Naftowe oświetlenie stosowane w karetach miało jedną zasadniczą wadę – uzyskiwane w ten sposób światło służyło tylko i wyłącznie do oznaczania stojącego lub poruszającego się pojazdu. Było po prostu za mało intensywne.
Co prawda, koń po zmroku widzi całkiem nieźle, ale podobnie jak człowiek do widzenia potrzebuje choć trochę światła. Do momentu, w którym prędkość pojazdów nie była znacząca, poruszanie się po oświetlonym gazowymi latarniami mieście nie stanowiło problemu. Wraz z nadejściem automobili i ich spopularyzowaniem pojawiła się potrzeba rozwiązania bardziej wydajnego od oświetlenia naftowego.
Rozwiązaniem okazały się pierwotnie lampy karbidowe. Źródłem światła w tego typu lampach był spalający się acetylen – palny gaz powstający w reakcji wody i węgliku wapnia, czyli właśnie karbidu. Każdy, kto miał do czynienia z autem przedwojennym wyposażonym w karbidówki, wie, że obsługa tego typu oświetlenia nie jest może specjalnie skomplikowana, ale dość uciążliwa.
Dlatego w samochodach zaczęto stosować oświetlenie elektryczne. Początkowo, gdy żarnik żarówki wykonywano np. ze zwęglonych włókien bambusa, awaryjność takiego rozwiązania była duża – wibracje pracującego silnika sprawiały, że żarnik szybko ulegał przerwaniu i żarówkę należało wymienić.
Rozwiązaniem okazało się stosowanie wolframowych drucików – wynalazku Rosjanina Aleksandra Łodygina (który pierwszą żarówkę z pręcikiem węglowym zbudował już w 1872 roku). Bańkę żarówki wypełniono obojętnymi gazami. To był prawdziwy przełom!
Pierwsza samochodowa żarówka została wyprodukowana przez Philipsa w 1914 roku, czyli 100 lat temu. Jej moc nie była powalająca – zaledwie pół wata.
Reklama żarówek firmy z 1918 roku pokazuje, że technika rozwijała się jednak bardzo szybko – w ofercie znalazły się nawet żarówki 50-watowe! W 1924 roku żarówka samochodowa Philipsa jest już wyposażona w podwójny żarnik – elektryczne reflektory zaczynają być stosowane powszechnie.
W 1936 roku kolejny kamień milowy w historii oświetlenia samochodowego i firmy Philips – na rynek wchodzi żarówka Duplolux Selectiva – pierwsza nowoczesna żarówka samochodowa. Kolejnymi etapami rozwoju było wprowadzenie w 1966 roku żarówek halogenowych (znacznie wydajniejszych niż dotychczas stosowane), a w 1988 roku wspólnie z producentami aut Philips pracuje nad projektem VeDiLiS – pierwszymi lampami samowyładowczymi, czyli po prostu pierwszą generacją ksenonów.
Galeria zdjęć
Cennik Philipsa z 1918 roku pokazuje, że już po 4 latach od wyprodukowania pierwszej półwatowej żarówki można było kupić żarówki nawet 50-watowe!
Henry Ford i Anton Philips (szef Philipsa w latach 1922-39) – wyprodukowanie dobrego oświetlenia musi być poparte współpracą z koncernami samochodowymi
Pierwszy podwójny żarnik lampy samochodowej Philips Duo – światła mijania i drogowe w jednej lampie
Żółte światła miały lepiej rozświetlać mgłę i ułatwiać jazdę w zaśnieżonym terenie. Dziś można je spotkać jeszcze właśnie w lampach przeciwmgłowych
Karbidowe lampki można było stosować także w rowerach, ale wraz z rozpowszechnieniem się dynama elektryczne oświetlenie wkracza też do rowerów
Otworzenie fabryki w Niemczech (Akwizgran)powoduje znaczący wzrost możliwości produkcyjnych Philipsa. Firma staje się jeszcze bardziej międzynarodowa...
Jak dzień do nocy: halogenowe żarówki przy takim samym zużyciu prądu produkują znacznie więcej światła
Reklama żarówek halogenowych z lat 60. ubiegłego wieku
Ulepszanie świateł mijania poprzez kombinację z amerykańskimi żarówkami scalonymi
Pierwsza żarówka halogenowa typu H4 – przez wiele lat ten typ żarówki ustanowił standard oświetlenia w autach
Reklama żarówek H4 z lat 70. ubiegłego wieku
VeDiLis: Vehicle Discharge Lighting System – pierwsza żarówka samowyładowcza (ksenonowa)
VeDiLis: Vehicle Discharge Lighting System – pierwsza żarówka samowyładowcza (ksenonowa)
Pierwszym autem z ksenonowymi żarówkami Philips HID było BMW 750iL
Żarówka H7 może obsługiwać tylko jeden rodzaj świateł, ale za to jest wydajniejsza.
Niebieskie żarówki BlueVision to kolejny krok w lepszym oświetlaniu drogi
Dzięki specjalnej powłoce na bańce sygnalizacyjna żarówka SilverVision jest wydajniejsza
HiPerVision – Philips wprowadza żarówki sygnalizacyjne o wysokich parametrach
Pierwsze oświetlenie LED-owe (w topowym Audi A8 W12)
Pierwsza żarówka halogenowa, wydajniejsza nawet o 100 proc. (X-treme Vision) oraz żarówki z efektem koloru ColorVison
Pierwsza żarówka halogenowa, wydajniejsza nawet o 100 proc. (X-treme Vision) oraz żarówki z efektem koloru ColorVison