Wszystko zaczęło się od produkcji wagonów kolejowych w Södertälje. Pełna nazwa przedsiębiorstwa to Vagnfabriksaktiebolaget i Södertälje, a w skrócie Vabis. W 1900 roku powstała spółka Maskinfabriksaktiebolaget Scania w Malmö, która początkowo produkowała rowery, a później samochody osobowe i ciężarowe. Pierwsza ciężarówka powstała tutaj w 1902 roku.
W 1911 roku nastąpiło połączenie Scanii z firmą Vabis, co miało zwiększyć konkurencyjność w Europie. Powstał też pierwszy autobus, a w Malmö i Södertälje produkowano samochody osobowe i ciężarowe. Pierwszy autobus o nazwie Nordmark miał silnik o mocy 34 KM dostarczany przez firmę Vabis. Mógł on transportować 12 osób. Pojazd ten jednak nie przetrwał w pierwotnym kształcie. Przerobiono go na auto ciężarowe, które utonęło w jeziorze po przełamaniu warstwy lodu.
W 1921 roku spółka Scania-Vabis była restrukturyzowana. W owych czasach produkowano tutaj autobusy pocztowe przystosowane do eksploatacji w trudnych warunkach zimowych. Charakterystycznym elementem były przednie płozy i gąsienice napędzające tylne koła.
Od 1932 roku po raz pierwszy sprzedaż autobusów przewyższyła auta ciężarowe. Nowoczesny na owe czasy Buldog był napędzany silnikiem wysokoprężnym, zaprojektowanym przez szwedzkiego inżyniera Jonasa Hesselmana. Spółka Scania-Vabis produkowała autobusy w ograniczonych liczonych ilościach także podczas trwania II wojny światowej, a pierwsze nowe modele powstały pod koniec lat czterdziestych.
W 1947 roku ich produkcja była już trzykrotnie wyższa. Rok później podpisano umowę na dostawę autobusów do Brazylii. W 1953 roku premierę miał podmiejski autobus Scania-Vabis Metropol napędzany ośmiocylindrowym silnikiem umieszczonym z tyłu, który powstał przy współpracy z amerykańską spółką Mack Manufacturing Corporation.
Do ulubionych autobusów Scania-Vabis nalży zaliczyć model CR76 z 1965 roku, który napędzany był 11-litrowym silnikiem o mocy 190 KM i był aż o 1200 kg lżejszy od swojego poprzednika. W 1971 roku pojawił się nowy model CR111, który zyskał przydomek cichego autobusu, który generował jedynie 77 dB.
W latach osiemdziesiątych producenci pojazdów użytkowych zetknęli się z problemem ochrony środowiska i ograniczeniem emisji szkodliwych spalin. W tym okresie Scania testuje autobusy przystosowane do spalania etanolu.
Nowością 1996 roku był model Scania OmniCity, niskopodłogowy autobus miejski z aluminiowym nadwoziem i bocznymi stopniami ułatwiającymi wsiadanie. Ta sama platforma została wykorzystana do dwóch niskopodłogowych modeli. W 2004 roku Scania zaprezentowała serię F, napędzana 5- i 6-cylindrowymi silnikami umieszczonymi z przodu i napędzającymi tylne koła.
Obecnie Scania ma w swojej ofercie kilka serii autobusów miejskich, podmiejskich i dalekobieżnych. Do najnowszych modeli należy OmniExpress 3.20 i seria wycieczkowych Touring.