Ile kilometrów można przejechać autem elektrycznym z w miarę stałą prędkością rzędu ok. 130 km/h? Dlaczego taka jazda dla aut elektrycznych to wciąż niemałe wyzwanie? Otóż deklarowany przez producentów, mierzony na podstawie wytycznych WLTP zasięg aut elektrycznych jest często wyższy, niż mogłoby to wynikać z porównania pojemności akumulatora i średniego zużycia energii.
Cała tajemnica tkwi w rekuperacji – przy każdym hamowaniu część energii kinetycznej, zamiast w hamulcach zmieniać się w ciepło, jest odzyskiwana i trafia do akumulatorów. Tyle że to działa głównie w ruchu miejskim – podczas jazdy z jednostajną, wysoką prędkością o skutecznej rekuperacji nie ma mowy. A dlaczego akurat prędkość na poziomie 130 km/h, a nie np. 140 km/h lub więcej? Bo takie właśnie ograniczenie prędkości na autostradach w Europie występuje najczęściej.
Nawet w Niemczech, choć na wielu autostradach wciąż nie nie ma ograniczenia prędkości, to i tak obowiązuje tzw. prędkość zalecana (Richtgeschwindigkeit), która wynosi właśnie 130 km/h. Uwaga! Przy porównywaniu wartości dla poszczególnych modeli należy zwracać uwagę na temperaturę, przy jakiej odbywał się pomiar - umiarkowane temperatury wydłużają zasięg, zarówno upały, jak i zimowe temperatury powodują jego obniżenie – taka już specyfika aut elektrycznych.
Nissan Ariya 2WD 178kW: zasięg 378 km
- Moc: 178 kW (242 KM)
- Masa własna: 2114 kg
- Pojemność akumulatora: 87 kWh
- Temperatura podczas pomiarów: 17 stopni Celsiusza

Nissan Ariya 2022Nissan
SUV mierzący 4,6 metra wygląda futurystycznie i ma szlachetnie wykończone wnętrze. Nie jest to może najbardziej przestronne auto, ale przynajmniej z największą baterią o pojemności 87 kWh wystarcza na niemal 400 km w tempie autostradowym. Trzeba jednak przyznać, że temperatura podczas pomiarów sprzyjała zasięgowi.
BMW iX M60 xDRIVE: zasięg 430 km
- Moc: 455 kW (619 KM)
- Masa własna: 2659 kg
- Pojemność akumulatora: 105,2 kWh
- Temperatura podczas pomiarów: 27 stopni Celsiusza

BMW iX M60Igor Kohutnicki / Auto Świat
To BMW trudno uznać za auto o klasycznej urodzie, trudno też mówić, że tak potężne auto jest pojazdem ekologicznym – 619 KM mocy, 3,8 s do setki i prędkość maksymalna na poziomie 250 km/h – to nie są wartości, które świadczyłyby o tym, że ochrona środowiska była priorytetem producenta. Nie zmienia to jednak faktu, że dzięki olbrzymiej baterii o pojemności ponad 105 kWh, przy rozsądnym tempie podróży (130 km/h dla tego auta to "pikuś"), zasięg w trasie jest całkiem przyzwoity.
KIA NIRO EV: zasięg 326 km
- Moc: 140 kW (204 KM)
- Masa własna: 1757 kg
- Pojemność akumulatora: 64,8 kWh
- Temperatura podczas pomiarów: 27 stopni Celsiusza

Kia Niro EV (2022, 2. generacja)Tom Salt / Auto Bild
Nowa Kia Niro EV w porównaniu z poprzedniczką urosła tylko nieznacznie, za to – przy zachowaniu dotychczasowej mocy – straciła sporo momentu obrotowego (z 395 255 Nm), ale w tym przypadku to dobrze – poprzedniczka i tak miała problem z przeniesieniem nadmiaru mocy na drogę, a teraz na osiągi wciąż narzekać nie trzeba. Na zasięg też nie – 326 km w tempie autostradowym to niezły wynik. Szkoda tylko, że ładowanie trwa stosunkowo długo nawet na najszybszych ładowarkach, bo maksymalna moc ładowania to tylko 80 kW – w czasach, kiedy ładowarki 50 kW na wielu stacjach są wymieniane na "setki", to mało.
MERCEDES-AMG EQE 53 4MATIC+:
- Moc: 505 kW (687 KM)
- Masa własna: 2520 kg
- Pojemność akumulatora: 90,6 kWh
- Temperatura podczas pomiarów: 17 stopni Celsiusza

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ (2021)Daimler
Ci, którzy wciąż twierdzą, że auta elektryczne są nudne, a prawdziwych wrażeń dostarczają tylko auta spalinowe, ale też ci, którzy mówią, że jeśli chcieliby pojeździć Mercedesem, to mogą skorzystać z taksówki, najwyraźniej nie mieli okazji poznać z bliska Mercedesa EQE. Dwa silniki o łącznej mocy 687 KM i 1000 Nm momentu obrotowego pozwalają uzyskać "setkę" w 3,3 sekundy, a prędkość maksymalna to 240 km/h. W tym przypadku, przy spokojnej jeździe z prędkością 130 km/h, pojemna bateria wystarcza na 328 km.
VW ID. BUZZ PRO: zasięg 301 km
- Moc: 150 kW (204 KM)
- Masa własna: 2471 kg
- Pojemność akumulatora: 77 kWh
- Temperatura podczas pomiarów: 17 stopni Celsiusza

Volkswagen ID.Buzz na Salt Wave Festival 2022Volkswagen
Elektryczny "ogórek" Volkswagena wygląda doskonale, zapewne chętnych na niego nie zabraknie. Tyle, że raczej będą się oni kierowali bardziej sercem, a nie rozumem – jak na busa to niezbyt przestronne auto, nietanie, a w dodatku niekoniecznie idealne na dalsze wyjazdy – 301 km mimo sporej baterii to żaden wyczyn.
SKODA ENYAQ COUPE iV RS
- Moc: 220 kW (299 KM)
- Masa własna: 2253 kg
- Pojemność akumulatora: 77 kWh
- Temperatura podczas pomiarów: 30 stopni Celsiusza

Škoda Enyaq Coupe iV 2022 1 generacjaSkoda / Auto Świat
Elektryczny SUV-Coupe marki Skoda wygląda atrakcyjnie, ale pochylona tylna klapa ujmuje mu nieco walorów praktycznych. W wersji RS silnik ma aż 299 KM, ale prędkość maksymalną ograniczono do 180 km/h (w innych wersjach do 160 km/h). Przy rozsądnej prędkości autostradowej, mimo panujących upałów, udało nam się przejechać 380 km na jednym ładowaniu.
Zasięg przy 130 km/h: jak daleko zajedziesz autem elektrycznym na autostradzie
Mercedes EQS 450+ | 333 | 107,8 | 15 °C | 482 |
Mercedes EQS 580 4Matic | 523 | 107,8 | 14 °C | 444 |
BMW iX50 xDrive50 | 523 | 105,2 | 16 °C | 434 |
BMW iX M60 | 619 | 105,2 | 27 °C | 430 |
Genesis Electrified G80 | 370 | 87,2 | 21 °C | 427 |
Mercedes EQE 350+ | | 292 | 90,6 | bd |
Skoda Enyaq Coupé iV RS | 299 | 77 | 30 °C | 380 |
Nissan Ariya 2WD 178 kW | 242 | 87 | 17 °C | 378 |
Polestar 2 Single Motor Long Range | 231 | 75 | 27 °C | 374 |
Audi RS e-tron GT | 646 | 83,7 | 24 °C | 367 |
Ford Mustang Mach-E AWD | 351 | 91 | 26 °C | 367 |
Tesla Model 3 | 325 | 60 | 22 °C | 363 |
Porsche Taycan 4S | 530 | 83,7 | 25 °C | 352 |
VW ID.5 Pro Performance Upgrade | 204 | 77 | 27 °C | 340 |
Tesla Model 3 Performance | 513 | 80 | 4 °C | 337 |
Ford Mustang Mach-E GT | 487 | 91 | 20 °C | 337 |
Porsche Taycan Turbo S Sport Tur. | 761 | 83,7 | 12 °C | 336 |
Hyundai Kona Elektro 150 kW/64 kWh | 204 | 64 | 15 °C | 336 |
VW ID.4 GTX | 299 | 77 | 18 °C | 332 |
Genesis GV60 Dual M. AWD Sport Plus | 490 | 77,4 | 22 °C | 330 |
Mercedes-AMG EQE 53 4Matic+ | 587 | 90,6 | 13 °C | 328 |
Audi Q4 e-tron 40 | 204 | 77 | 32 °C | 326 |
Kia Niro EV | 204 | 64,8 | 27 °C | 326 |
Kia EV6 AWD | 325 | 77,4 | 13 °C | 305 |
Tesla Model Y LR | 514 | 77 | 10 °C | 304 |
VW ID. Buzz Pro | 204 | 77 | 17 °C | 301 |
BMW i4 M50 | 544 | 80,7 | 4 °C | 299 |
Renault Zoe E-Tech EV50 135hp | 135 | 52 | 16 °C | 292 |
Mercedes EQV 300 | 204 | 90 | 18 °C | 273 |
Renault Megane E-Tech EV60 220hp | 218 | 60 | 15 °C | 268 |
Opel Zafira-e Life 136 | 136 | 75 | 18 °C | 250 |
Volvo XC40 Rech. P. E. Single Motor | 231 | 67 | 4 °C | 227 |
Cupra Born 170 kW | 231 | 58 | 3 °C | 226 |
Mercedes EQA 250 | 190 | 66,5 | 4 °C | 222 |
VW ID.3 Pro 150 kW | 204 | 58 | 1 °C | 216 |
Mercedes EQB 350 4Matic | 292 | 66,5 | 5 °C | 200 |
Opel Combo-e Life | 136 | 50 | 5 °C | 171 |
Peugeot e-Rifter | 136 | 50 | 6 °C | 164 |
Honda e | 154 | 35,5 | 13 °C | 153 |
Mazda MX-30 | 145 | 35,5 | 6 °C | 140 |