- Skoda Enyaq Coupe RS iV napędzana jest dwoma silnikami elektrycznymi – przedni generuje 102 KM, a tylny 204 KM, natomiast łączna moc układu to 299 KM
- Samochód rozpędza się do 100 km/h po 6,5 s, a ograniczone elektronicznie prędkość maksymalna wynosi 180 km/h
- Skoda Enyaq Coupe RS iV ma na pokładzie akumulatory o pojemności netto 77 kWh i po naładowaniu ich na 100 proc. można przejechać maksymalnie 522 km
- Samochód został użyczony przez importera, a po teście zwrócony
Skoda Enyaq Coupe RS iV – dla kogo?
Jeżeli chcesz jeździć nowoczesnym, elektrycznym samochodem, a do tego jesteś fanem elektromobilności, to dobrym pojazdem może być Skoda Enyaq Coupe RS iV. Zachwyci cię nie tylko mocnym układem napędowym oraz świetnymi osiągami, lecz także… O nie, o innych atutach czeskiego modelu za chwilę.
Skoda Enyaq Coupe RS iV – opis modelu
Żółty, limonkowy, zielony, kanarkowy – co kierowca, to inne określenie lakieru, jakim wykończono testowany egzemplarz. Najbliżsi prawdy są ci, którzy postawili na zielony kolor, bowiem fachowa nazwa tego niemetalizowanego lakieru to Zielony Mamba, a zapłacić trzeba za niego 2050 zł.
Jaskrawy kolor to nie jedyny akcent, który sprawia, że Skoda Enyaq Coupe RS iV wyróżnia się zarówno na tle testowanych już przez nas słabszych wersji Skody Enyaq, jak i w zestawieniu z klasowymi konkurentami. Wyoblona linia dachu przechodząca płynnie w klapę bagażnika sprawia, że samochód prezentuje się niezwykle dynamicznie.
Takie postrzeganie potęguje wznosząca się ku tyłowi linia bocznych szyb, jak również wąskie reflektory czy efektowne przetłoczenia w przednim zderzaku. Całości dopełniają alufelgi z czarnym wypełnieniem, które poprawia aerodynamikę tego elementu.
Skoda Enyaq Coupe RS iV – wrażenia z jazdy
Skoda Enyaq Coupe RS iV napędzana jest dwoma elektrycznymi silnikami generującymi łącznie 299 KM oraz 460 Nm. Takie parametry to obietnica świetnych osiągów. Czy w rzeczywistości pojazd jest aż tak dobry, jak zapowiadają dane techniczne?
Już delikatne wciśnięcie pedału gazu skutkuje sprawnym przyspieszaniem. Dynamika okazuje się na tyle dobra, że rzadko zdarzają się spalinowe modele, które są w stanie nadążyć za Skodą Enyaq Coupe RS iV.
Sytuacja staje się jeszcze lepsza, gdy skorzystamy ze sportowego trybu jazdy. Gaz do dechy, a samochód wyrywa bez zwłoki i już po 6,5 s strzałka szybkościomierza dociera do 100 km/h.
Niemal cały czas jazda odbywa się w kompletnej ciszy i dopiero po wyjechaniu na autostradę wzrasta hałas. Jednak jest to już dźwięk wiatru owiewającego karoserię, jak i odgłos toczenia opon.
Skoda Enyaq Coupe RS iV – wnętrze
Skoda Enyaq Coupe RS iV to typ samochodu, który sportowym charakterem imponuje nie tylko na zewnątrz, lecz także w części pasażerskiej. Za takie postrzeganie odpowiadają wygodne i świetne podpierające z boku sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami.
Do tego dochodzą pedały z aluminiowymi nakładkami oraz wykończenie alcantarą (kierownica, drzwi, siedzenia, deska rozdzielcza) z jaskrawo zielonymi przeszyciami nawiązującymi do barwy nadwozia.
Atutem Skody Enyaq Coupe RS iV jest również wygodna pozycja za efektownie ukształtowaną i świetnie leżącą w dłoniach kierownicą. Szkoda tylko, że ten pozytywny obraz psuje sposób obsługi urządzeń pokładowych.
