- EQC bazuje na GLC, ale wspólnych części jest raptem 15 proc.
- Zasięg 414 km jest realny – ale podczas spokojnej jazdy w Norwegii
- Ceny zaczynają się od 328 300 zł – to taniej niż Audi e-tron i Jaguar I-Pace
Już pierwsza generacja klasy A (debiut w 1995 r.) była od początku opracowywana z myślą o napędzie elektrycznym, jednak do sprzedaży taka wersja nigdy nie trafiła. Dopiero siostrzana klasa B 2. generacji doczekała się seryjnie produkowanej odmiany zasilanej prądem (w 2014 r.). To jednak były epizody. Bo to EQC jest tym elektrycznym Mercedesem produkowanym seryjnie i na serio.
EQC bazuje na płycie podłogowej GLC, jednak wspólnych części jest raptem ok. 15 proc. Podobnie jak jego główni rywale (Audi e-tron, Jaguar I-Pace, Tesla Model X), EQC dostało 2 silniki elektryczne, jednak umieszczony w podłodze akumulator ma nieco mniejszą pojemność – 80 kWh według cyklu pomiarowego WLTP ma zapewniać zasięg do 417 km. A realnie?
Gdy rozpoczynamy jazdę EQC na lotnisku w Oslo, komputer pokładowy wskazuje 369 km zasięgu i ok. 96 proc. naładowania. 180 km dalej przy średniej prędkości 48 km/h i zużyciu 22,1 kWh/100 km zostaje jeszcze 234 km zasięgu. Czyli po norweskich drogach krajowych i lokalnych, w mniejszym stopniu po ulicach Oslo, pokonalibyśmy ok. 414 km od ładowania do ładowania.
Ze względu na rozbudowaną sieć ładowarek EQC świetnie się tu odnajduje. Ale też tutejszy styl jazdy pozwolił systemom asystującym się wykazać. Współpraca adaptacyjnego tempomatu i układu utrzymywania pasa ruchu (czyli Drive Pilot) z systemem automatycznego sterowania siłą rekuperacji jest niezwykle harmonijna i przyjemna. Elektronika wykorzystuje m.in. dane z nawigacji, uwzględnia topografię terenu, ograniczenia prędkości i tryb jazdy. Płynnie zwalnia przed rondami, inteligentnie hamuje silnikami elektrycznymi na zjazdach, doładowując akumulator – kierowcy pozostaje delikatne skręcanie kierownicą i delektowanie się odprężającą jazdą w niesamowitej ciszy. EQC do pewnego stopnia bardziej odcina kierowcę od prowadzenia, niż go w nie angażuje.
Oczywiście, tam gdzie warunki na to pozwalają, można dla zabawy mocniej wcisnąć gaz przy starcie. Tyle że to raczej na prostych. Bo choć układ kierowniczy działa pewnie i precyzyjnie, to przy szybkich wejściach w zakręty wyraźnie daje się odczuć 2,5 tony masy własnej EQC. Za to mocne wciskanie pedału przyspieszenia na wyjściu, już na prostych kołach, sprawia wielką frajdę, bo ogromna moc pojawia się bez żadnej zwłoki i żadnego dźwięku – nie ma choćby cichego bzyczenia! Zatem fanom sportowej jazdy nadal radzimy wybrać coś z półki AMG. A jeśli marzycie o luksusowym rodzinnym elektryku – EQC jest wyśmienite.
Mercedes EQC – to jest super
Cisza, zryw i płynność jazdy.
Mercedes EQC – to nie wyszło
Rywale mają większe baterie i prześwit.
Mercedes EQC – efekt WOW!
Harmonijna współpraca asystentów i automatycznej regulacji poziomu rekuperacji.
Mercedes EQC – kto to kupi?
Miłośnicy cichej, odprężającej, ale nie za dalekiej jazdy.
Mercedes EQC – naszym zdaniem
EQC to dopiero początek. Mercedes już pracuje nad pełnymi elektrykami klas A, B, E i S. Ale już teraz pokazał, że jego SUV na prąd ma wszelkie cechy, których wymagamy od auta z gwiazdą na masce. Jak EQC wypadnie w starciu z rywalami? Sprawdzimy to!
Mercedes EQC – dane techniczne
Silniki | 2 elektryczne, asynchroniczne, umieszczone przy osiach |
Łączna moc maksymalna | 408 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 760 Nm |
Pojemność akumulatora | 80 kWh |
Napęd | 4x4 |
Skrzynia biegów | 1-biegowa (po jednej przekładni przy każdym z silników) |
Długość/szerokość/wysokość | 4761/1884/1623 mm |
Pojemność bagażnika | ok. 500 l |
Mercedes EQC – osiągi
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,1 s |
Prędkość maksymalna | 180 km/h |
Zasięg (wg cyklu WLTP, w zależności od wyposażenia) | 374-417 km |
Średnie zużycie prądu (wg cyklu WLTP, w zależności od wyposażenia) | 22,3-25 kWh/100 km |
Mercedes EQC – ceny
EQC 400 4Matic | 328 300 zł |
Linia AMG – elementy wewnętrzne | 4645 zł |
Linia AMG – elementy zewnętrzne | 6891 zł |
Wnętrze Electric Art | 2297 zł |
Lakier Designo matowy | 10 107 zł |
System nagłośnienia Burmester Surround | 2552 zł |
Wyświetlacz head-up | 5053 zł |