Auta sportowe i kabriolety przez wiele powojennych lat nie były masowo produkowane przez producentów z Europy Centralnej i Wschodniej. Powstało jednak wiele ciekawych prototypów i wersji seryjnych, które dzisiaj cieszą się dużym zainteresowaniem kolekcjonerów.
To przede wszystkim „enerdowska rakieta” czyli Melkus RS 1000 i Wartburg w wersji coupe oraz Trabant w wersji kabriolet. Furorę w krajach zachodnich robiła Skoda Felicia w wersji kabriolet, a wśród dygnitarzy komfortowy ZIŁ.
Zapraszamy do galerii.
Galeria zdjęć
Model ten stworzony został przez byłego kierowcę wyścigowego i konstruktora, Heinza Melkusa. Pojazd powstał na podwoziu i z silnikiem Wartburga 353 i otrzymał nadwozie z tworzyw sztucznych.
Podnoszone do góry drzwi wzorowane były na legendarnym Gullwingu.
Wnętrze miało typowo sportowy charakter. Do napędu zastosowano trzycylindrowy silnik dwusuwowy o pojemności skokowej 992 cm3 i mocy 70 KM, który współpracował z pięciobiegową przekładnią manualną.
To jeden z najpopularniejszych modeli coupé marki Skoda, ktory produkowany był w Kvasinach. W ciągu 10 lat wyprodukowano 57 085 egzemplarzy.
Czeskim konstruktorom udało się stworzyć wnętrze o sportowym charakterze.
Małe coupé Skody miało być eksportowane do krajów Europy Zachodniej, ale ostatecznie sukcesów tam nie odniosło i stało się tylko hitem bloku wschodniego.
Ta wersja uważana jest za najładniejszą w historii Wartburga. Dwuosobowy roadster produkowany był od pierwszej polowy 1957 r., a jego nadwozie bylo dziełem drezdeńskiej firmy KWD.
Model ten produkowany był tylko trzy lata. W latach 1957-1960 powstały 473 egzemplarze, w tym także prototypy.
Pierwotnie wersja ta powstała z myślą o armii byłej NRD. Z czasem jednak stworzono wersję cywilną z brezentowymi drzwiami i składanym dachem.
Celem konstruktorów była wersja wojskowa.
Wersja wojskowa po odnowieniu stała się cenionym wśród kolekcjonerow klasykiem.
Model ten uznawany jest za najładniejszy kabriolet w historii Skody. Jego pierwsza wersja pojawiła się wraz z legendarnym "Spartakiem" w 1958 roku.
Model ten z powodzeniem sprzedawany byl na rynkach Europy Zachodniej. W Kvasinach wyprodukowano 1010 egz. Skody 450 oraz 14 863 egz. modelu Felicia i Felicia Super.
Dwudrzwiowy kabriolet powstał na bazie reprezentacyjnego rosyjskiego sedana, który był głównie produkowany na potrzeby najwyższych urzędników.
Do napędu zastoswano ośmiocylindrowy silnik benzynowy o pojemności skokowej 7695 cm3 i mocy 315 KM, który średnio zużywał 21 l/100 km benzyny.