Auto Świat > EV > Coraz więcej punktów ładowania aut elektrycznych. Tych wciąż jest mało na tle innych państw UE

Coraz więcej punktów ładowania aut elektrycznych. Tych wciąż jest mało na tle innych państw UE

Tylko w ciągu ostatnich dwóch lat liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych i zelektryfikowanych wzrosła dwukrotnie. Dzięki temu kierowcy mogą korzystać już z ponad 10 tys. punktów. Mimo zauważalnego postępu w tej kwestii Polska i tak nie ma się czym chwalić nawet w porównaniu z wieloma mniej zaludnionymi krajami Unii Europejskiej.

Stacja ładowania samochodów elektrycznych (zdj. ilustracyjne)
Stacja ładowania samochodów elektrycznych (zdj. ilustracyjne)Źródło: Auto Świat / Krzysztof Grabek
  • Polska znajduje się dopiero na 12. miejscu w Unii Europejskiej pod względem liczby punktów ładowania
  • W Polsce jest 10,5 tys. punktów ładowania pojazdów elektrycznych, ale liczba ta obejmuje również te niedostępne dla zwykłych kierowców
  • W najbliższych latach sytuacja może ulec zauważalnej poprawie, przy czym nowe stacje mają pojawiać się głównie przy trasach i najbardziej wymagających strefach miejskich
  • Zachęcamy do oddawania głosów w ankiecie, która znajduje się pod artykułem

Z ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego (UDT) wynika, że w Polsce jest 10,5 tys. punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Serwis rp.pl informuje, że to o 5,7 tys. punktów więcej niż dwa lata temu. Na przestrzeni ostatnich dwóch lat ponad dwukrotnie zwiększyła się również liczba lokalizacji punktów ładowania. Tych do niedawna było ok. 2 tys., teraz jest to już 4,6 tys. Mimo tych niewątpliwych powodów do zadowolenia, do pełni szczęścia jeszcze bardzo dużo brakuje.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Polska w tyle za wieloma państwami UE, także tymi mniej zaludnionymi

Zacznijmy od tego, że dane UDT uwzględniają wszystkie punkty ładowania, a zatem również te dostępne dla wybranych odbiorców, jak i te niedostępne dla użytkowników. Kolejnym powodem do częściowego zadowolenia jest fakt, że na tle innych krajów Unii Europejskiej (UE) wypadamy nie tak dobrze, jak byśmy sobie tego życzyli.

Z danych EOPA, które przywołuje serwis rp.pl, wynika, że w UE jest już ponad 821 tys. punktów ładowania, z czego na Polskę przypada 9,4 tys. To plasuje nasz kraj dopiero na 12. miejscu. Warto wspomnieć, że ponad połowa wszystkich punktów ładowania w Unii znajduje się w trzech krajach, tj. Holandii, Niemczech i Francji.

Najbliższe lata mogą przynieść znaczący skok pod względem liczby ładowarek

Możliwe jednak, że w najbliższych latach dystans dzielący Polskę od innych krajów, nawet tych mniej zaludnionych, zmniejszy się zauważalnie. Ponad 100 punktów w kilkunastu hubach ładowania zamierza oddać Orlen. Te będą zlokalizowane na sieci TEN-T, czyli transeuropejskiej sieci transportowej. Ponadto polski koncern chce zbudować kilkanaście pojedynczych stacji ładowania w miejskich strefach.

Aktywnie chce rozwijać swoją sieć również Tauron, który teraz ma 441 własnych ogólnodostępnych punktów ładowania i 43 partnerskie. Firma zapowiada, że chce stosować się do zapisów unijnego rozporządzenia AFIR i również będzie stawiała ultraszybkie stacje ładowania wzdłuż sieci TEN-T. Już w przyszłym roku Tauron zamierza udostępnić klientom ok. 50 nowych stacji.

Rozwój sieci ładowania już zapowiedziała także grupa MOL, która w Polsce jak na razie ma 16 punktów. Firma informuje, że skupi się na poprawie infrastruktury przede wszystkim wzdłuż tras o dużym natężeniu ruch oraz w kluczowych obszarach miejskich. Punkty ładowania mają również pojawiać się na stacjach Avia należących do grupy Unimot — ta obecnie pozwala ładować auta elektryczne na dziewięciu stacjach paliw.

Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków