Raport najcenniejszych 100 marek świata (Best Global Brands) przygotowuje od 15 lat amerykańska firma konsultingowa Interbrands.
Przy wycenie wartości danej marki brane są pod uwagę m.in. wyniki finansowe, inwestycje, oferta rynkowa, gama produktów, sposób zarządzania, innowacyjność.
Najcenniejsza –wg. tegorocznego raportu – jest Toyota – w ogólnym zestawieniu 100 firm zajmuje 8 miejsce, a jej wartość wyceniono na 42 miliardy 392 miliony dolarów. W ostatnim roku wartość Toyoty wzrosła o 20 proc.
Toyota już po raz 11 uznana została za najbardziej wartościową markę motoryzacyjną na świecie.
Jakie jeszcze firmy motoryzacyjne znalazły się w raporcie? Zobaczcie w naszej galerii.
Na zakończenie dwie ciekawostki z raportu. Pierwsza: jedyną firmą motocyklową, która znalazla się na liście 100 najcenniejszych motoryzacyjnych marek świata jest Harley-Davidson (91 miejsce w zestawieniu) wyceniony na 4 miliardy 772 miliony dolarów.
Ciekawostka druga: pierwsze miejsce na liście najcenniejszych marek świata zajmuje Apple wycenione na 118 miliardów 863 miliony dolarów. Na drugim miejscu jest Google wyceniony na 107 miliardów 439 milionów dolarow, a na trzecim Coca-Cola wyceniona na 81 miliardów 563 miliony dolarów.
Galeria zdjęć
Wartość marki Toyota wyceniono na 42 miliardy 392 miliony dolarów. Na zdjęciu Toyota Aygo 1.0 VVT-i.
Drugie miejsce wśród marek motoryzacyjnych, a 10 w ogólnym zestawieniu zajmuje Mercedes-Benz. Specjaliści z Interbrand wycenili wartość tej marki na 34 miliardy 338 miliony dolarów. W ostatnim roku wartość tej marki wzrosla o 8 proc. Mercedes jest pierwszą w raporcie motoryzacyjną marką premium i pierwszą firmą europejską z tej branży. Na zdjęciu: Mercedes-Benz: nowa klasa A.
Na trzeciej pozycji, tuż, tuż za Mercedesem (na 11 miejscu w ogólnym zestawieniu) uplasowało się BMW wycenione na 34 miliardy 214 milionów dolarów. Wzros wartości w ostatnim roku – o 7 proc. Na zdjęciu BMW M135i.
4 miejsce i 20 na liście stu zajmuje Honda wyceniona na 21 miliardów 673 miliony dolarów. Wzrost wartości – o 17 proc. Na zdjęciu Honda Jazz.
Pierwszą piątkę marek motoryzacyjnych (31 miejsce na liście stu) zajmuje Volkswagen wyceniony na 13 miliardów 716 milionów dolarów. Wzrost wartości w ostatnim roku – aż o 23 proc. Na zdjęciu VW Up!
Drugą piątkę najbardziej wartościowych marek świata otwiera Ford (39 miejsce na liście stu) wyceniony na 10 miliardów 876 milionów dolarów. W ostatnim roku wartość marki wzrosła o 18 proc. Na zdjęciu Ford KA.
Na 7. miejscu (40 ma liście stu) uplasował się Hyundai wyceniony przez Interbrand na 10 miliardów 409 milionów dolarów. Wartość wzrosła o 16 proc. Na zdjęciu Hyundai i10.
Ósmą pozycję wśród najcenniejszych marek motoryzacyjnych świata (45. na liście stu) zajmuje Audi – wyceniono je na 9 miliardów 831 milionów dolarów. Wzrost wartości w ostatnim roku – aż o 27 proc. Na zdjęciu Audi A1.
Na 9. pozycji (56 miejsce na liście stu) znalazł się Nissan wyceniony na 7 miliardów 623 miliona dolarów. Nissan awansował w ostatnim roku aż o 9 miejsc, a jego wartość wzrosła o 23 proc. Na zdjęciu Nissan Micra.
Pierwszą dziesiątkę zamyka Porsche (60 miejsce na liście stu). Tę markę Interbrand wycenił na 7 miliardów 171 milionów dolarów. Wzrost wartości w ostatnim roku o 11 proc. Na zdjęciu Porsche Boxter.
Na 11 miejscu (74 na liście stu) znalazła się Kia. Firma awansowała aż o 9 miejsc. Wyceiono ją na 5 miliardów 396 milionów dolarów. Wzrost wartości w ostatnim roku – 15 proc. Na zdjęciu Kia Venga.
12 miejsce na liście najcenniejszych marek motoryzacyjnych świata zajmuje Chevrolet (82 miejsce na liście stu) wyceniony na 5 miliardów 36 milionów dolarów. Na zdjęciu Chevrolet Spark.
13 jest Land Rover (91 miejsce) wyceniony na 4 miliardy 473 miliony dolarów. Na zdjęciu Land Rover Discovery Sport.