Aktywuje się je za pośrednictwem 13-calowego ekranu dotykowego ze skomplikowanym menu. Dobrze chociaż, że najważniejsze funkcje można uruchomić przyciskami na kierownicy oraz na konsoli środkowej.
Skoda Enyaq Coupe RS iV to przestronny samochód, który w obu rzędach siedzeń zapewnia jadącym dużo miejsca na wysokości kolan. Nad głową jest go dużo z przodu, natomiast wysocy pasażerowie siedzący z tyłu mogą narzekać na brak miejsca z racji mocno obniżającej się linii dachu.
Taka stylistyka przyczynia się do jeszcze jednej słabej cechy – przeciętnej widoczności do tyłu. Mocno pochylona szyba w klapie bagażnika nie pozwala na swobodną obserwację sytuacji za samochodem. Na szczęście w standardzie znalazła się kamera cofania.
Skoda Enyaq Coupe RS iV – pojemność i ustawność bagażnika
Skoda Enyaq Coupe RS iV ma kufer o pojemności 570-1610 l. To wprawdzie mniej niż w przypadku wersji SUV (585-1710 l), ale to nadal bardzo dobra wartość. Szkoda tylko, że funkcjonalność tej części pojazdu obniża wysoki próg na podłodze powstający po powiększeniu części ładunkowej.
Skoda Enyaq Coupe RS iV – zużycie energii i koszty eksploatacji
Według producenta średnie zużycie energii to 16,7-17,5 kWh/100 km. W trakcie testu rozbieżność była znacznie większa. Podczas spokojnej jazdy po mieście udało się osiągnąć zużycie energii na poziomie 14,5 kWh/100 km.
Z kolei szybka lub dynamiczna jazda spowodowała wzrost zużycia prądu do około 22 kWh/100 km. Tym samym w najlepszym wypadku zasięg wynosi 531 km, natomiast w najgorszym 350 km. Tymczasem producent obiecuje maksymalny zasięg na poziomie 522 km.
Skoda Enyaq Coupe RS iV – prowadzenie
Pomimo sportowego charakteru Skoda Enyaq Coupe RS iV nie jest samochodem z przesadnie sztywno zestrojonym zawieszeniem. W efekcie podczas pokonywania nierówności nawierzchni nie odczujemy przesadnie dużego obniżenia komfortu jazdy. W trakcie sprawdzianu nie natknęliśmy się na wyboje, z którymi nie poradzi sobie układ jezdny czeskiego elektryka.
Na szczęście producent nie przesadził z miękkością zestrojenia podwozia i w trakcie dynamicznej jazdy na zakrętach nadwozie nie ma tendencji do znaczących przechyłów na boki. Stabilne zachowanie zapewnia również nisko położony środek ciężkości, a to z kolei zasługa baterii umieszczonych w podłodze pojazdu.
Skoda Enyaq Coupe RS iV – finansowanie i gwarancja
Skoda Enyaq Coupe RS iV to, niestety wyjątkowo drogi elektryczny model. Cennik otwiera kwota 295 900 zł. Jednak testowany egzemplarz występował w topowej odmianie Maxx, a to oznacza, że trzeba za niego zapłacić aż 318 000 zł.
Czytaj także: BMW i7 to nowy wymiar luksusu. Oto czym mnie urzekł [Test]
Po doliczeniu do tego ceny pompy ciepła (5300 zł) oraz lakieru Zieleń Mamba (2050 zł) daje to końcową kwotę w wysokości 325 350 zł.
Skoda Enyaq Coupe RS iV – czy warto kupić?
Efektowna stylistyka nadwozia i wnętrza oraz świetne osiągi kuszą. Jednak wyjątkowo wysokie koszty zakupu zniechęcają do zakupu Skody Enyaq Coupe RS iV. Pamiętajcie jednak, że decydując się na bazową wersję Skody Enyaq iV z 204-konnym silnikiem i tylnym napędem nie oszczędzacie zbyt dużo (przynajmniej przy tym poziomie cenowym), bowiem musicie zapłacić minimum 274 750 zł. Z takiego punktu widzenia Skoda Enyaq Coupe RS iV może być odmianą wartą rozważenia.