BMS, czyli Baterry Management System to system, który zarządza układem akumulatorów w samochodzie. Zazwyczaj to oprogramowanie możemy spotkać w samochodach elektrycznych, które są zasilane bateriami litowo-jonowymi.

Baterie litowo-jonowe, czyli jakie?

Baterie litowo-jonowe, inaczej akumulatory mogą być kontrolowane przez BMS. To typ zasilania samochodów elektrycznych, którego elektrody są wykonane z porowatego węgla oraz z tlenków metali. Baterie litowo-jonowe mają napięcie około 3,6 V na ogniwo. Akumulatory te są powszechnie stosowane w wielu urządzeniach elektronicznych, ale także od pewnego czasu rośnie zainteresowanie użycia tych baterii w samochodach elektrycznych. W "elektrykach" baterie różnią się jednak od tych, które są stosowane np. w smartfonach.

Baterie litowo-jonowe w samochodach elektrycznych są wyposażone w specjalne układy chłodzenia oraz ogrzewania. Dodatkowo zapewniają one doskonałą temperaturę pracy. Ogniwa bardzo szybko się ładują, zazwyczaj osiągają wynik od 0 do 80% w 15-30 minut. Akumulatory tego typu zostały wykorzystane między innymi w sportowym samochodzie elektrycznym Elona Muska - długo wyczekiwanej Tesli Roadster.

BMS - co to jest i jakie ma zalety?

Zadaniem systemu BMS jest zabezpieczenie baterii samochodów elektrycznych przed skutkami ich nierównomiernego doładowania, przeładowania lub przegrzania.

Największą zaletą systemu BMS jest ochrona akumulatora przed uszkodzeniem, a także wydłużenie trwałości ogniw litowo-jonowych. Dzięki temu układowi cały czas można utrzymać pożądany stan naładowania baterii. BMS współpracuje z komputerem pokładowym. Dzięki temu na ekranach multimedialnych możemy wyświetlać, jaki jest status naładowania baterii w naszym samochodzie elektrycznym.

Dodatkowo kluczowe jest to, że nieustanny monitoring baterii pozwoli uchronić je przed poważną usterką. Dzięki BMS, akumulatory w samochodzie na prąd działają znacznie dłużej.

Jak podłączyć BMS?

O ile w nowych samochodach elektrycznych moduł BMS jest wyposażeniem obowiązkowym, to już w przypadku starszych konstrukcji, a nawet elektrycznych rowerów moduł BMW może nie być zainstalowany. Dlatego też wyjaśniamy jak rozbudować zespół akumulatorów o moduł BMS. Całe urządzenie możemy podłączyć samodzielnie lub zlecić to profesjonaliście od elektroniki samochodowej. BMS podłączamy do masy pierwszego ogniwa, wyjścia pierwszego ogniwa oraz złącza balansera drugiego ogniwa akumulatora. BMS posiada specjalne zabezpieczenie, które po podłączeniu całego układu może mieć napięcie równe o V. Wystarczy na chwilę odciąć zasilanie, czyli napięcie ładowania akumulatora i już wszystko powinno działać prawidłowo.

System BMS to zaawansowane technologicznie urządzenie, które składa się z wyświetlacza LCD, ładowarki, zasilacza zewnętrznego, przetwornika prądowo-napięciowego, czujników do pomiaru temperatury, mikrokontrolera, układu czasu rzeczywistego RTC oraz interfejsu do transmisji danych. Mikrokontroler wbudowany w BMS sprawdza cały czas poprawność pracy baterii akumulatora naszego samochodu. Gdyby doszło do awarii, system sam odłączy ogniwo, by nie doprowadzić do ewentualnego przegrzania całego systemu ładowania. BMS może informować kierowcę na wyświetlaczu o pojemności baterii, czyli poziomie energii, a także o napięciu, temperaturze, poborze prądu.