- Peugeot e-Rifter ma elektryczny silnik generujący 136 KM oraz 260 Nm, dzięki któremu setkę można uzyskać po 11,7 s
- Według producenta zasięg, po naładowaniu akumulatorów do pełna to 280 km, ale test wykazał, że w niesprzyjających warunkach może on wynosić maksymalnie 180 km
- Peugeot e-Rifter nie jest, niestety wyjątkiem wśród elektrycznych modeli i z ceną 179 000 zł (po doposażeniu) okazuje się drogim pojazdem
- Więcej takich historii znajdziesz na stronie głównej Onetu
Praktyczne nadwozie sprawia, że Peugeot e-Rifter wydaje się idealny na urlopowe wyjazdy z rodziną. Pytanie tylko, czy 136-konny silnik zapewnia wystarczające osiągi. I najważniejsza kwestia – czy akumulatory o pojemności netto 46,2 kWh zgromadzą wystarczającą ilość prądu na odbywanie dalekich wojaży.
Przestronna część pasażerska, wygodne, indywidualne fotele w obu rzędach, a do tego pojemny bagażnik (775-3000 l). Nadwozie Peugeota e-Riftera ma wszelkie cechy niezbędne w przypadku prawdziwego podróżnika.
Dodatkowym atutem jest łatwe zajmowanie miejsca we wnętrzu, a to z kolei zasługa dwóch czynników. Podłogi umieszczonej na takiej wysokości, że do e-Riftera bardziej wchodzi się, niż wsiada (na fotele nie trzeba się ani wspinać, ani się nie opada) i odsuwanych tylnych, bocznych drzwi.
Peugeot e-Rifter – trzy tryby jazdy do wyboru
Producent deklaruje, że Peugeot e-Rifter ma maksymalny zasięg dochodzący do 280 km. Jest on jak najbardziej realny, ale tylko, gdy w mieście jeździmy w trybie „Eco”. Jednak uwaga! W tym ustawieniu osiągi są ograniczone (przyspieszenie jest mozolne), a ponadto zmniejsza się komfort termiczny części pasażerskiej, która w zimne dni jest niedogrzana.
Znacznie lepiej Peugeot e-Rifter spisuje się w trybie „Normalne” (optymalny wybór do codziennej jazdy), ale na najlepsze przyspieszenie można liczyć, gdy zdecydujemy się na poziom „Power”. Auto staje się zauważalnie żwawsze i przyspieszenie do setki zajmuje akceptowalne 11,7 s.
Peugeot e-Rifter – dobry głównie do miasta
Po wyjechaniu Peugeotem e-Rifterem na trasę przekonaliśmy się, jak bardzo skraca się dystans możliwy do pokonania po naładowaniu baterii do pełna. Zużycie energii rośnie do około 25,8 kWh/100 km, a to oznacza zasięg na poziomie 180 km. To za mało na dalekie wyjazdy, bowiem oznacza zbyt częste postoje na ładowanie.
Peugeot e-Rifter ma akumulatory umieszczone pod podłogą, a to sprawia, że środek ciężkości samochodu jest nisko położony. To z kolei sprzyja dobremu prowadzeniu zarówno pustego, jak i załadowanego pojazdu.
Peugeot e-Rifter – zakręty nie są mu straszne
Nie jest to oczywiście sportowa zwinność, niemniej jednak Peugeot e-Rifter swobodnie pokonuje zakręty, a nadwozie nie przechyla się na nich nadmiernie. Co istotne podwozie nie jest przy tym przesadnie sztywne, a to gwarantuje skuteczne resorowanie wszelkich nierówności.
Peugeot e-Rifter – jak większość elektrycznych modeli – okazuje się niestety drogi. Wysoka cena (179 000 zł) jest tym bardziej dotkliwa, że nie otrzymuje się za nią pełnoprawnego samochodu. Z racji ograniczonego zasięgu e-Rifter nie do końca sprawdza się poza miastem.
Peugeot e-Rifter – to nam się podoba
Przestronne wnętrze, wygodne fotele, pojemny bagażnik, wysoki komfort resorowania, łatwa obsługa, dobre prowadzenie.
Peugeot e-Rifter – to nam się nie podoba
Za mały zasięg na pozamiejskie wyjazdy, wysoka cena zakupu, nie każdemu spodoba się mała kierownica i umieszczone ponad nią wskaźniki.
