Auto Świat Kiedy opłaca się montaż instalacji LPG?

Kiedy opłaca się montaż instalacji LPG?

|
Aktualizacja

Litr autogazu kosztuje mniej więcej połowę ceny litra benzyny. Niestety, nie oznacza to, że od chwili montażu instalacji będziecie jeździć aż o połowę taniej. Realna oszczędność na paliwie to 30 proc., chyba że kupicie instalację za 8500 zł.

Kiedy opłaca się montaż instalacji LPG?
Zobacz galerię (8)
Auto Świat
Kiedy opłaca się montaż instalacji LPG?

Oszczędzają bogaci – a zatem im większy i bardziej paliwożerny samochód, tym większy potencjalny zysk z jazdy na gazie. Zysk ten (a raczej oszczędności) jest uzależniony też od przebiegu. Jeśli pokonujecie autem krótkie, kilkukilometrowe dystanse do pracy i z powrotem, oszczędności pewnie ledwo wystarczą na zwrot inwestycji. Co innego, jeśli regularnie wyjeżdżacie w dłuższe trasy.

Auto pali więcej gazu niż benzyny. Nie ma sensu dowodzenie (to się zdarza czasem na gazowych portalach), że gdyby spalanie liczyć w kilogramach, to LPG wypadłoby lepiej od benzyny. Autogaz kupujemy na litry i spalanie tego paliwa mierzone w tej jednostce jest wyższe o co najmniej 20 proc. od spalania benzyny.

„Co najmniej” oznacza, że jeśli ze skrupulatnych wyliczeń wynika, że spalanie gazu jest wyższe o 25-30 proc. od zużycia benzyny, to zapewne nie ma mowy o usterce czy złej regulacji osprzętu – tak już jest. Wynik na poziomie „plus 20 proc.” z reguły obarczony jest odrobinę wolniejszą i mniej dynamiczną jazdą, ale to nie dla każdego stanowi problem - w przypadku wielu aut nie ma to większego znaczenia.

Zasada działania typowej instalacji gazowej jest zawsze taka sama: zimny silnik uruchamia się na benzynie, a po osiągnięciu odpowiedniej temperatury płynu chłodniczego automatycznie przełącza się na gaz. Im jest zimniej, tym dłużej trwa jazda na benzynie – w tym czasie o oszczędnościach z instalacji LPG nie ma mowy.

Jeśli zatrzymacie się na chwilę i ponownie uruchomicie ciepły silnik, to wprawdzie znów włączy się przy użyciu benzyny, ale przełączenie na gaz nastąpi już bardzo szybko. Wniosek? Im dłuższe trasy, tym większa oszczędność. Jeżeli zimą rano uruchamiacie auto, by przejechać 2 km, a potem zostawiacie je na tak długo, że zdąży ostygnąć, zysk z instalacji gazowej jest marny lub wręcz zerowy. Jeśli jednak wyjedziecie autem w trasę i pokonacie np. 100 km, to 97-99 proc. tego dystansu przejedziecie na gazie – a to już się bardzo opłaca.

Jeżeli w aucie wyposażonym w bezpośredni wtrysk benzyny założycie zwykłą instalację LPG, to nie dość, że sporo zainwestujecie (w takim przypadku niezbędny jest osprzęt gazowy najwyższej jakości), to na dodatek zdziwicie się przy dystrybutorze: takie auto – w zależności od warunków jazdy – potrafi spalać równocześnie gaz i benzynę w stosunku pół na pół, ale może być to zarówno 90 proc. gazu i tylko 10 proc. benzyny, jak i... odwrotnie.

Dzieje się tak dlatego, że wtryskiwacze gazowe nie są w stanie zasilić silnika w pewnych przedziałach obrotów i obciążeń – np. na wolnych obrotach silnik spala tylko benzynę podawaną przez fabryczny układ paliwowy. Podobnie jest przy jeździe autostradą z dużą prędkością. Z kolei podczas stałej jazdy przy umiarkowanych obrotach wtryskiwacze gazowe „dają radę” i silnik zużywa tylko gaz lub gaz z minimalną domieszką benzyny. Ustawienia instalacji zależą od modelu auta, typu silnika i rodzaju samej instalacji – warto te kwestie dokładnie przedyskutować z mechanikiem przed montażem, by uniknąć rozczarowań.

Ważne: jeśli mechanik wcześniej nie „gazował” takiego auta, jego wyobrażenie o tym, jak silnik będzie działał na gazie, może odbiegać od rzeczywistości.

Instalacja instalacji nierówna, stąd ogromne różnice w cenach, które mają swoje uzasadnienie! Bezpośredni wtrysk gazu to instalacja, która jest droższa (nie 5500, lecz 8500 zł w przypadku auta z bezpośrednim wtryskiem benzyny), ale działa na innej zasadzie niż wszystkie pozostałe – m.in. nie ma parownika, który trzeba podgrzewać cieczą z układu chłodzenia silnika. Dlatego auto nie musi do jazdy zużywać dużo (albo w ogóle) benzyny.

Instalacje bezpośredniego wtrysku gazu (Vialle) wykorzystują do zasilania silnika fabryczne wtryskiwacze paliwa i nie potrzebują benzyny nawet w fazie rozruchu! Tak „zagazowane” auto może w każdych warunkach spalać tylko gaz i zapewniać oszczędności niezależnie od warunków jazdy. Jedyny problem: taki osprzęt wraz z montażem kosztuje 8500 zł i nie jest uniwersalny – dostępne są kompletacje tylko do wybranych modeli aut.

Bardzo oszczędne, niezależnie od warunków jazdy, są też tańsze instalacje wtrysku gazu w fazie ciekłej, ale montuje się je tylko w autach ze zwykłym wtryskiem benzyny. W przypadku np. instalacji marki Vialle do silników o mocy do ok. 140 KM (koszt instalacji to 4500 zł) benzyna potrzebna jest do uruchomienia silnikai instalacji, co trwa kilkadziesiąt sekund. Taka instalacja ma też tę dobrą cechę, że nie wpina się jej w układ chłodzenia silnika.

Jeśli chcecie kupić małe auto do miasta, zastanówcie się dwa razy, zanim zainwestujecie w instalację gazową. Silnik, który spala 5-7 litrów benzyny na 100 km, zużyje 7-9 litrów gazu i odrobinę benzyny, co pozwoli zaoszczędzić na paliwie kilka zł na każdych 100 km. Jeśli planujecie przebiegirzędu kilkuset km miesięcznie, oszczędności będą małe. Gdy doliczycie do tego przeglądy i rachunki za utrzymanie instalacji w należytym stanie, a także ryzyko pojawienia się usterek, to sami dojdziecie do wniosku: nie ma sensu.

„Wiedziałem, że to pudło dużo pali, ale nie wiedziałem, że aż tyle” – żali się właściciel Porsche Cayenne’a, tłumacząc, dlaczego zdecydował się na montaż instalacji gazowej w luksusowym aucie. Nie ma się czego wstydzić: im bardziej paliwożerny motor, tym więcej da się zaoszczędzić, jeżdżąc na gazie. Jeśli na każdych 100 km mielibyście zaoszczędzić (po zsumowaniu wszystkich kosztów) 35 zł, a jeździcie dużo, to warto po te pieniądze sięgnąć.

Niezależnie od wielkości auta i silnika, a także od jego konstrukcji, duże roczne przebiegi są argumentem za montażem instalacji gazowej. Ostrożność w kalkulacjach warto zachować jedynie w kwestiach technicznych. Po pierwsze, upewnijcie się, że silnik waszego auta nie kryje rozwiązań, które źle znoszą zasilanie alternatywne, wytrzyma długotrwałe zasilanie gazem.

Po drugie, typ i działanie instalacji gazowej są odpowiednie do preferowanych warunków eksploatacji. Jeśli duże przebiegi będziecie pokonywać np. w ruchu autostradowym, dopytajcie przed montażem, jak będzie działać instalacja przy 140 km/h. Czy przy takiej prędkości nie będzie „wysługiwać się” fabrycznym zasilaniem benzynowym (to mankament np. instalacji oferowanych przez dilerów do nowych aut marki Skoda), co zniweluje oszczędności? Jeśli wątpliwości nie ma i jest szansa na to, że instalacja i zwróci się, i zarobi, to czemu nie!

Licząc spalanie auta zasilanego gazem, należy brać pod uwagę to, że tradycyjna instalacja gazowa uruchamia się dopiero po rozgrzaniu silnika – im więcej rozruchu, tym więcej zużywa się benzyny.

W przypadku tradycyjnej instalacji LPG montowanej do silnika z bezpośrednim wtryskiem paliwa benzyna jest spalana oprócz gazu – stosunek zużycia obu paliw zależy od warunków eksploatacji i bywa bardzo niekorzystny. Zdarza się to też w instalacjach dilerskich (np. Skoda) zakładanych w autach bez bezpośredniego wtrysku – w ten sposób minimalizuje się ryzyko usterki. Jedyną dziś instalacją na rynku, która obywa się bez benzyny, jest Vialle LPdi do aut z bezpośrednim wtryskiem (cena: 8500 zł).

Nissan Qashqai 2.0BenzynaAutogaz LPG
Koszt litra paliwa5,30 zł2,65 zł
Paliwo na 100 km8 litrów Pb959,5 litra LPG + 1 litr Pb95
Koszt paliwa na 100 km42,40 zł30,50 zł
Koszt paliwa na 1 000 km424 zł305 zł
Seat Leon 1.4 TSI/125 KMBenzynaAutogaz LPG
Koszt litra paliwa5,30 zł2,65 zł
Paliwo na 100 km8 litrów Pb956 litrów LPG + 3,5 litra Pb95
Koszt paliwa na 100 km42,40 zł34,45 zł
Koszt paliwa na 1 000 km424 zł344 zł
  • Oszczędność na 1000 km: 119 złKoszt instalacji: 2800 złZwrot inwestycji: po 24 tys. km
Volkswagen Golf 1.4 TSI/125 KMBenzynaAutogaz LPG
Koszt litra paliwa5,30 zł2,65 zł
Paliwo na 100 km8 litrów Pb959,5 litra LPG
Koszt paliwa na 100 km42,40 zł25,18 zł
Koszt paliwa na 1 000 km424 zł252 zł
  • Oszczędność na 1000 km: 80 złKoszt instalacji: 5500 złZwrot inwestycji: po 69 tys. kmZamontowana zwykła instalacja gazowa; stosunek zużycia benzyny do LPG zależy od warunków jazdy
  • Oszczędność na 1000 km: 172 złKoszt instalacji: 8500 złZwrot inwestycji: po 50 tys. kmGolf z instalacją bezpośredniego wtrysku gazu Vialle LPdi

Wtrysk gazu za pół ceny

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy: