W przeciwieństwie do zwyczajnych, mechanicznych napędów wszystkich kół, system ten przeznaczony jest zwłaszcza do pojazdów, które poruszają się w ruchu drogowym. W normalnych warunkach pojazdy ciężarowe wyposażone w MAN HydroDrive prowadzi się zwyczajnie, jak napędzane tylko na oś tylną. Jednak na podłożach  miękkich, wzniesieniach, placach budów lub w warunkach zimowych kołom osi napędowej - szczególnie w nieobciążonym stanie - może brakować niezbędnej trakcji, co w efekcie może prowadzić do ich poślizgu. W takim momencie kierowca aktywuje za pomocą przełącznika, umieszczonego na tablicy rozdzielczej system MAN HydroDrive.

Od tej chwili także oba napędy hydrostatyczne w piastach, zintegrowane w osi przedniej, napędzają dodatkowo przednie koła i dzięki temu przyczyniają się do lepszej trakcji oraz pewniejszego toru jazdy. Dołączanie systemu MAN HydroDrive działa także pod obciążeniem i do prędkości ok. 30 km/h, potem system wyłącza się automatycznie i jazda kontynuowana jest z napędem na oś tylną.

Komponenty systemu to wysokociśnieniowa pompa hydrauliczna, dwa napędy w piastach osi przedniej, zbiornik z olejem, chłodnica oleju oraz blok zaworów. O zastosowaniu w pojeździe systemu MAN HydroDrive informuje litera H, umieszczona po typie napędu (np. 4x4H).

Zaleta pojazdów wyposażonych w MAN HydroDrive to dużo większa elastyczność zastosowań. W systemie zrezygnowano z ciężkich osi, rozdzielaczy napędu i przekładni popularnych systemów napędu na wszystkie koła. Dzięki temu, przy ciężarze własnym 260 kg, klient zyskuje do 400 kg ładowności. Ponadto, zużycie paliwa pozostaje na poziomie pojazdu z normalnym napędem. Dodatkowo przy zastosowaniu MAN HydroDrive wysokość pojazdu nie zmienia się.

Spektrum zastosowań HydroDrive sięga od linii TGA poprzez pojazdy 2-osiowe i 3-osiowe, aż po 4-osiowe. Dostępne są zarówno ciągniki siodłowe, jak i podwozia i wywrotki linii TGA od 18 ton w górę z silnikami D20 Common Rail. Silniki od 310 KM do 430 KM osiągają pełną moc już od niskich obrotów. Przykłady zastosowań: ciągniki siodłowe-wywrotki oraz silosy do obsługi budów lub na wymagających topograficznie trasach, pojazdy komunalne, pojazdy straży pożarnej i organizacji ratunkowych, betoniarki, transport drewna, mleczarki oraz wywrotki, itp.