Jak wynika z badań Rady oszacowano, że w 2013 roku średnia prędkość pojazdów wynosiła:
- na drogach ekspresowych z limitem 120 km/h – 111 km/h,
- na drogach zamiejskich z limitem 90 km/h: krajowych – 94 km/h, wojewódzkich – 84 km/h, powiatowych 80 km/h,
- na drogach w strefach zabudowy: dwujezdniowe ulice w miastach - 59 km/h w dzień.
Niestety to tylko statystyka. Bo nadal najczęstszą przyczyną wypadków w Polsce jest nadmierna prędkość. Jak wynika z policyjnych statystyk, do których ostatnio Najwyższa Izba Kontroli miała sporo zastrzeżeń, w 2013 roku niedostosowanie prędkości do warunków ruchu drogowego było jedną z głównych przyczyn wypadków.
Z tego powodu na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych i na autostradach doszło do 7 230 wypadków. W ich wyniku zginęło 966 osób, a 11 344 zostało rannych.
Badania do ww. raportu prowadzone były na wybranych odcinkach dróg krajowych, wojewódzkich i powiatowych na próbie ponad 250 000 pojazdów. Dane opublikowane w raporcie dotyczą m.in.: prędkości średnich pojazdów, udziału pojazdów przekraczających dopuszczalne limity prędkości oraz udziału pojazdów jadących w niebezpiecznych odstępach.
Na podstawie przeprowadzonych badań, twórcy raportu oszacowali, że w roku 2013 kierowcy jadący samochodami w Polsce, w 64% przypadków przekroczyli dopuszczalne limity prędkości. Oddzielnym problemem, który stwierdzono, była jazda w zbyt małych odstępach od samochodów poprzedzających. Stwierdzono również, że pomimo prowadzonych akcji informacyjnych liczba samochodów przekraczających prędkość rośnie” - mówi Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto ŠKODA.
Wszystkie te dane, szczególnie w kontekście statystyk wypadków spowodowanych przez nadmierną prędkość pokazują, jak ważne jest dopasowanie prędkości do panujących na drodze warunków, a także przestrzegania limitów prędkości przypisanych do rodzajów dróg.
Raport podkreśla znaczenie prędkości, jako głównej przyczyny wypadków, której wzrost powoduje:
- wydłużenie drogi potrzebnej do zatrzymania pojazdu. Wydłuża się droga hamowania, a także długość odcinka przejechanego w czasie potrzebnym do reakcji,
- zwiększenie energii zderzenia. Skutkiem tego są większe konsekwencje wypadków,
- zmniejszenie przyczepności pojazdu,
- zawężenie pola widzenia i zmniejszenia odbieranych informacji.