W całym kraju (liczącym wówczas 30,9 miliona obywateli) zarejestrowanych było zaledwie 18 878 samochodów osobowych!

W sąsiedniej Czechosłowacji jeździło ich dwa razy, a w Niemczech – 20 razy więcej! Na polskich ulicach częściej zobaczyć można było dorożki i wozy z węglem niż samochody osobowe.

Działał już jednak Automobilklub Polski i kilka regionalnych, organizowano rajdy, wyścigi i zloty, a także konkursy elegancji, nazywane wówczas pokazami i konkursami piękności samochodów.

Jeden z takich pokazów odbył się 5 października 1930 roku w warszawskim parku im. Paderewskiego. Wystawiono 73 samochody, które oceniała publiczność i jury. Co ciekawe, większość nagrodzonych i wyróżnionych pojazdów prowadzona była przez panie.

Typowe karoserie aut z lat 30.

Konkursy elegancji z lat 30. Foto: Auto Świat
Konkursy elegancji z lat 30.

Miesięcznik „Auto” w podwójnym numerze listopadowo-grudniowym z 1930 roku, nawiązując do tego wydarzenia, opublikował kilkanaście fotografii najpiękniejszych ówczesnych samochodów z całego świata, prezentowanych podczas różnorodnych Grand Prix d’Elegance.

Auto i motocykl z warsztatów CWS w Warszawie

Konkursy elegancji z lat 30. Foto: Auto Świat
Konkursy elegancji z lat 30.

Większości towarzyszyły piękne właścicielki. Na szczęście ta tradycja przetrwała do dziś...

Citroeny – z karoseerią zamkniętą i kabrio

Konkursy elegancji z lat 30. Foto: Auto Świat
Konkursy elegancji z lat 30.

Dwa Fiaty – pokazy zagraniczne

Konkursy elegancji z lat 30. Foto: Auto Świat
Konkursy elegancji z lat 30.

Supereleganckie Dodge

Konkursy elegancji z lat 30. Foto: Auto Świat
Konkursy elegancji z lat 30.