Auto Świat EV Porady Pojemność baterii netto i brutto - auto elektryczne bez tajemnic

Pojemność baterii netto i brutto - auto elektryczne bez tajemnic

Bardzo często w opisach tych samych modeli samochodów elektrycznych znaleźć można różne parametry zamontowanych w nich akumulatorów. Różnice mogą wynikać z tego, że czasem podawana jest pojemność akumulatora brutto, a czasem netto. Czym różnią się te parametry?

Akumulatory do aut elektrycznych
Akumulatory do aut elektrycznychŻródło: Auto Świat
  • To, że komputer pokładowy pokazuje w aucie elektrycznym zerowy zasięg, z reguły nie oznacza, że akumulator jest całkowicie rozładowany
  • Głębokie rozładowanie jest szkodliwe dla akumulatorów – elektronika stara się do niego nie dopuszczać
  • W reklamach producenci aut podają pojemność akumulatora brutto – ale kierowca i tak nigdy z niej w całości nie skorzysta

Pojemność akumulatorów trakcyjnych w samochodach z napędem elektrycznym, podawana jest z reguły w kilowatogodzinach (kWh), a nie w amperogodzinach (Ah), jak w przypadku akumulatorów rozruchowych stosowanych w autach z silnikami spalinowymi. Jak te jednostki mają się do siebie? Żeby móc je przeliczyć, musimy znać też napięcie – przy teoretycznym założeniu, że akumulator samochodowy ma równe 12 V napięcia, przy 50 Ah jego pojemność wyrażona w kWh wynosi 0,6. Czyli taki akumulator mógłby w teorii zasilać urządzenie o mocy 0,6 kW przez godzinę.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji