Okres urlopowy w pełni, więc w tym wydaniu naszego magazynu nie mogło zabraknąć tematu wakacyjnego. To zestaw kamperów zbudowanych na bazie Volkswagena T3.

Obecnie popularne „Ogórki” stały się horrendalnie drogie, a zainteresowanie sceny przeniosło się na nowszy model. Jeśli myślicie o kupnie takiego pojazdu, to teraz jest ostatni dzwonek, bo z roku na rok te samochody będą drożały. Jeśli następne wakacje mają być z kamperem, to z autem zacznijcie się rozglądać już dziś.

W ostatniej chwili zdecydowaliśmy się pokazać w tym numerze Lotusa Elite II, którego wyremontował właśnie kolekcjoner z Nowego Sącza. Auto jest pod wieloma względami wyjątkowe – w sumie wyprodukowano niewiele ponad 2,5 tys. egzemplarzy. Według Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w Polsce nie ma ani jednego Elite II. Egzemplarz prezentowany na naszych zdjęciach ma jeszcze brytyjskie papiery.

W historii z dawnych prospektów wspominamy polskie samochody z lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX wieku, które mają długą eksportową tradycję. Takie wersje były powodem do dumy, a czasem zazdrości.

Kto interesuje się motoryzacją, nie tylko słyszał o Żukach, lecz także czasem ma okazję jeszcze je zobaczyć. Okazały się bowiem trwale i do dzisiaj służą swoim właścicielom. Żuk powstał jako wynik sprzeciwu załogi na politykę prowadzoną w stosunku do profilu produkcyjnego fabryki. Opisujemy, jak tworzono Żuka, który wykorzystywał części z Warszawy.

Dlaczego Szwedzi tęsknią za Saabem? Przez kilkadziesiąt lat Szwedzi przyzwyczaili się do posiadania samochodów kultowej marki. Po fabryce pozostało muzeum i to tam co dwa lata spotykają się fani Saaba z całej Europy.

Prezentujemy także relację z największego wyścigu klasyków. Mille Miglia to wyścig samochodów z lat 1927-1957. Staruszkowie nie mają jednak taryfy ulgowej – w 4 dni muszą pokonać 1000 mil (1600 km), często z maksymalną prędkością. W tym roku wystartowało 450 załóg, w tym 3 z Polski.

Radzimy jak usprawnić układ hamulcowy, który w klasycznych autach nie jest specjalnie skomplikowany. Pewne doświadczenie i umiejętności warsztatowe pozwalają przeprowadzić naprawę zacisku hamulcowego samodzielnie. Jeśli się na to nie zdecydujecie, to nasz poradnik pokaże, czego trzeba wymagać od mechanika.

Wśród opisywanych samochodów, na wyróżnienie zasługuje Fiat 127p. Jednak Polska w październiku 1971 kupiła licencję na Fiata 126. Zapewne, gdybyśmy wtedy wybrać Fiata 127, to losy naszej motoryzacji potoczyłyby się nieco inaczej.

Foto: Auto Świat

To tylko niektóre tematy z najnowszego wydania magazynu „Auto Świat Classic” 4/2017, który dostępny jest w sprzedaży od 26 lipca 2017 r.

Zapraszamy do lektury!