Auto Świat Jeśli S3, to tylko hatchback!

Jeśli S3, to tylko hatchback!

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
|
Aktualizacja

I ponownie w roli testującego kierowca wyścigowy. Kuba Giermaziak sprawdził dla nas na torze 300-konne Audi S3.

Audi S3 limousine z Kubą Giermaziakiem
Zobacz galerię (13)
Auto Świat
Audi S3 limousine z Kubą Giermaziakiem

Kiedy w redakcji pada hasło: „sportowy sedan, moc 300 KM i napęd na cztery koła”, najczęściej słychać w odpowiedzi: „Subaru WRX STi, Mitsubishi Lancer Evo”. Mało kto kojarzy, że sportowe Audi A3, oznaczone jako S3, od końca ubiegłego roku występuje także w wersji czterodrzwiowej. Nasuwa się pytanie: po co Audi w ogóle zbudowało kompaktowego sedana, skoro zainteresowanie pojazdami tego typu owszem jest, ale wśród budżetowych marek, i to na takich rynkach, jak Turcja, Chiny czy Rosja?

A3 w wersji limuzyna to odpowiedź Audi na Mercedesa CLA

Audi bacznie śledziło konkurencję i postanowiło spróbować z małym sedanem w klasie premium. Przecież wprowadzenie do sprzedaży atrakcyjnego wizualnie CLA zapewniło Mercedesowi sukces! Skoro już nowa wersja nadwoziowa została zaakceptowana w Ingolstadt, to nie mogło zabraknąć sportowej odmiany. Niemiecka firma przy budowie S3 Limousine bazowała na podzespołach Golfa R. Oba samochody mają ten sam doładowany 2-litrowy silnik z wtryskiem bezpośrednim, rozwijający moc 300 KM. Żeby można było bezpiecznie przenosić tak dużą moc na koła, nie mogło oczywiście zabraknąć napędu quattro. To powinowactwo Audi z Volkswagenem jest oczywiste i ekonomicznie uzasadnione, ale stawia 300-konne S3 Limousine na przegranej pozycji (przynajmniej pod względem mocy) w porównaniu ze wspomnianym rywalem – CLA 45 AMG (360 KM).

Kuba na codzień ściga się Porsche 911 GT3, ale lubi też auta innych marek
Kuba na codzień ściga się Porsche 911 GT3, ale lubi też auta innych marekŻródło: Auto Świat

Dla naszego kierowcy testowego, który na torze ściga się 460-konnym Porsche 911 GT3 Cup, ważniejsze od mocy są: przyspieszenie, sposób pokonywania zakrętów i skuteczność hamulców. Dlatego też test sportowego sedana Audi przeprowadziliśmy na zamkniętym torze. Kuba, wyposażony w wyścigowy kombinezon, rękawiczki i kask, przystąpił do próby z dużym zaciekawieniem, zwłaszcza że tego dnia testowaliśmy także koncernowego brata S3 – Golfa R (300 KM, napęd 4Motion).

Przed rozpoczęciem jazd testowych Audi kierowca wyścigowy dokładnie przyjrzał się S3 Limousine. Zachwyciło go wnętrze samochodu, zwłaszcza użyte materiały: „Jakość wykonania to cecha, za którą cenię samochody z logo Audi. Podoba mi się także ich stylistyka, choć gdybym miał wybierać między sedanem a hatchbackiem, zdecydowałbym się na drugi wariant S3. Jest ładniejszy, a poza tym ma bardziej funkcjonalny bagażnik.”

Kierowca przyciskiem w kabinie może wybrać sportowy tryb jazdy
Kierowca przyciskiem w kabinie może wybrać sportowy tryb jazdyŻródło: Auto Świat

Zanim Kuba ruszył, zmienił kilka ustawień samochodu. Przede wszystkim za pomocą przycisku na desce rozdzielczej wybrał tryb jazdy w systemie Audi Drive Select – z Auto na Dynamic. W tym ustawieniu silnik lepiej reaguje na gaz, zmienia się też czas i moment przełożenia w skrzyni (w trybie automatycznym), układ kierowniczy stawia większy opór, a system Audi Magnetic Ride (opcja) modyfikuje sztywność amortyzatorów. Skrzynię biegów Kuba ustawił w trybie S, wyłączył także układ ESP – wszystko po to, żeby uruchomić funkcję Launch Control (dostępna tylko w połączeniu ze skrzynią S-tronic): „Podczas dynamicznego startu moc silnika dzięki temu systemowi jest przenoszona na koła w optymalny sposób. Koła w trakcie ruszania nie wpadają w poślizg, a dodatkowo sprzęgło się nie niszczy.”

