Logo
EVPoradyJaka musi być pojemność baterii, żeby nie brakowało zasięgu? Auto elektryczne bez tajemnic

Jaka musi być pojemność baterii, żeby nie brakowało zasięgu? Auto elektryczne bez tajemnic

Auto elektryczne? Przecież ono ma zasięg jak "benzyniak" na rezerwie! Czyżby? Czas pozbyć się uprzedzeń, na rynku jest coraz więcej aut elektrycznych, które na jednym ładowaniu przejeżdżają nawet ponad 400 km. Wyjaśniamy, dlaczego producentom tak dużo czasu zajęło opracowanie takich modeli i tłumaczymy, czym kierować się przy wyborze wersji akumulatora.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Nawet w niewielkim aucie elektrycznym bateria waży kilkaset kilogramów i jest najdroższym podzespołem samochodu.
Auto Świat / Robert Rybicki
Nawet w niewielkim aucie elektrycznym bateria waży kilkaset kilogramów i jest najdroższym podzespołem samochodu.

Przez ponad 100 lat ograniczony zasięg na jednym ładowaniu (przy bardzo długim czasie ładowania) był najważniejszą przyczyną tego, że auta elektryczne przegrywały ze spalinowymi. Wszystko przez parametr określany jako gęstość energii, który wypada dla akumulatorów znacznie gorzej niż dla paliw płynnych czy gazowych. Dla porównania: w 1 kg benzyny mamy zmagazynowane ok. 12 kWh energii, a w 1 kg dobrego akumulatora kwasowo-ołowiowego zaledwie 0,05 kWh, czyli 240 razy mniej! To dlatego do niedawna auta elektryczne, mimo potężnych i ciężkich akumulatorów, które zajmowały w nich mnóstwo miejsca, miały zasięgi rzędu 100 km.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium