To właśnie z wyścigów Grand Prix, przez dziesięciolecia najważniejszych w światowym sporcie samochodowym, wyrosła współczesna Formuła 1. Ten niesamowity spektakl już od 100 lat fascynuje miliony widzów na całym świecie.

Wciąż tak samo przyciąga kibiców, jak w pewien czerwcowy poranek 1906 roku na trójkąt dróg pomiędzy Le Mans, St. Calais i La Ferte Bernard. Na fotografiach prezentujemy kilka z ważniejszych wydarzeń w długich dziejach Grand Prix.

1906 Po dwóch dniach walki i ponad 12 godzinach jazdy węgierski kierowca Ferenc Szisz na Renault AK minął linię mety i został pierwszym zwycięzcą Grand Prix Automobilklubu Francji

1908 Mechanik zwycięzcy wyścigu o Grand Prix Automobilklubu Francji Christiana Lautenschlegera (Mercedes) na zmianę jednego koła potrzebował minuty

1914 Zespół Mercedesa ponownie okazał się najszybszy w Grand Prix Automobilklubu Francji.

Znów tak, jak w roku 1908, najszybszy był Christian Lautenschlager

1926 W pierwszym Grand Prix Niemiec, jeszcze dla dwuosobowych pojazdów, tryumfowali Rudolf Caracciola i Eugen Salzer na Mercedesie

1937 Druga połowa lat 30. ubiegłego wieku to dominacja w wyścigach GP ekip Mercedesa i Auto Uniona

1954 Sezon 1954 i następny należał do ekipy Mercedesa. Niemieckie samochody wyróżniały się niespotykaną w wyścigach Formuły 1 aerodynamiczną karoserią

1957 Swój piąty tytuł mistrza świata zdobył Argentyńczyk Juan Manuel Fangio na niezawodnym Maserati 250F

1968 Tytuł dla Grahama Hilla (Lotus 49), ojca późniejszego mistrza Damona. Lotusy były pierwszymi samochodami, na których pojawiły się reklamy sponsorów

1972 Jackie Stewart przegrał walkę o tytuł z Emersonem Fittipaldim. W następnym sezonie po raz trzeci został mistrzem i opuścił F1 po startach w 99 Grand Prix

1977 Znakomicie w mistrzostwach F1 zadebiutował zespół Waltera Wolfa. W swym pierwszym starcie w Argentynie od razu odniósł zwycięstwo

1979 Pierwsze zwycięstwo dla auta z silnikiem turbo (Renault)wywalczył na torze w Dijon Jean-Pierre Jabouille

1980 Od zwycięstwa Alana Jonesa rozpoczęła się długa seria sukcesów zespołu Franka Williamsa

1991 Przełom lat 80. i 90. to pasmo licznych zwycięstw McLarenów napędzanych silnikami Hondy

1994 Podczas Grand Prix San Marino na torze w Imoli zginął Brazylijczyk Ayrton Senna, jeden z najlepszych kierowców w historii F1

2005 Najmłodszym mistrzem świata Formuły 1 został 24-letni Fernando Alonso. Na zdjęciu Hiszpan prezentuje model swego Renault. Tym wynikiem Alonso przerwał serię 5 tytułów (łącznie zdobył ich 7) Michaela Schumachera

2006 Historia się jeszcze nie kończy. Walka trwa nadal. Kto zostanie mistrzem sezonu 2006 - Alonso czy Schumacher?