Omówienie Jeepa Cherokee zaczniemy od pytania: czy zastanawialiście się kiedyś, dlaczego właśnie słowo "dżip" jest synonimem każdej terenówki, a ostatnio nawet SUV-a? Aby odpowiedzieć na to pytanie, musimy cofnąć się do roku 1940, kiedy to dowództwo armii USA rozpisało przetarg na lekki pojazd rozpoznawczy, w konkursie uczestniczyły 3 firmy – Willys-Overland, Ford Motor Company i American Bantam.
Jeep Cherokee: trochę historii jeepa w ogóle
Każdy z nich przygotował prototyp lekkiego pojazdu rozpoznawczego, ale przetarg wygrał Willys-Overland, który dzięki temu zdobył zamówienie ma 16 tys. pojazdów. Co ciekawe konstrukcja ówczesnego Jeepa MA/MB wykorzystywała najlepsze rozwiązania, które znalazły się we wszystkich modelach zgłoszonych do przetargu.
Już wtedy właściciele firmy wiedzieli, że wojna kiedyś się skończy i konstrukcję idealnie spisującą się w trakcie działań na frontach drugiej wojny światowej trzeba nieco ucywilizować, aby pojazdem zainteresowali się również cywile.
Nadwozie Jeepa Cherokee
Zapytacie, co wspólnego z tą krótką historyjką ma testowany przez nas najnowszy Jeep Cherokee? Cóż, ten model to bezpośredni konkurent popularnych w naszym kraju SUV-ów, ale czy jako bezpośredni spadkobierca legendy Jeepa oferuje nam coś więcej?
Zacznijmy od nadwozia, na którego ostateczny wygląd wpłynęła ponad 65-letnia historia marki. Bo czy można pominąć tak charakterystyczne dla tej marki siedmioszczelinową kratę chłodnicy oraz trapezowe wnęki kół – to wszystko znajdziemy w każdym Jeepie, zarówno tych produkowanych obecnie, jak i w modelach historycznych.
W przypadku Jeepa Cherokee uwagę przykuwa nie tylko imponująca atrapa, ale również boczna linia całego nadwozia, która w tym modelu wygląda potężnie i solidnie.
Jeep Cherokee — wnętrze
Ten styl przenosi się do wnętrza. Mało łuków, dużo kątów prostych, przyjemna skóra na kierownicy sąsiaduje z plastikiem przeciętnej jakości. Plusy za wygodne, choć trochę przykrótkie fotele, i uporządkowany kokpit, w którym łatwo się odnaleźć.
Standardowa elektryczna regulacja fotela i dwupłaszczyznowa kierownicy pozwalają odnaleźć kierowcy wygodną pozycję w Jeepie Cherokee. Urodzony talent transportowy: po złożeniu kanapy powstaje obszerna przestrzeń o regularnych kształtach. Dodatkowo oparcie przedniego fotela pasażera jest składane.
Napęd i zawieszenie — Jeep Cherokee
Napęd 4x4 Selec-Trac II pozwala swobodnie poruszać się zarówno na drodze (z włączonym trybem 2WD – napędzana tylko tylna oś lub 4WD Auto – automatycznie część napędu przenoszona na przód poprzez sprzęgło międzyosiowe), jak i w trudnym terenie (4WD Low – reduktor, sprzęgło zblokowane). Diesel Common Rail sprzężony z "automatem" rozwija potężny moment obrotowy, co ułatwia wyprzedzanie TIR-ów z przyczepami. Nie jest jednak cichy ani wybitnie oszczędny.
Zawieszenie – niezależne z przodu, sztywna oś z tyłu – pomaga osiągnąć udany kompromis: komfortową jazdę po asfalcie i dużą dzielność na bezdrożach. Mimo znacznych gabarytów Cherokee jest dość łatwy do manewrowania.
Podsumowanie
Jeep Cherokee stara się spełnić oczekiwania zarówno off-roaderów, jak i kierowców korzystających ze swojego auta na co dzień na asfalcie. Zadanie, którego się podjął, jest trudne, ale okazało się realne. Z pewnością auto nie każdemu się spodoba, ale jest jednym z najbardziej charakterystycznych modeli w segmencie 4x4, a o to teraz trudno.
Jeep Cherokee - dane techniczne | |
Silnik | 2.8 CRD DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 2768 |
Moc (KM przy obr./min) | 200/3600 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm przy obr./min) | 460/1600-2600 |
Przekładnia | 5-biegowa automatyczna, elektronicznie sterowana, elektronicznie modulowane sprzęgło |
System napędu 4x4 | Selec-Trac II |
Konstrukcja nadwozia | UniFrame |
Masa całkowita (kg) | 2540 |
Długość (mm) | 4493 |
Szerokość (mm) | 2096 |
Wysokość (mm) | 1804 |
Rozstaw osi (mm) | 2694 |
Zwis przedni/tylny (mm) | 744/1055 |
Kąt natarcia/ kąt zejścia | 29/30 |
Kąt rampowy | 21 |
Pojemność bagaznika (l) | 419/1404 |
maksymalna masa przyczepy (kg) | 2800 |
Galeria zdjęć
Auto w swej 3. odsłonie bardzo się zmieniło, jedynie grill przypomina ten z poprzedniej wersji Cherokee.
Kanciasta sylwetka, masywne nadkola, potężne zderzaki oraz okrągłe reflektory - to cechy typowe dla aut tej marki.
We wnętrzu próżno szukać zaokrągleń czy łagodnych kształtów. Mieszane uczucia budzą plastiki przeciętnej jakości, ale skórzana kierownica niweluje negatywne odczucia.
Po złożeniu tylnej kanapy mamy dostęp do obszernej przestrzeni ładunkowej o regularnych kształtach.
Układ napędowy Cherokee pozwala na swobodne poruszanie się zarówno po drodze asfaltowej (wtedy wystarczy nam tryb 2WD - napędzający tylko tylną oś), jak i w bardziej wymagającym terenie ( wtedy możemy skorzystać z napędu 4x4 z możliwością użycia reduktora).
Jeżeli zdecydujemy się na Diesla z 5-stopniowym automatem, będziemy się cieszyć umiarkowanym (jak na te gabaryty) spalaniem oraz zadowalającą elastycznością.
W standardowym wyposażeniu odnajdziemy pakiet bezpieczeństwa obejmujący ESP, airbagi czołowe i kurtyny dla 2. rzędów siedzeń.
Cherokee należy do coraz rzadszego gatunku SUV-ów skonstruowanych nie tylko po to, by ładnie wyglądały na wyasfaltowanej ulicy.
Nadwozie przypomina poprzednika tylko 7-wlotowym grillem – znakiem firmowym Jeepa. Z wyglądu to prawdziwy twardziel – kanciasta kabina, masywne nadkola, wystające zderzaki, groźne spojrzenie okrągłych reflektorów.
Napęd 4x4 Selec-Trac II pozwala swobodnie poruszać się zarówno na drodze (z włączonym trybem 2WD – napędzana tylko tylna oś lub 4WD Auto – automatycznie część napędu przenoszona na przód poprzez sprzęgło międzyosiowe), jak i w trudnym terenie (4WD Low – reduktor, sprzęgło zblokowane).
Urodzony talent transportowy: po złożeniu kanapy powstaje obszerna przestrzeń o regularnych kształtach. Dodatkowo oparcie przedniego fotela pasażera jest składane.
Diesel Common Rail z 5-stopniowym "automatem" rozwija potężny moment obrotowy, co ułatwia wyprzedzanie TIR-ów z przyczepami. Nie jest jednak cichy ani wybitnie oszczędny.
Zawieszenie – niezależne z przodu, sztywna oś z tyłu – pomaga osiągnąć udany kompromis: komfortową jazdę po asfalcie i dużą dzielność na bezdrożach.
Mimo znacznych gabarytów Cherokee jest dość łatwy do manewrowania.
Jeśli uwzględnić wyposażenie seryjne i możliwości terenowe auta, cena okaże się niewygórowana, choć oczywiście bulwarowego SUV-a kupimy taniej.
Jeep Cherokee: luksus w błocie
Jeep Cherokee: luksus w błocie
Jeep Cherokee: luksus w błocie
Jeep Cherokee: luksus w błocie
Jeep Cherokee: luksus w błocie
Jeep Cherokee: luksus w błocie
Jeep Cherokee: luksus w błocie
Jeep Cherokee: luksus w błocie