O czym innym marzy 20-latek, który niedawno odebrał prawo jazdy, zupełnie czego innego w klasycznych autach szuka 40-latek, który „siedzi w temacie” już jakiś czas, a w jego garażu stoi już jeden „samochód marzeń”. Dlatego tworząc naszą subiektywną listę postanowiliśmy przyjąć kryterium ceny. Początkowo podstawą zestawienia były pojazdy do 50 tys. zł i założenie, że kupiony do tej kwoty samochód musi być w dobrym stanie, by dało się od razu cieszyć z jego posiadania (pojechać na rajd, zlot, rodzinną wycieczkę). Ale po zastanowieniu zdecydowaliśmy nieco zwiększyć kwotę zakupu i przychylniejszym okiem spojrzeć też na auta, które dopiero po przeprowadzeniu pewnych prac naprawczych będą w stanie w pełnej krasie wyjechać na ulicę.
Skąd wziąć pieniądze na klasyka?
Jeśli marzysz o kupnie klasyka lub jego renowacji, a brakuje ci pieniędzy – mamy dobre wiadomości! Volkswagen Bank wprowadził właśnie odpowiedni kredyt gotówkowy. Finansowanie można przeznaczyć zarówno na kupno youngtimera czy oldtimera, ale także na jego remont lub renowację. Tym samym to, co w wielu wypadkach powstrzymuje fanów klasycznej motoryzacji – czyli brak gotówki – staje się problemem rozwiązywalnym. Kredytem gotówkowym można też sfinansować część wydatku, gdy np. klient zgromadził już część kwoty na wymarzonego klasyka. Wówczas np. przy zakupie klasyka w kwocie 100 tys. zł, można połowę sfinansować z oszczędności własnych, a połowę kredytem gotówkowym.
Symulacja kredytu | |||
---|---|---|---|
Kwota kredytu gotówkowego 20 000 PLN | Kwota kredytu gotówkowego 30 000 PLN | Kwota kredytu gotówkowego 50 000 PLN | |
Czas trwania kredytu (w miesiącach) | 48 | 72 | 72 |
Oprocentowanie (w proc.) | 7,20 | 6,99 | 6,99 |
Prowizja (3%, PLN) | 600 | 900 | 1500 |
Rata miesięczna (w PLN) | 495,21 | 526,67 | 877,78 |
Całkowity koszt kredytu (PLN) | 3775,02 | 7928,20 | 13213,73 |
RRSO (w procentach)* | 9,10 | 8,35 | 8,35 |
Kredyt można także wykorzystać na renowację czy doposażenie swojego wybranego samochodu. Ponieważ wśród aut zabytkowych kwoty transakcji są często wielokrotnie wyższe niż nawet 200 tys. zł., dlatego Volkswagen Bank pracuje również nad dopasowaniem indywidualnej oferty do potrzeb finansowych miłośników klasycznych samochodów.
Więcej informacji na temat oferty Volkswagen Bank: www.vwbank.pl/gotowka
Nasz rynek klasyków dynamicznie rośnie, ale nie jest jeszcze na tyle duży, by w przypadku niektórych aut wyciągać wnioski co do ich średnich cen. Dlatego jeśli to tylko było możliwe przy wymienionych modelach prezentujemy też przykładową średnią cenę w euro z rynku niemieckiego (wg cennika Classic Data). Dlaczego akurat z Niemiec? Bo to największy rynek oldtimerów w Europie i osiągane tam ceny mają bardzo duży wpływ na poziom wartości aut w pozostałych krajach. Stan 2 oznacza auto w stanie przypominającym normalnie użytkowany 2-3 letni samochód (czyli idealny stan techniczny, lekkie ślady użytkowania nie wpływające na dalszą eksploatację).
*Przykład reprezentatywny dla konsumenckiego kredytu gotówkowego: Rzeczywista roczna stopa oprocentowania (RRSO) wynosi 8,35% całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 33.750 zł całkowita kwota do zapłaty 39.947,24 zł, oprocentowanie nominalne zmienne 6,99% w skali roku, całkowity koszt kredytu 6.197,24 zł (w tym: prowizja 1.012,50 zł, odsetki 5.184,74 zł) 48 miesięcznych rat, w tym 47 miesięcznych rat równych w wysokości po 832,27 zł, a ostatnia 830,55 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 04.12.2020 r.
Pod nazwą Volkswagen Financial Services oferowane są usługi bankowe (przez Volkswagen Bank GmbH Sp. z o.o. Oddział w Polsce), usługi leasingowe i mobilność (przez Volkswagen Financial Services Polska Sp. z o.o.) oraz usługi ubezpieczeniowe (przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. jako agenta ubezpieczeniowego).
Najpopularniejszy klasyk u naszych zachodnich sąsiadów jest lubianym autem także na naszej oldtimerowej scenie. Doskonałe zaopatrzenie w części i nieskomplikowana technika sprawiają, że jest to samochód bardzo łatwy w utrzymaniu. Auta do remontu kosztują 6-12 tys. zł. Samochody w bardzo dobrym stanie, w zależności od rocznika, kosztują od 30 tys. zł, ale kabriolety z lat 60. to wydatek nawet 150 tys. zł.
W Niemczech produkowany w latach 1969-73 Garbus 1200 (34 KM) to wydatek 11 tys. euro (stan 2).
Fiat 126p to zdecydowanie najpopularniejszy klasyk w Polsce. Produkowane u nas od 1973 roku auto nie jest kosztowne w utrzymaniu (tanie części, niskie opłaty, niewielkie spalanie), do tego oferta na rynku jest bardzo bogata: od samochodów za 2-3 tys. zł (zazwyczaj chodzi o produkowaną w latach 1994-2000 wersję 126 el/elx) poprzez odrestaurowane pojazdy z początku produkcji (25-35 tys. zł), na pojazdach z zerowymi przebiegami (wycenianymi przez sprzedających nawet powyżej 50-60 tys. zł).
Według cennika Classic Data auto z włoskiej produkcji, z lat 1972-77, kosztuje w stanie 2 ok. 4100 euro.
Jeszcze do niedawna T3 było w cieniu starszego brata T2, ale teraz szybko to się zmienia. Oczywiście najszybciej zdrożały odmiany kempingowe jak California, Westfalia czy Weinsberg. Podczas gdy zwykłe osobowe T3 kupimy już za 8-10 tys. zł (mowa oczywiście o autach do remontu), ładnie zachowanego Multivana czy Californię ciężko będzie znaleźć poniżej 50 tys. zł.
VW T3 Multivan (silnik diesla 1.6/70 KM) w stanie 2 jest wyceniany w Niemczech średnio na 15 300 euro (stan 2). Odmiana Westfalia Joker na 19 100 euro.
FSO Polonez. Największym wzięciem cieszą się samochody z początku produkcji (1978-83, w zależności od stanu od 10 do 35 tys. zł ), a najbardziej poszukiwane są odmiany coupe i 3d (auta do remontu zaczynają się od 30-35 tys. zł, górna granica ociera się nawet o 90-100 tys. Zł) oraz wersje z oryginalnie montowanymi silnikami 2.0 (z Fiata 132).
Na swoje odkrycie dla oldtimerowej sceny czekają produkowane do 2003 roku dostawcze Trucki.
Bardzo poszukiwany przez kolekcjonerów model, co wpływa oczywiście na jego ceny. W Polsce może być trudno znaleźć coś ciekawego – za auta do generalnego remontu sprzedawcy żądają 15-20 tys. zł.
W Niemczech za napędzane 52-konnym silnikiem coupe w stanie 2 trzeba zapłacić przynajmniej 9700 euro. Samochody do remontu (stan 3) to wydatek przynajmniej 5300 euro.
Skoro w naszym zestawieniu znalazł się Garbus, nie mogło zabraknąć też Golfa pierwszej generacji. Jedną z ciekawszych wersji jest bez wątpienia odmiana cabrio. Na naszym rynku kompletne auta do remontu można już kupić za 5-7 tys. zł. Samochody jeżdżące, w niezłym stanie, zaczynają się od 15-17 tys. zł, a w stanie bardzo dobrym za ok. 30 tys. zł.
W Niemczech Golf Cabrio I z lat 1979-83 z 70-konnym silnikiem 1.5 kosztują 9900 euro. Odmiana 1.6/110 KM od 13 700 euro (oba modele w stanie 2).
Ten samochód przez oldtimerową scenę jest dopiero odkrywany. Kupno pierwszej generacji Ibizy nie powinno zrujnować domowego budżetu – auto w bardzo ładnym stanie kupimy już za 4-5 tys. zł.
W Niemczech topowa odmiana SXI ze 100-konnym silnikiem 1.5 kosztuje ok. 4200 euro (stan 2).
Popularnie nazywane u nas „cygarem” Audi 100 C3 jest cenowo bardzo zróżnicowanym autem. Samochody w podstawowej odmianie, z silnikiem 1.8/75-90 KM można kupić już za 5-15 tys. zł (w zależności od stanu). Wyposażony w napęd quattro Avant 2.2 turbo kosztuje ok. 19 tys. zł.
Według cennika Classic Data Audi 100 1.8/75 KM w stanie 2 kosztuje 6200 euro, a wersja 2.2 turbo z napędem quattro 17 900 euro.
Bardzo ciekawe i rzadkie na polskim rynku auto, które dla początkującego fana oldtimerów może stanowić pewne wyzwanie. Samochody do remontu są przez sprzedających wyceniane od 10 do 20 tys. zł.
W Niemczech napędzane silnikiem Wankla (115 KM) auto w stanie 2 kosztuje od 12 do 13 tys. euro.
Model 924 to najtańszy sposób dołączenia do grona posiadaczy Porsche. Samochody do naprawy bądź remontu kupimy już za 10 tys. zł. Auta w przyzwoitym stanie to wydatek 20-30 tys. zł. Za odmianę turbo trzeba zapłacić od 30 do 60 tys. zł (w zależności od stanu).
Za naszą zachodnią granicą 924 2.0 w stanie 2 kosztuje od 11 tys. euro, 924 Turbo 19 tys. euro, a rzadka odmiana Carrera GTS (2.0/245 KM) nawet 185 tys. euro!