Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Mercedes EQC – Mercedes wśród „elektryków” | TEST

Mercedes EQC – Mercedes wśród „elektryków” | TEST

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

EQC nie jest pierwszym seryjnym Mercedesem na prąd, ale otwiera nowy rozdział w rozwoju elektrycznych aut tej marki. Powstało na bazie GLC i zasłużenie nosi gwiazdę na grillu. Przejechaliśmy się nim w Norwegii

Mercedes EQC
Zobacz galerię (14)
Mercedes-Benz / Mercedes-Benz
Mercedes EQC
  • EQC bazuje na GLC, ale wspólnych części jest raptem 15 proc.
  • Zasięg 414 km jest realny – ale podczas spokojnej jazdy w Norwegii
  • Ceny zaczynają się od 328 300 zł – to taniej niż Audi e-tron i Jaguar I-Pace

Już pierwsza generacja klasy A (debiut w 1995 r.) była od początku opracowywana z myślą o napędzie elektrycznym, jednak do sprzedaży taka wersja nigdy nie trafiła. Dopiero siostrzana klasa B 2. generacji doczekała się seryjnie produkowanej odmiany zasilanej prądem (w 2014 r.). To jednak były epizody. Bo to EQC jest tym elektrycznym Mercedesem produkowanym seryjnie i na serio. 

EQC bazuje na płycie podłogowej GLC, jednak wspólnych części jest raptem ok. 15 proc. Podobnie jak jego główni rywale (Audi e-tron, Jaguar I-Pace, Tesla Model X), EQC dostało 2 silniki elektryczne, jednak umieszczony w podłodze akumulator ma nieco mniejszą pojemność – 80 kWh według cyklu pomiarowego WLTP ma zapewniać zasięg do 417 km. A realnie? 

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Gdy rozpoczynamy jazdę EQC na lotnisku w Oslo, komputer pokładowy wskazuje 369 km zasięgu i ok. 96 proc. naładowania. 180 km dalej przy średniej prędkości 48 km/h i zużyciu 22,1 kWh/100 km zostaje jeszcze 234 km zasięgu. Czyli po norweskich drogach krajowych i lokalnych, w mniejszym stopniu po ulicach Oslo, pokonalibyśmy ok. 414 km od ładowania do ładowania.

Mercedes EQC
Mercedes EQCMercedes-Benz

Ze względu na rozbudowaną sieć ładowarek EQC świetnie się tu odnajduje. Ale też tutejszy styl jazdy pozwolił systemom asystującym się wykazać. Współpraca adaptacyjnego tempomatu i układu utrzymywania pasa ruchu (czyli Drive Pilot) z systemem automatycznego sterowania siłą rekuperacji jest niezwykle harmonijna i przyjemna. Elektronika wykorzystuje m.in. dane z nawigacji, uwzględnia topografię terenu, ograniczenia prędkości i tryb jazdy. Płynnie zwalnia przed rondami, inteligentnie hamuje silnikami elektrycznymi na zjazdach, doładowując akumulator – kierowcy pozostaje delikatne skręcanie kierownicą i delektowanie się odprężającą jazdą w niesamowitej ciszy. EQC do pewnego stopnia bardziej odcina kierowcę od prowadzenia, niż go w nie angażuje.

Oczywiście, tam gdzie warunki na to pozwalają, można dla zabawy mocniej wcisnąć gaz przy starcie. Tyle że to raczej na prostych. Bo choć układ kierowniczy działa pewnie i precyzyjnie, to przy szybkich wejściach w zakręty wyraźnie daje się odczuć 2,5 tony masy własnej EQC. Za to mocne wciskanie pedału przyspieszenia na wyjściu, już na prostych kołach, sprawia wielką frajdę, bo ogromna moc pojawia się bez żadnej zwłoki i żadnego dźwięku – nie ma choćby cichego bzyczenia! Zatem fanom sportowej jazdy nadal radzimy wybrać coś z półki AMG. A jeśli marzycie o luksusowym rodzinnym elektryku – EQC jest wyśmienite.

Mercedes EQC – to jest super

Cisza, zryw i płynność jazdy.

Mercedes EQC – to nie wyszło

Rywale mają większe baterie i prześwit.

Mercedes EQC – efekt WOW!

Harmonijna współpraca asystentów i automatycznej regulacji poziomu rekuperacji.

Mercedes EQC – kto to kupi?

Miłośnicy cichej, odprężającej, ale nie za dalekiej jazdy.

Mercedes EQC – naszym zdaniem

EQC to dopiero początek. Mercedes już pracuje nad pełnymi elektrykami klas A, B, E i S. Ale już teraz pokazał, że jego SUV na prąd ma wszelkie cechy, których wymagamy od auta z gwiazdą na masce. Jak EQC wypadnie w starciu z rywalami? Sprawdzimy to!

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Mercedes EQC – dane techniczne

Silniki2 elektryczne, asynchroniczne, umieszczone przy osiach
Łączna moc maksymalna408 KM
Maksymalny moment obrotowy760 Nm
Pojemność akumulatora80 kWh
Napęd4x4
Skrzynia biegów1-biegowa (po jednej przekładni przy każdym z silników)
Długość/szerokość/wysokość4761/1884/1623 mm
Pojemność bagażnikaok. 500 l

Mercedes EQC – osiągi

Przyspieszenie 0-100 km/h5,1 s
Prędkość maksymalna180 km/h
Zasięg (wg cyklu WLTP, w zależności od wyposażenia)374-417 km
Średnie zużycie prądu (wg cyklu WLTP, w zależności od wyposażenia)22,3-25 kWh/100 km

Mercedes EQC – ceny

EQC 400 4Matic328 300 zł
Linia AMG – elementy wewnętrzne4645 zł
Linia AMG – elementy zewnętrzne6891 zł
Wnętrze Electric Art2297 zł
Lakier Designo matowy10 107 zł
System nagłośnienia Burmester Surround2552 zł
Wyświetlacz head-up5053 zł
Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków