Auto Świat > EV > Porady > Czym jeździ się najtaniej: dieslem, benzyniakiem czy elektrykiem? Sprawdzamy

Czym jeździ się najtaniej: dieslem, benzyniakiem czy elektrykiem? Sprawdzamy

Jeszcze kilkanaście miesięcy temu trudno było mieć wątpliwości: samochód na prąd, choć droższy w zakupie, odwdzięczał się najniższymi kosztami "paliwa". Obecnie nie jest to już tak oczywiste, gdyż mamy za sobą dotkliwe wzrosty cen paliw i jeszcze bardziej gwałtowne podwyżki cen energii elektrycznej.

Porównanie kosztow jazdy-prąd, benzyna, LPG
Porównanie kosztow jazdy-prąd, benzyna, LPGŹródło: Auto Świat / Archiwum
  • O ile koszt przejazdu 100 km samochodem na benzynę, olej napędowy czy gaz oszacować jest bardzo łatwo, to koszt eksploatacji samochodu na prąd zależy od mnóstwa czynników
  • Na końcowy koszt energii elektrycznej, z jakiej korzystamy w domach, składają się oprócz ceny samej energii opłaty za jej dystrybucję oraz szereg innych opłat i podatków
  • Cena prądu dostępnego na publicznych ładowarkach zależy od nominalnej mocy ładowarki, abonamentu, który płacimy bądź nie, a w niektórych wypadkach także od pory dnia
  • Choć drastyczne podwyżki cen energii przygotowane przez dostawców na rok 2023 są częściowo i tymczasowo zawieszone, w tym roku rachunki za prąd będą wyższe
  • Jeśli rozważasz zakup auta elektrycznego, bo chcesz jeździć taniej lub wręcz za darmo, przed podjęciem decyzji wszystko dokładnie przelicz dla swojego konkretnego przypadku – możesz się zdziwić!

Pomysł tego porównania podsunął nam rozżalony czytelnik Robert z podwarszawskiej miejscowości, który od kilku miesięcy korzysta ze służbowego samochodu na prąd. Umowę z pracodawcą ma dość prostą: "możesz ładować auto w pracy, ale tylko w godzinach pracy – i obaj wiemy, że na potrzeby służbowe wystarczy to z nawiązką. Poza pracą możesz jeździć, gdzie chcesz i ile chcesz, ale jeśli potrzebujesz naładować samochód poza godzinami pracy, to robisz to na własny koszt".

Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji