Już w 1958 r. inżynierowie marki wykonali prototyp hybrydowego 2 CV, w którym połączenie sprężonego powietrza i hydrauliki służyło do wspomagania silnika cieplnego przy przyspieszaniu. Ten projekt nie opuścił fabryki, z braku rynku i technologii dostosowanych do jego produkcji seryjnej w tamtych czasach. Teraz technologia powraca jako projekt Hybrid Air. Koncern PSA Peugeot Citroen zaprezentuje w Genewie, na przykładzie modeli Citroen C3 i Peugeot 2008, technologię Hybrid Air, opracowaną przy współpracy z grupą Bosch.

Technologia Hybrid Air opiera się na połączeniu silnika benzynowego, systemu magazynowania energii w formie sprężonego powietrza, zespołu składającego się z dwóch silników-pomp hydraulicznych i automatycznej skrzyni biegów wykorzystującej przekładnię planetarną. Dostępne są 3 tryby działania: Tryb Powietrzny - przy zerowej emisji, Tryb Benzynowy - gdy działa tylko silnik cieplny oraz Tryb Kombinowany - który sumuje moc silnika benzynowego z mocą napędu sprężonym powietrzem.

W warunkach drogowych możliwe jest obniżenie zużycia paliwa do poziomu 2 l/100 km, dla miejskich samochodów. W warunkach jazdy miejskiej, zużycia paliwa zmniejsza się o 45 proc.

Technologia Hybrid Air nie stosuje dodatkowych akumulatorów elektrycznych co sprawi, że auta będą bardziej przystępne cenowo, niż tradycyjne hybrydy. Wykorzystanie sprężonego powietrza uniezależnia też napęd od warunków klimatycznych, np. niskich temperatur, które obniżają sprawność akumulatorów.

Wbudowanie technologii Hybrid Air nie ma też wpływu na przestronność wnętrza, w szczególności na pojemność bagażnika. Wybór systemu opartego zasadniczo na mechanice upraszcza operacje obsługowe i ułatwia recykling po zakończeniu eksploatacji samochodu.

Jak działa system Hybrid Air?

Gdy Tryb Powietrzny jest aktywowany, działa w identyczny sposób jak tryb ZEV (Zero Emission Vehicle) samochodów hybrydowych. Silnik spalinowy nie pracuje. Zgromadzona energia (sprężone powietrze) jest przekazywana na koła poprzez silniki hydrauliczne i skrzynię biegów. W zależności od napotkanego natężenia ruchu, 60 do 80 proc. czasu jazdy w mieście będzie się odbywało w tym trybie. Maksymalne wykorzystanie opóźnień i hamowań pozwoli na skuteczne doładowanie zapasu sprężonego powietrza. Ten tryb jest aktywny aż do 70 km/godz.

Tryb benzynowy to tryb pracy z silnikiem termicznym, który przekazuje energię na koła bez udziału zgromadzonej dodatkowej energii. Ten tryb jest zasadniczo używany poza obszarami miejskimi. Tu również, w czasie opóźnień i hamowań, następuje natychmiastowy odzysk energii pozwalający na skuteczne i szybkie korzystanie później albo z trybu ZEV, albo z dodatkowej mocy Boost w Trybie Kombinowanym.

Tryb Kombinowany sumuje moce silnika spalinowego i napędu sprężonym powietrzem, włącza się szczególnie w czasie gwałtownego przyspieszania, z szczególnie wyraźnym efektem Boost (moc całkowita aż do 90 kW).