Logo
EVPoradySprawdziliśmy zasięg 40 aut elektrycznych na autostradzie

Sprawdziliśmy zasięg 40 aut elektrycznych na autostradzie

Sprawdziliśmy, jaki jest realny zasięg nowych modeli aut elektrycznych w warunkach autostradowych. Oczywiście, nie z gazem w podłodze, ale przy rozsądnej prędkości podróżnej na poziomie 130 km/h. Czy nowe modele są już w stanie złamać ze stereotypem elektryków, które nadają się tylko na krótkie trasy?

Jak często trzeba w trasie ładować auto elektryczne? Sprawdziliśmy w rzeczywistych warunkach kilkadziesiąt modeli aut elektrycznych!
Tomasz Okurowski / Auto Świat
Jak często trzeba w trasie ładować auto elektryczne? Sprawdziliśmy w rzeczywistych warunkach kilkadziesiąt modeli aut elektrycznych!
  • Większość nowych modeli aut elektrycznych przejedzie na jednym ładowaniu ponad 300 km w warunkach autostradowych
  • Zasięg auta elektrycznego zależy w dużo większym stopniu od warunków jazdy niż w przypadku aut z silnikami spalinowymi
  • Wpływ na realny zasięg ma nie tylko prędkość (obniżenie jej o kilka km/h może obniżyć zużycie prądu o kilkanaście proc.), ale też temperatura, a nawet kierunek wiatru
  • Testy zrealizowane przez dziennikarzy z "Auto Bilda" były przeprowadzane na przestrzeni kilku miesięcy, latem i jesienią, o czym dokładnie informujemy przy opisie każdego z testów. Część z testowanych aut może być dziś dostępna w wersjach nieco odbiegających specyfikacją od egzemplarzy testowych
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Ile kilometrów można przejechać autem elektrycznym z w miarę stałą prędkością rzędu ok. 130 km/h? Dlaczego taka jazda dla aut elektrycznych to wciąż niemałe wyzwanie? Otóż deklarowany przez producentów, mierzony na podstawie wytycznych WLTP zasięg aut elektrycznych jest często wyższy, niż mogłoby to wynikać z porównania pojemności akumulatora i średniego zużycia energii.

Zasięg samochodów elektrycznych na autostradzie

Cała tajemnica tkwi w rekuperacji – przy każdym hamowaniu część energii kinetycznej, zamiast w hamulcach zmieniać się w ciepło, jest odzyskiwana i trafia do akumulatorów. Tyle że to działa głównie w ruchu miejskim – podczas jazdy z jednostajną, wysoką prędkością o skutecznej rekuperacji nie ma mowy. A dlaczego akurat prędkość na poziomie 130 km/h, a nie np. 140 km/h lub więcej? Bo takie właśnie ograniczenie prędkości na autostradach w Europie występuje najczęściej.

Nawet w Niemczech, choć na wielu autostradach wciąż nie nie ma ograniczenia prędkości, to i tak obowiązuje tzw. prędkość zalecana (Richtgeschwindigkeit), która wynosi właśnie 130 km/h. Uwaga! Przy porównywaniu wartości dla poszczególnych modeli należy zwracać uwagę na temperaturę, przy jakiej odbywał się pomiar - umiarkowane temperatury wydłużają zasięg, zarówno upały, jak i zimowe temperatury powodują jego obniżenie – taka już specyfika aut elektrycznych.

Poniżej znajdziecie dokładne wyniki testów. W materiale sprawdziliśmy i porównaliśmy realne zasięgi aut elektrycznych różnych marek. Wyniki testów są dostępne dla subskrybentów Onet Premium.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium