Kto stoi za stworzeniem pierwszego samochodu dysponującego napędem wszystkich kół? Odpowiedź może być co najmniej zaskakująca – przyjmuje się, że to Ferdinand Porsche, choć niektórzy badacze historii starają się tę tezę obalić. Urodzony na terytorium dziesiejszych Czech, w królestwie Austro-Węgierskim, Ferdinand już jako 18-latek wyjechał do Wiednia.
Opracował on projekt auta z silnikami w piastach kół. Ale tego było mało. Kolejne zamówienie podniosło poprzeczkę – auto miało mieć cztery silniki elektryczne i dodatkowo spalinowy. Ciężkie akumulatory ołowiowe spowodowały, że genialne pod względem konstrukcji auto, ledwo mogło zabrać 4 osoby. M.in. ten pojazd stał się przepustką do niewątpliwej kariery pana Porsche.
Na kolejną konstrukcję 4x4 nie trzeba było długo czekać, ani jechać zbyt daleko – powstała w 1902 r. w Holandii, za sprawą firmy Spyker. W tym przypadku mamy już do czynienia z w pełni mechanicznym przekazaniem napędu z silnika benzynowego do kół poprzez centralny dyferencjał. System 4x4 nie był jedyną innowacją, samochód miał hamowane tylne koła, a także przedni wał napędowy.
Na początku XX wieku podejmowane były liczne próby zbudowania auta, w którym napęd przekazywany byłby jednocześnie na wszystkie koła. Odnosząc się do historii, warto jednak dość znacząco cofnąć się w czasie – do… 1824 r., czyli ery pojazdów parowych. Już wtedy panowie Timothy Burstill i John Hill badali pojazd parowy z napędem 4x4. Być może historia potoczyłaby się zupełnie inaczej, gdyby w 1827 r. nie wybuchł kocioł.
Fakt, że parametry pojazdu dalekie były od oczekiwań – jego prędkość wynosiła wyraźnie poniżej 10 km/h. Wracając jednak do początku XX w., warto podkreślić, że nad napędem 4x4 równolegle z austriackimi pracowali inni konstruktorzy. Warto wymienić chociażby Amerykanina Roberta Twyforda, który patent na napęd 4x4 uzyskał w 1900 r. Prawdopodobne jest, że już wtedy miał jeżdżący egzemplarz, zaś w ciągu kolejnych kilku lat udało mu się zbudować kolejne. W tym samym czasie nad takim autem pracował również Charles Cotta, który swoje osiągnięcia przekazał firmie Milwaukee Four Wheel Drive Wagon Company.
Niestety, nie ma potwierdzenia informacji, jakoby firma ta przed 1907 r. budowała już pojazdy 4x4. Borykający się z olbrzymimi przestrzeniami Amerykanie w pierwszym rzędzie postawili na transport. Dlatego już w 1906 r. Couple Gear produkowało elektryczną ciężarówkę 4x4, w tym czasie na rynku pojawiły się produkty sygnowane przez American Motor Truck Company. W latach 1911-20 w Ameryce powstawały już liczne ciężarowe pojazdy z napędem 4x4: FWD, Jeffery.
Podwaliny projektu napędu na wszystkie koła stworzył w 1903 r. Paul Daimler – syn założyciela firmy. Pierwszy zaprojektowany pojazd tego typu to opancerzony samochód zwiadowczy, który w 1905 r. przeszedł pierwsze próby.
W czerwcu 1905 r. rozpoczęła się produkcja pojazdów opancerzonych z napędem na wszystkie koła, ale dopiero w 1917 r. – w kooperacji z Krupp AG — uruchomiono pierwszą produkcję seryjną pojazdu 4x4. Był to ciągnik artyleryjski KD1 o dopuszczalnej masie całkowitej 15 t. Wyprodukowano 1129 sztuk tych pojazdów.
Ciekawym nurtem uterenawiania aut okazał się napęd gąsiennicowy, łączony z klasycznymi przednimi kołami skrętnymi. Najważniejsze konstrukcje tego typu powstały, gdy swe siły połączyli Citroën oraz Kegresse. Pierwszy model B2 10 CV wsławił się operacjami na Saharze.
