Zespół analityczny InsightOut Lab we współpracy z marką Volkswagen zbadał jakie jest podejście Polaków do podstawowych kwestii związanych z samochodami elektrycznymi. Reprezentatywna grupa ankietowanych miała za zadanie określić na ile zgadza się lub nie z popularnymi tezami dotyczącymi użytkowania pojazdów na prąd. Tezy skupione były wokół najważniejszych czynników związanych z zakupem, eksploatacją oraz utrzymaniem samochodu:
- serwis auta elektrycznego jest tańszy niż samochodu spalinowego,
- auta elektryczne są mniej awaryjne niż samochody z silnikiem spalinowym,
- koszt utrzymania pojazdu elektrycznego jest niższy niż auta z silnikiem spalinowym,
- auta elektryczne są drogie.
Drogie w zakupie, ale tanie w utrzymaniu
Ta ostatnia teza jest najczęściej i najbardziej zdecydowanie wyrażaną spośród wszystkich kwestii, o jakie zapytano w badaniu. Zgadza się z nią aż 84 proc. respondentów (odpowiedź „zdecydowanie zgadzam się” zaznaczyło 46 proc. ankietowanych).
Z badań zrealizowanych przez InsightOut Lab wynika jednocześnie, że jeśli ankietowani stanęliby przed wyborem, czy kupić auto droższe w zakupie, ale tańsze w utrzymaniu, czy może tańsze w zakupie, ale droższe w utrzymaniu, to większość (82 proc.) wybrałaby pierwszą alternatywę. Jednocześnie auta na prąd jawią im się jako te, za których utrzymanie płaci się mniej.
Według 71 proc. badanych jest zdania, że jazda pojazdem elektrycznym jest tańsza niż samochodem z silnikiem spalinowym. Z kolei 27 proc. rozmówców zdecydowanie zgadza się z tą tezą, a 44 proc. raczej się z nią zgadza. Również ogólne koszty utrzymania przemawiają na korzyść aut na prąd. Zdaniem 65 proc. ankietowanych są one niższe niż w przypadku samochodów z silnikami spalinowymi.
Rzadziej w serwisie
Badanie wykazało, że 23 proc. ankietowanych nie wie, czy pojazdy elektryczne psują się rzadziej, czy częściej niż samochody ze spalinową jednostką napędową. Wyraźna większość (61 proc.) pod tym względem uznaje jednak wyższość aut na prąd, bo zdecydowanie lub raczej zgadzają się z tezą, że modele elektryczne są mniej awaryjne niż wyposażone w silnik spalinowy.
Ponadto zdaniem 45 proc. ankietowanych tańszy jest również serwis samochodu elektrycznego. Warto jednak podkreślić, że przy tej tezie znalazła się największa grupa niezdecydowanych. Na pytanie – „Na ile zgadzasz się lub nie zgadzasz się ze stwierdzeniem, że serwis auta elektrycznego jest tańszy niż samochodu z silnikiem spalinowym?” – 29 proc. ankietowanych odpowiedziało: „Trudno powiedzieć”.