Auto Świat EV Porady To najważniejszy element w używanym elektryku. Jak sprawdzić SOH?

To najważniejszy element w używanym elektryku. Jak sprawdzić SOH?

Samochód elektryczny ma mniej części niż spalinowy, jest pod względem mechanicznym dość prosty, a gdy kupujemy "używkę", to – statystycznie – jest to samochód znacznie młodszy niż spalinowy. A jednak ryzyko wpadki jest wysokie – koszt naprawy kilkuletniego auta na prąd może przekraczać jego wartość. Ryzyko to można jednak znacząco zmniejszyć. Co zatem należy sprawdzić przed kupnem?

Stan baterii auta na prąd zależy nie tylko od wieku i przebiegu. Ważniejsze jest, w jaki sposób o nią dbamy
Stan baterii auta na prąd zależy nie tylko od wieku i przebiegu. Ważniejsze jest, w jaki sposób o nią dbamyŻródło: Auto Świat / Krzysztof Grabek
  • Choć pod względem mechanicznym samochody elektryczne są znacznie prostsze od pojazdów spalinowych, koszty ich napraw wcale nie są niższe
  • Niektóre podzespoły aut na prąd są tak drogie, że ich zużycie podważa sens dalszej eksploatacji pojazdu
  • Zużycie kluczowych podzespołów samochodu na prąd można jednak dość dokładnie zmierzyć, a tym samym wyeliminować ryzyko

Z jakichś względów nawet naprawy niezwiązane z napędem w samochodach elektrycznych, np. dotyczące wymiany elementów zawieszenia, potrafią kosztować dwa razy więcej niż w przypadku aut spalinowych. Prawdziwy "paragon grozy" może jednak wiązać się z wymianą zużytej baterii. Warto przy tym odróżnić naprawę pojedynczego modułu baterii, który się zepsuł, od zużycia baterii wynikającego z przebiegu czy też sposobu eksploatacji. Usterka pojedynczego elementu baterii jest niemal zawsze w zasięgu finansowym użytkownika, natomiast użycie baterii w kilkuletnim samochodzie oznacza, że naprawa może być nieopłacalna.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji