w 2027 r. Ale jak już teraz zauważa prezes CNCDA Brian Maas, "sprzedaż bezpośrednia Volkswagena za pośrednictwem marki Scout stanowi bezpośrednie zagrożenie dla miejsc pracy, inwestycji i ochrony konsumentów, które kalifornijskie przepisy franczyzowe mają chronić".