Auto Świat Klasyki Auto Retro: jak jeździć na rajdzie?

Auto Retro: jak jeździć na rajdzie?

Autor Roman A. Dębecki
Roman A. Dębecki

Jak się przygotować do rajdu automobilowego? Jak zadbać o maszynę i mechanika, jak zaplanować trasę i zadbać o redaktorów – oto porady sprzed 85 lat – z 1930 roku. Do dziś są aktualne...

Jak jeździć na radzie?
Auto Świat / ACZ
Jak jeździć na radzie?

W latach 30. XX wieku rajdy automobilowe w Polsce stawały się coraz bardziej popularne. Samochodów było mało, ale ci co je posiadali chcieli się ścigać i rywalizować w rajdach i wyścigach.

Automobilkluby opracowywały szczegółowe regulaminy każdego rajdu, określające jakie samochody mogą brać w nim udział, ile wynosi wpisowe, jaka jest trasa i próby drogowe oraz przeciętna prędkość na trasie, jakie są zasady klasyfikacji, a nawet to jakie nagrody przewidziano w poszczególnych kategoriach.

Majowy numer miesięcznika „Auto” z 1930 r. przynosi ciekawy artykuł z radami, jak jechać podczas rajdu, aby dotrzeć do mety i zająć dobre miejsce.

Jak jeździć na rajdzie?
Jak jeździć na rajdzie?Żródło: Auto Świat / ACZ

„Mechanik daje baczenie na pracę silnika, na stan benzyny i oliwy oraz na całość wozu, pozwalając kierowcy zająć się wyłącznie prowadzeniem maszyny. Mechanik również podaje kierowcy zapalone już papierosy, jadło i napoje, segregując je według zasad sztuki kulinarnej”.

Jak jeździć na rajdzie?
Jak jeździć na rajdzie?Żródło: Auto Świat / ACZ

„Po przyjeździe na etap – radzi autor – należy sprawdzić czas wjazdu do parku (maszym – RD), wjechać o właściwej godzinie i zgasić silnik na małym gazie w normalnych warunkach zamknąć dopływ beznyny i postawić budę (rozłożyć składany dach brezentowy – RD).

Nieco dalej znajdujemy opis czynności przed startem do kolejnego etapu: „Następnego dnia rano, już po gwizdku, trzeba szybko otworzyć maskę i przejrzeć świece, oczyścić filtr benzynowy, przetrzeć węgielek magneta (aparatu zapłonowego - RD), nasmarować podwozie, dolać oliwy i wody oraz wykonać naprawy spisane poprzedniego dnia.

Po doprowadzeniu wozu do porządku należy przelać nieco karburator (gaźnik – RD) i na włączonym kontakcie (zapłonie – RD) przekręcić na małym gazie korbą kilkakrotnie wał korbowy, nasycając bogatą mieszankę i przecierając zastygłą oliwę w cylindrach i panewkach. Takie postępowanie zapewni nam łatwy rozruch silnika”.

Jak jeździć na rajdzie?
Jak jeździć na rajdzie?Żródło: Auto Świat / ACZ

Artykuł zawiera również rady dla uczestników rajdu jak traktować przedstawicieli prasy. „Co do prasy bądźcie z nią na stopie pokojowej, gdyż inaczej narazicie się na niełaskę w dziennikach. Wmawiajcie Drogim Redaktorom, że znają się świetnie na automobiliźmie, że są wyroczniami itp., a na pewno Was pochwalą".

Autor Roman A. Dębecki
Roman A. Dębecki
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków