• Nowy numer Auto Świata Classica znajdziecie jak zwykle na stacjach paliw oraz w salonach prasowych. Polecamy również skorzystanie z oferty prenumeraty w serwisie literia.pl oraz skorzystanie z naszej cyfrowej subskrypcji

W numerze 1/2021 znajdziecie m.in.:

  • Klasyk, który tworzył historię: Nysa 522 to samochód daleki od technicznej doskonałości, ale jako reanimacyjna karetka odegrała olbrzymią rolę w historii polskiego transportu sanitarnego i przez wiele lat była jedynym tego typu pojazdem w kraju. Przedstawiamy Nysę 522 R, które jeszcze kilka lat temu sama wymagała reanimacji. Remont auta trwał ponad 3 lata, a efekty prac są niesamowite;
  • Lifestylowe kombi: Nie ma nic lepszego niż wygodny i przestronny oldtimer! Obydwa warunki spełnia tylko jedna odmiana nadwoziowa: kombi! Zestawiamy 5 aut, których jedynym wspólnym mianownikiem jest ładne, choć jak się okazuje nie zawsze funkcjonalne nadwozie. Porównujemy: olbrzymiego Buicka Skylark Sport Wagon, Mercedesa 450 SEL 6.9 Pollmann, Steyr-Fiata 2300 Stationswagen, Wartburga 311/5 Campinglimousine oraz brazylijskiego Volkswagena SP2;
Kombi nie tylko jest praktyczne, potrafi też być bardzo ładne! Prezentujemy 5 aut, które łączy właściwie tylko rodzaj nadwozia. Foto: Auto Świat Classic
Kombi nie tylko jest praktyczne, potrafi też być bardzo ładne! Prezentujemy 5 aut, które łączy właściwie tylko rodzaj nadwozia.
  • Youngtimer z potencjałem: opracowywanie Wartburga 1.3 trwało bardzo długo, kosztowało masę pieniędzy, a gdy auto było gotowe Niemcy ze wschodu już go nie chcieli. Z pomocą fabryce przyszli... Polacy; 
  • Cztery generacje Corvette. Legendarny model, który na przestrzeni lat bardzo się zmieniał: od pełnej chromu bulwarówki (nie mającej zbyt wiele wspólnego z dynamiką) aż po rasowe auto sportowe. Czy w swoim czasie Corvette było lepsze od konkurencji? Zestawiliśmy ze sobą: Corvette C1 z Jaguarem XK140, C2 z Fordem Mustangiem GTA, C3 z Bitterem CD oraz C4 z Porsche 964;
Corvette C1 kontra Jaguar XK140 Foto: Auto Świat Classic
Corvette C1 kontra Jaguar XK140
  • Opel kontra Volkswagen: porównujemy 4 pary bardzo różnych samochodów obu firm z ponad 40-letniego okresu produkcji. Która marka zwycięży? Czy w Brazylii Volkswageny były ciekawsze? Zestawiliśmy ze sobą: VW Garbusa 1200 Export z Oplem Kadettem A, VW K 70 z Oplem Rekordem D, VW Brasílię z Oplem GT 1900 oraz VW Golfa II GTI 16V z Oplem Kadettem E GSi;
  • Złe Mercedesy: przedstawiamy stuningowane modele W201 i W126. Oprócz szeregu zmian technicznych (czyli przede wszystkim zwiększeniu mocy silników) prezentowane samochody przeszły też modyfikacje stylistyczne, które w latach 80. XX wieku były bardzo widowiskowe. Aby były jeszcze wyraźniejsze obok postawiliśmy auta w fabrycznych wersjach;
Mercedes 420 SEL kontra 6.0 z silnikiem Brabusa Foto: Auto Świat Classic
Mercedes 420 SEL kontra 6.0 z silnikiem Brabusa
  • Seat 600: auto, które odegrało kluczową rolę w budowie nowoczesnej Hiszpanii;
  • Citroën 2 CV 4x4 Voisin – o dwusilnikowej Saharze wiedzą wszyscy, ale to nie było jedyne 2 CV z napędem na obie osie;
  • Nieznane Mini: przedstawiamy model 9X, który miał być następcą legendarnego auta Aleca Issigonisa. Jego twórcą był… Sprawdźcie w naszym artykule!
  • prezentujemy jednego ze starszych egzemplarzy Jaguara E-Type’a, który najpierw służył jako samochód badawczy (i przeszedł szereg modyfikacji wprowadzonych później do seryjnych egzemplarzy), później używano go do dziennikarskich testów, by na koniec po prostu go sprzedać;
Ten E-Type, zanim został sprzedany dilerowi, przeżył wiele ekscytujących przygód Foto: Auto Bild Klassik
Ten E-Type, zanim został sprzedany dilerowi, przeżył wiele ekscytujących przygód
  • W dziale Porady pokazujemy, jak naprawia się samochodowe zamki i dorabia wkładki na podstawie klucza. Przy opisie sytuacji rynkowej prezentujemy ciekawe auta tzw. drugiego wyboru, których zakup nadal nie kosztuje fortuny. Jak w każdym zeszycie prezentujemy też najświeższy cennik klasycznych modeli.

Zapraszamy do lektury!