- 136-konny silnik elektryczny gwarantuje dobrą dynamikę
- Podczas jazdy nie czuć też dodatkowej masy akumulatorów, co cieszy
- Kokpit jest równie oryginalny, jak kształt nadwozia. Wygląda efektownie, ale cierpi na tym ergonomia obsługi
Elektromobilność – to słowo elektryzuje obecnie branżę motoryzacyjną na całym świecie. Postanowiłem zatem sprawdzić, jak na co dzień żyje się z autem elektrycznym w naszym kraju.
Wybór padł na nieoczywisty model, ale jako psychofan francuskich marek z koncernu PSA zdecydowałem się na wyjątkowo oryginalne DS 3 Crossback. Dlaczego właśnie ten model? Dla mnie odpowiedź jest oczywista: ten samochód od początku przedniego do samego końca tylnego zderzaka jest kwintesencją tego, co najlepsze, i tego, co powinno charakteryzować wszystkie auta, które swoje korzenie mają w marce Citroën.
Wnętrze jest równie oryginalne, jak sam projekt nadwozia. A całość wykończona tak, że ani jakości materiałów, ani solidności ich zmontowania nie powstydziłby się żaden producent aut premium. Co prawda, w przypadku tego modelu można mieć trochę zastrzeżeń do ergonomii obsługi czy tego, w jaki sposób poszczególne przyciski reagują na dotyk. Zdarza się bowiem, że wręcz nie reagują, poza tym nie mamy żadnej informacji zwrotnej. Ale czy to komuś, kto docenia nietuzinkowość Citroëna, może przeszkadzać? Mi z pewnością nie. Kocham to szaleństwo, bo w nim jest metoda. I nawet pomimo tego, że wiem, iż wiele elementów we wnętrzu można byłoby zrobić lepiej, to nie przeszkadza mi to.
Wygląd to rzecz gustu i zakładam, że ten model nie zachwyci wszystkich, chociaż inni kierowcy, a zwłaszcza właściciele Nissanów Juke’ów, zwracali na DS 3 uwagę. Osiągi silnika elektrycznego na pierwszy rzut oka nie robią wrażenia – 136 KM maksymalnej mocy to teoretycznie niewiele. Jednak wystarczy, by ważący ponad 1,5 tony crossover rozpędził się do 100 km/h w 8,7 s, a to już wynik, który w codziennej eksploatacji robi wrażenie. Zwłaszcza że liniowa charakterystyka silnika elektrycznego (260 Nm dostępnych w całym zakresie prędkości) sprawia, że przyspieszamy płynnie i jednostajnie od 0 km/h do każdej prędkości, oczywiście, jeśli nie przekraczamy 150 km/h – bo tym autem szybciej nie pojedziemy.
Ustalmy więc, że osiągi są wystarczające, jednak jest coś, co wymaga poprawy. To zasięg, który według producenta wynosi ponad 300 km. Mój maksymalny wynik to 230 km i żeby nie było, nie ruszałem dynamicznie z każdych świateł, wręcz przeciwnie, starałem się jak najefektywniej wykorzystać energię zgromadzoną w akumulatorach. Nie wiem, jak musiałbym się starać, by chociaż na trochę zbliżyć się do zasięgu deklarowanego przez producenta..
Szkoda, bo to jedyna, ale za to bardzo duża wada elektrycznego DS 3. Cała reszta jest naprawdę bez zastrzeżeń – pozostaje mieć jedynie nadzieję, że kolejne modele elektryczne DS-a dostaną nieco bardziej dopracowany napęd, umożliwiający pokonanie większego dystansu.
DS3 Crossback E-tense - to mi się podoba
Dynamika, komfort jazdy, design wyróżniający się na tle konkurencji, matrycowe światła DS Matrix LED Vision (są genialne).
DS3 Crossback E-tense - to mi się nie podoba
Cena zakupu, wysoki próg załadunku, brak możliwości ładowania z gniazda trójfazowego, problemy z trakcją podczas ruszania.
DS3 Crossback E-tense - moim zdaniem
DS 3 Crossback w wersji elektrycznej to ciekawe auto, które nie jest dla każdego. Niewielki zasięg sprawia, że sprawdzi się jedynie w mieście, i to tylko wtedy, jeśli będziecie regularnie korzystać z domowego gniazdka. Mnie urzekły stylistyka i smak, z jakim wykończono wnętrze. Ten model traktuję jako wprawkę koncernu PSA na drodze do popularnego elektryka.
DS3 Crossback E-tense - dane techniczne
Silnik: typ | elektryczny |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Moc maksymalna (KM) | 136 |
Maks. mom. obr. (Nm) | 260 |
Skrzynia biegów | aut. 1b |
Napęd | na przednią oś |
Akumulator poj. (kWh) | 50 |
Poj. bagażnika (l) | 350 |
Hamulce (przód/tył) | tw/t |
Marka i model opon | Pirelli Sottozero 3 |
Opony testowanego auta | 215/55 R 18 |
Dł./szer./wys. (mm) | 4118/1792/1534 |
Rozstaw osi (mm) | 2558 |
Średnica zawracania (m) | 10,7 |
Masa własna/ładowność (kg) | 1525/450 |
Prędkość maksymalna | 150 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,7 s |
Średnie zuż. prądu (WLTP) | 18,3 kWh/100 km |
Emisja CO2 | 0 g/km |
Teoretyczny zasięg | 320 km |
Maks. prąd ładowania | 100 kW |
DS3 Crossback E-tense - wyposażenie
Wersja | Performance Line |
4 airbagi/reflektory LED Matrix | S/5700 zł |
Kurtyny/akt. temp./unik. kolizji | S/S/S |
Klima aut./cyfrowy kokpit | S/S |
Nawigacja DS Connect z DAB | 900 zł |
Kontrastujący dach | 1 700 zł |
DS Smart Acces/ładow. do tel. | 1700/600 zł |
Pakiet City z kamerą cofania | 1 700 zł |
Head-up/alufelgi Monza | 1900/1500 zł |
Podgrz. fotele/pak. bezpiecz. | 1500/1800 zł |
Lakier 2-kolor. | 1 700 zł |
DS3 Crossback E-tense - gwarancja i ceny
Cena podst. testowanej wersji | 171 417 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata, bez ograniczeń |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co 20 tys. km/rok |
Cena testowanego egzemplarza | 194 099 zł |