Peugeot e-Rifter – nasza opinia
Z jednej strony mamy praktyczne auto zapewniające wygodę na dalekich trasach. Z drugiej za mały zasięg na pozamiejskie wojaże. To raczej propozycja do miasta dla kierowców jeżdżących na stałej trasie, np. dla kurierów czy piekarzy. Jednak mało kto zaakceptuje wysoką cenę zakupu.
Peugeot e-Rifter – ocena końcowa: 4
Peugeot e-Rifter – osiągi
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,7 s |
Prędkość maksymalna | 130 km/h |
Zużycie energii (WLTP) średnie | 19,6-20,7 kWh/100 km |
Emisja CO2 (WLTP) | 0 g/km |
Teoretyczny zasięg | 280 km |
Peugeot e-Rifter – dane techniczne
Silnik | elektryczny |
Pojemność akumulatora (netto/brutto) | 46,2/50,0 kWh |
Moc maksymalna | 136 KM |
Maks. moment obrotowy | 260 Nm |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/aut. 1 |
Dł./szer./wys. | 4403/1848/1837 mm |
Rozstaw osi | 2785 mm |
Masa własna | 1765 kg |
Ładowność | 551 kg |
Pojemność części ładunkowej | 775-3000 l |
Cena wersji podstawowej/testowanej | 172 400/179 000 zł |
Materiały wykończeniowe wyglądają ładnie, a obsługa urządzeń pokładowych okazuje się łatwa. Za to przyzwyczajenia wymaga mała kierownica oraz wskaźniki umieszczone ponad nią
Fotele okazują się bardzo wygodne i świetnie podpierają z boku podczas jazdy na zakrętach
W ciasnych miejscach wsiadanie do tyłu ułatwiają przesuwne drzwi
Deklarowany przez producenta maksymalny zasięg 280 km jest możliwy do osiągnięcia, gdy w mieście jeździmy w trybie „Eco”. Jednak uwaga! W tym ustawieniu osiągi są ograniczone (przyspieszenie jest mozolne), a ponadto zmniejsza się komfort termiczny części pasażerskiej
W drugim rzędzie siedzeń wygospodarowano mnóstwo przestrzeni na wysokości kolan oraz nad głowami
Do dyspozycji pasażerów drugiego rzędu są składane stoliki
Normalny tryb jazdy to optymalny wybór podczas codziennej jazdy
Na najlepsze przyspieszenie możemy liczyć, gdy wybierzemy ustawienie Power. Wówczas Peugeot e-Rifter osiąga setkę po 11,7 s
Na pokładzie znalazło się mnóstwo schowków. Przed pasażerem z przodu jest zamykana skrytka
Nad głowami osób jadących z przodu umieszczono duży pawlacz
W tunelu środkowym, pomiędzy przednimi fotelami umieszczono pojemny, zasuwany schowek
Dodatkowy bagaż można transportowa dzięki seryjnym relingom dachowym
Kufer o imponującej pojemności 775-3000 l. Po złożeniu foteli 2. rzędu na podłodze powstaje mały próg
Po wyjechaniu na trasę przekonaliśmy się, jak bardzo skraca się dystans możliwy do pokonania po naładowaniu baterii do pełna. Zużycie energii rośnie do około 25,8 kWh/100 km, a to oznacza zasięg na poziomie 180 km
Metalizowany lakier wykorzystany w testowanym egzemplarzu to wydatek 2400 zł
Tryby jazdy ECO, NORMALNE i POWER wybiera się przełącznikiem na środkowym tunelu
Na pokładzie pojazdu znalazła się nawigacja satelitarna kosztująca 2000 zł
Wirtualne wskaźniki okazują się czytelne
Kierowca Peugeota e-Riftera ma bardzo dobrą widoczność we wszystkich kierunkach
Do samochodu można dokupić za 1800 zł trójfazową ładowarkę o mocy 11 kWh
Uzupełnianie prądu przy użyciu ładowarki o mocy 11 kWh zajmuje ok. 5 godz., natomiast przy wykorzystaniu 230-woltowego gniazdka ok. 20 godz.
Peugeot e-Rifter w wersji GT kosztuje od 172 400 zł, ale płatne opcje podwyższyły cenę testowanego egzemplarza do 179 000 zł