Launch control pomocny podczas szybkiego startu

Teraz pozostało jedynie nacisnąć jednocześnie pedały hamulca i gazu, a po osiągnięciu przez silnik odpowiednich obrotów – zwolnić pierwszy z nich. Auto z Kubą za kierownicą dosłownie wystrzeliło. Zaraz po tym rozpoczął się przejazd na czas. Przygotowana trasa o długości 1,6 km składała się zarówno z długich prostych, jak i ostrych zakrętów oraz szykan. Kierowca i samochód, żeby optymalnie ją pokonać, musieli wykazać się nie lada umiejętnościami i możliwościami. Po jej trzykrotnym przejechaniu Kuba uzyskał czas 55,38 s. Tę samą próbę nasz ekspert pokonał wcześniej – o kilka setnych sekundy szybciej (55,16 s) – za kierownicą 300-konnego Golfa R. Nieco gorszy czas Audi to zapewne wynik wyższej masy własnej S3 Limousine (ok. 30 kg).

Na próbie torowej (długość 1,6 km) Kuba za kierownicą Audi S3 limousine uzyskał czas 55,38 s
Na próbie torowej (długość 1,6 km) Kuba za kierownicą Audi S3 limousine uzyskał czas 55,38 sŻródło: Auto Świat

Gdy zapytałem o prowadzenie Audi, Kuba stwierdził: „Osiągi samochodu są świetne, ale nie byłyby tak dobre, gdyby nie napęd na cztery koła. Audi S3 Limousine świetnie się prowadzi, jednak w trakcie sportowej jazdy w porównaniu z Volkswagenem Golfem R wyczuwałem różnice w masie aut.”

Podczas przejazdu odcinka kierowca wykorzystywał auto do maksimum. Świadczył o tym intensywny zapach rozgrzanych klocków hamulcowych, jak i wysoka temperatura opon. Kuba zdradził nam, że opóźniał hamowanie do ostatniego momentu, a biegi zmieniał manualnie łopatkami przy kierownicy.

Kuba podczas przejazdu na czas zmieniał biegi łopatkami przy kierownicy
Kuba podczas przejazdu na czas zmieniał biegi łopatkami przy kierownicyŻródło: Auto Świat

Po próbie na torze Kuba sprawdził zachowanie Audi S3 Limousine na publicznej drodze. Zdziwiło go to, że 300-konny sportowy kompakt zadowalał się średnio niespełna 9 l/100 km. W mieście w oszczędzaniu pomagał system start-stop, a na trasie – funkcja wolnobiegu (w trybie jazdy Efficiency po zdjęciu nogi z gazu rozłącza się napęd, co pozwala na swobodne toczenie się auta i tym samym dłuższą jazdę bez spalania paliwa). Kubie spodobały się możliwości, jakie oferuje Audi Drive Select: „Dzięki temu systemowi kierowca może zmieniać charakter samochodu – od ekstremalnie sportowego aż po łagodny, sprawdzający się w codziennej eksploatacji. Każdy więc znajdzie coś dla siebie, a poza tym cały czas ma się dostęp do superosiągów.”

Seryjne hamulce Audi S3 bez trudu wytrzymały sportową próbę
Seryjne hamulce Audi S3 bez trudu wytrzymały sportową próbęŻródło: Auto Świat

Podusmowanie

Kuba Giermaziak: Cenię Audi za wysoką jakość wykonania. W S3 spodobały mi się osiągi, znakomita trakcja oraz system Launch Control. Gdybym mógł wybierać pomiędzy S3 hatchbackiem a limuzyną, to jednak zdecydowałbym się na bardziej praktyczny 5-drzwiowy wariant.

Silnik-typ/cylindry/zaworyt.benz. R4/16
Pojemność1984
Moc. maks.300/5500 KM/obr./min
Moment380/1800 Nm/obr./min
Poj. bagażnika390 l
Masa rzeczywista1505 kg
Wymiary (dł./szer./wys.) 4456/1796/1416 mm
Przysp. 0-100 km/h5,3 s
Napędaut. 6/4x4
Prędkość maks.250 km/h
Średnie spalanie fabr.7,0 l/100 km
Cena (z S tronic) od 178 370 zł

Plusy:

– doskonałe osiągi,

– świetna trakcja,

– pewne prowadzenie,

– szybka skrzynia,

– system Launch Control.

Minusy:

– twarde zawieszenie,

– nieprzyjemne szarpnięcie podczas ruszania,

– wysoka cena zakupu.

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków