Będzie to efekt przygotowywanego porozumienia z operatorem elektronicznego systemu poboru viaToll, firmą Kapsch, które ma zostać podpisane w środę, podczas pierwszego dnia Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Jak przypomniał rzecznik gliwickiego magistratu Marek Jarzębowski, gliwicki odcinek autostrady A4 jest integralną część autostradowej obwodnicy Gliwic. Jazdę A4 na terenie miasta utrudniają jednak cztery place poboru opłat, w tym jeden – Żernica - w głównym ciągu autostrady.

Choć w Gliwicach od Żernicy obwodnica jest częścią płatnej autostrady A4 do Wrocławia, w ruchu lokalnym, czyli do węzła Kleszczów, przejazd nią jest bezpłatny. Kierowcy przy wjeździe na płatną autostradę pobierają bilet, a potem, przy zjeździe, oddają go, nie płacąc. Tym samym stoją w korkach do bramek tak samo, jak płacący.

Już w 2014 r. operator systemu viaToll promował urządzenia viaAuto jako szczególnie przydatne dla kierowców korzystających z autostradowej obwodnicy Gliwic lokalnie. Przez pewien czas wówczas obniżono ich cenę. Obecnie pula 10 tys. takich urządzeń ma trafić do mieszkańców Gliwic bezpłatnie.

Jak powiedział Jarzębowski, już teraz w urzędzie miasta przygotowywane są stanowiska do wydawania viaAuto. Mieszkańcy, po potwierdzeniu zameldowania w Gliwicach, będą musieli jedynie zapłacić minimalną kwotę ich zasilenia, w całości do późniejszego wykorzystania na płatnym odcinku.

Na razie nie są jeszcze znane techniczne warunki porozumienia firmy Kapsch i gliwickiego samorządu; miasto – jeżeli w ogóle – zapłaci operatorowi za urządzenia najwyżej symboliczną kwotę. W środę ogłoszone mają też zostać szczegółowe informacje o skierowanej do mieszkańców akcji, która ma ruszyć w Gliwicach w kolejnych dniach.

Urządzenia viaAuto dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony to funkcjonująca od czerwca 2012 r. część elektronicznego systemu viaToll, pobierającego od lipca 2011 r. opłaty m.in. za przejazdy ciężarówek. Z urządzeń można korzystać na zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) płatnych odcinkach autostrad A4 Wrocław-Gliwice i A2 Konin-Stryków.

Urządzenia viaAuto instaluje się na przedniej szybie samochodu, przy lusterku wstecznym. W odróżnieniu od viaBoxów dla ciężarówek, nie muszą być zarejestrowane w systemie i można je przenosić między pojazdami.

W 2014 r. udział ruchu lokalnego na placu poboru opłat w Żernicy sięgał 30-40 proc. całości. Przedstawiciele władz Gliwic i mieszkańcy miasta wielokrotnie opowiadali się za zaniechaniem poboru opłat na tamtejszym odcinku A4, m.in. w 2012 r. powstała internetowa petycja do premiera ws. likwidacji tam bramek.

W maju 2012 r., tuż przed wprowadzeniem opłat za przejazd A4 między Gliwicami a Wrocławiem, odcinek od Żernicy do Kleszczowa zwolniono – rozporządzeniem ówczesnego ministra transportu – z opłat w ruchu lokalnym.

Władze Gliwic już przed laty sprzeciwiały się budowie punktów poboru opłat na terenie miasta; np. w 1996 r. przedstawiły analizę komunikacyjną, wykazując, że stację poboru opłat na A4 należy zlokalizować za węzłem Kleszczów.