Do jego napędu służy 2-litrowy silnik TDI w technologii common-rail, który generuje maksymalną moc 170 koni mechanicznych przy 4 200 obr./min oraz, co bardziej istotne, wysoki maksymalny moment obrotowy, sięgający 350 Nm, który dostępny jest w zakresie 1 750 - 2 500 obr./min. Dla porównania, najnowszy Golf GTI udostępnia maksymalną moc 210 KM między 5 300 a 6 200 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 280 Nm dostępny pomiędzy 1 700 a 5 200 obr./min.

Podobnie jak jego benzynowy odpowiednik, GTD napędzany jest na przednią oś, a oprócz podstawowej, manualnej 6-stopniowej skrzyni biegów, dostępna jest także dwusprzęgłowa przekładnia DSG.

Osiągi Golfa z dieslem są całkiem zadowalające. Na przyspieszenie do "setki" potrzebuje on 8,1 s, podczas gdy maksymalna prędkość wynosi 222 km/h (ze skrzynią DSG jest to o 2 km/h mniej). Dla porównania, w przypadku GTI przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 6,9 s, a wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się przy 240 km/h.

Jeśli chodzi o spalanie, jest to zdecydowanie mocny argument za wyborem sportowego Golfa z silnikiem diesla, zamiast jego benzynowej wersji. Średnie zużycie paliwa sięga 5,3 l/100km (GTI zużywa średnio 7,3 l/100km). Na pełnym baku kompaktowy "ropniak" przejedzie nawet 1000 km.

Najnowsza wersja Golfa - GTD, standardowo oferuje sportowe zawieszenie oraz 17-calowe obręcze kół. Przedni pas zapożyczony jest z GTI, z jedną różnicą - obramowanie grilla jest tu chromowane, natomiast w GTI ma kolor czerwony.

We wnętrzu znajdziemy sportowe fotele obite biało-czarnym materiałem, trójramienną kierownicę spłaszczoną u dołu oraz dźwignię hamulca ręcznego obszytą skórą.

Na rynku niemieckim Volkswagen Golf GTD dostępny będzie jako 3- i 5-drzwiowy hatchback i kosztować ma od 27 470 euro (równowartość ok. 128 tys. zł).