Auto Świat EV Porady Sprawdziliśmy zasięg 40 aut elektrycznych na autostradzie

Sprawdziliśmy zasięg 40 aut elektrycznych na autostradzie

Sprawdziliśmy, jaki jest realny zasięg nowych modeli aut elektrycznych w warunkach autostradowych. Oczywiście, nie z gazem w podłodze, ale przy rozsądnej prędkości podróżnej na poziomie 130 km/h. Czy nowe modele są już w stanie złamać ze stereotypem elektryków, które nadają się tylko na krótkie trasy?

Jak często trzeba w trasie ładować auto elektryczne? Sprawdziliśmy w rzeczywistych warunkach kilkadziesiąt modeli aut elektrycznych!
Jak często trzeba w trasie ładować auto elektryczne? Sprawdziliśmy w rzeczywistych warunkach kilkadziesiąt modeli aut elektrycznych!Tomasz Okurowski / Auto Świat
  • Większość nowych modeli aut elektrycznych przejedzie na jednym ładowaniu ponad 300 km w warunkach autostradowych
  • Zasięg auta elektrycznego zależy w dużo większym stopniu od warunków jazdy niż w przypadku aut z silnikami spalinowymi
  • Wpływ na realny zasięg ma nie tylko prędkość (obniżenie jej o kilka km/h może obniżyć zużycie prądu o kilkanaście proc.), ale też temperatura, a nawet kierunek wiatru
  • Testy zrealizowane przez dziennikarzy z "Auto Bilda" były przeprowadzane na przestrzeni kilku miesięcy, latem i jesienią, o czym dokładnie informujemy przy opisie każdego z testów. Część z testowanych aut może być dziś dostępna w wersjach nieco odbiegających specyfikacją od egzemplarzy testowych

Ile kilometrów można przejechać autem elektrycznym z w miarę stałą prędkością rzędu ok. 130 km/h? Dlaczego taka jazda dla aut elektrycznych to wciąż niemałe wyzwanie? Otóż deklarowany przez producentów, mierzony na podstawie wytycznych WLTP zasięg aut elektrycznych jest często wyższy, niż mogłoby to wynikać z porównania pojemności akumulatora i średniego zużycia energii.

Zasięg samochodów elektrycznych na autostradzie

Cała tajemnica tkwi w rekuperacji – przy każdym hamowaniu część energii kinetycznej, zamiast w hamulcach zmieniać się w ciepło, jest odzyskiwana i trafia do akumulatorów. Tyle że to działa głównie w ruchu miejskim – podczas jazdy z jednostajną, wysoką prędkością o skutecznej rekuperacji nie ma mowy. A dlaczego akurat prędkość na poziomie 130 km/h, a nie np. 140 km/h lub więcej? Bo takie właśnie ograniczenie prędkości na autostradach w Europie występuje najczęściej.

Nawet w Niemczech, choć na wielu autostradach wciąż nie nie ma ograniczenia prędkości, to i tak obowiązuje tzw. prędkość zalecana (Richtgeschwindigkeit), która wynosi właśnie 130 km/h. Uwaga! Przy porównywaniu wartości dla poszczególnych modeli należy zwracać uwagę na temperaturę, przy jakiej odbywał się pomiar - umiarkowane temperatury wydłużają zasięg, zarówno upały, jak i zimowe temperatury powodują jego obniżenie – taka już specyfika aut elektrycznych.

Poniżej znajdziecie dokładne wyniki testów. W materiale sprawdziliśmy i porównaliśmy realne zasięgi aut elektrycznych różnych marek. Wyniki testów są dostępne dla subskrybentów Onet Premium.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji