Omówienie Jeepa Cherokee zaczniemy od pytania: czy zastanawialiście się kiedyś, dlaczego właśnie słowo "dżip" jest synonimem każdej terenówki, a ostatnio nawet SUV-a? Aby odpowiedzieć na to pytanie, musimy cofnąć się do roku 1940, kiedy to dowództwo armii USA rozpisało przetarg na lekki pojazd rozpoznawczy, w konkursie uczestniczyły 3 firmy – Willys-Overland, Ford Motor Company i American Bantam.
Jeep Cherokee: trochę historii jeepa w ogóle
Każdy z nich przygotował prototyp lekkiego pojazdu rozpoznawczego, ale przetarg wygrał Willys-Overland, który dzięki temu zdobył zamówienie ma 16 tys. pojazdów. Co ciekawe konstrukcja ówczesnego Jeepa MA/MB wykorzystywała najlepsze rozwiązania, które znalazły się we wszystkich modelach zgłoszonych do przetargu.
Już wtedy właściciele firmy wiedzieli, że wojna kiedyś się skończy i konstrukcję idealnie spisującą się w trakcie działań na frontach drugiej wojny światowej trzeba nieco ucywilizować, aby pojazdem zainteresowali się również cywile.
Nadwozie Jeepa Cherokee
Zapytacie, co wspólnego z tą krótką historyjką ma testowany przez nas najnowszy Jeep Cherokee? Cóż, ten model to bezpośredni konkurent popularnych w naszym kraju SUV-ów, ale czy jako bezpośredni spadkobierca legendy Jeepa oferuje nam coś więcej?
Zacznijmy od nadwozia, na którego ostateczny wygląd wpłynęła ponad 65-letnia historia marki. Bo czy można pominąć tak charakterystyczne dla tej marki siedmioszczelinową kratę chłodnicy oraz trapezowe wnęki kół – to wszystko znajdziemy w każdym Jeepie, zarówno tych produkowanych obecnie, jak i w modelach historycznych.
W przypadku Jeepa Cherokee uwagę przykuwa nie tylko imponująca atrapa, ale również boczna linia całego nadwozia, która w tym modelu wygląda potężnie i solidnie.
Jeep Cherokee — wnętrze
Ten styl przenosi się do wnętrza. Mało łuków, dużo kątów prostych, przyjemna skóra na kierownicy sąsiaduje z plastikiem przeciętnej jakości. Plusy za wygodne, choć trochę przykrótkie fotele, i uporządkowany kokpit, w którym łatwo się odnaleźć.
Standardowa elektryczna regulacja fotela i dwupłaszczyznowa kierownicy pozwalają odnaleźć kierowcy wygodną pozycję w Jeepie Cherokee. Urodzony talent transportowy: po złożeniu kanapy powstaje obszerna przestrzeń o regularnych kształtach. Dodatkowo oparcie przedniego fotela pasażera jest składane.
Napęd i zawieszenie — Jeep Cherokee
Napęd 4x4 Selec-Trac II pozwala swobodnie poruszać się zarówno na drodze (z włączonym trybem 2WD – napędzana tylko tylna oś lub 4WD Auto – automatycznie część napędu przenoszona na przód poprzez sprzęgło międzyosiowe), jak i w trudnym terenie (4WD Low – reduktor, sprzęgło zblokowane). Diesel Common Rail sprzężony z "automatem" rozwija potężny moment obrotowy, co ułatwia wyprzedzanie TIR-ów z przyczepami. Nie jest jednak cichy ani wybitnie oszczędny.
Zawieszenie – niezależne z przodu, sztywna oś z tyłu – pomaga osiągnąć udany kompromis: komfortową jazdę po asfalcie i dużą dzielność na bezdrożach. Mimo znacznych gabarytów Cherokee jest dość łatwy do manewrowania.
Podsumowanie
Jeep Cherokee stara się spełnić oczekiwania zarówno off-roaderów, jak i kierowców korzystających ze swojego auta na co dzień na asfalcie. Zadanie, którego się podjął, jest trudne, ale okazało się realne. Z pewnością auto nie każdemu się spodoba, ale jest jednym z najbardziej charakterystycznych modeli w segmencie 4x4, a o to teraz trudno.
Jeep Cherokee - dane techniczne | |
Silnik | 2.8 CRD DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 2768 |
Moc (KM przy obr./min) | 200/3600 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm przy obr./min) | 460/1600-2600 |
Przekładnia | 5-biegowa automatyczna, elektronicznie sterowana, elektronicznie modulowane sprzęgło |
System napędu 4x4 | Selec-Trac II |
Konstrukcja nadwozia | UniFrame |
Masa całkowita (kg) | 2540 |
Długość (mm) | 4493 |
Szerokość (mm) | 2096 |
Wysokość (mm) | 1804 |
Rozstaw osi (mm) | 2694 |
Zwis przedni/tylny (mm) | 744/1055 |
Kąt natarcia/ kąt zejścia | 29/30 |
Kąt rampowy | 21 |
Pojemność bagaznika (l) | 419/1404 |
maksymalna masa przyczepy (kg) | 2800 |