Korzystały z niego armie różnych państw, m.in. polskie wojsko, które miało takie pojazdy jeszcze podczas kampanii wrześniowej. Na dłuższą metę rozwiązanie jednak nie zdawało egzaminu, podobnie jak konstrukcje 4x6 ze zdublowaną tylną osią (m.in. Tatra, Renault, Skoda). Do II wojny światowej powstawały rożne konstrukcje, trudno jednak mówić o rozpowszechnieniu napędu 4x4.
Postrzeganie aut z napędem 4x4 zmieniło się diametralnie za sprawą amerykańskiej armii, a ściślej – kontraktu na „ćwierćtonówkę”. Wtedy właśnie powstała forma małego, lekkiego auta terenowego, która właściwie funkcjonuje do dziś.
W końcu nikt nie powie, że Wrangler nie ma genów wojskowego Willysa. Nie będziemy wchodzić w historię pojedynku o kontrakt na produkcję auta pomiędzy Bantamem, Jepem a Fordem.
Po wojnie znana już była wizja roboczego pojazdu terenowego, jednak dość szybko rozpoczęło się gorączkowe poszukiwanie wygoniejszych pojazdów.
Jako pierwowzór luksusowych SUV-ów wymienimy Jeepa Wagoneera z 1962 r. (i późniejszą wersję Super Wagoneer), zaś gdyby trzeba było wskazać ojca terenowych limuzyn, nasz wybór padłby na Range Rovera debiutującego w 1970 r. W latach 70. i 80. terenówki zaczęły zdobywać prawdziwą popularność, przez co każdy mógł znaleźć model odpowiadajacy potrzebom.
Pomijając Dernburga i jemu podobne, pojedyncze konstrukcje, to zwolennicy aut „klasycznych” przez długie lata nie mieli propozycji z 4x4. Pierwszą jaskółkę przynieśli Brytyjczycy w 1966 r. – Jensen zaoferował model FF. Silnik V8 miał pojemność ponad 6 l, a wnętrze zachwycało stylem i jakością.
Niestety, cena przewyższała nawet Ferrari, więc 318 sztuk można uznać niemal za sukces. Kolejny krok postawili Japończycy. Ich model Leone to klasyczne auto kompaktowe, oferowane w dużych seriach.
Ale i to jeszcze nie było zadowalającym rozwiązaniem dla poprawy osiągów na szosie – Leone wyposażony był tylko w prosty układ dołączający drugą oś „na sztywno”.
Tyle, że ten model to klasyczny crossover krzyżujący osobowe nadwozie z podwyższonym podwoziem SUV-a. W ten sposób dotrwaliśmy do lat 80. i słynnego z rajdowych sukcesów Audi Quattro.
Wkrótce napęd 4x4 stał się wizytówką Audi, dziś możemy zamówić go do dowolnego modelu Audi (taka wersja jest również w najmniejszym A1). W latach 80. i 90. wiele firm zaczęło dość szybko (i może czasem trochę pochopnie) wprowadzać na rynek odmiany 4x4. W klasie aut osobowych dominują obecnie uproszczone systemy przeniesienia napędu z międzyosiowym sprzęgłem.
Galeria zdjęć
Lohner. Pierwsze auto z napędem 4x4 miało… cztery silniki elektryczne, zabudowane bezpośrednio w piastach kół. Masa auta to około 1,8 t
Spyker 60/80 HP. Swoje dzieło bracia Spijkerowie rozpoczęli w 1902 r., ale ostateczna prezentacja przypadła na kolejny rok. Silnik 6-cylindrowy, 8,7 l
Mitsubishi px33. Pierwsze japońskie auto osobowe z napędem 4x4 nie doczekało się niestety produkcji seryjnej. Mitsubishi zarzuciło projekt
Skoda 903. W latach 30. XX wieku powstał prototyp auta z napędem 4x6 (silnik 2.7, moc 60 KM), zaś w 1940 r. ruszyła seryjna produkcja modelu
Citroën-Kegresse. Konstruktorem gąsiennicowego podwozia był Adolph Kegresse. Powstało wiele serii tych pojazdów
Willys quad. Testy wojskowe rozpoczęły się w 1940 r. Później powstały seryjne Willysy MA („niezunifikowane”). Model MB (z 1941 r.) był już bardzo zbliżony do Forda GPW. Te auta niewątpliwie pomogły wygrać wojnę!
Land Rover serii i. Niezbyt urodziwy, ale bardzo skuteczny. Aluminiowe nadwozie, silnik – początkowo tylko 1.6/51 KM
Mercedes lA 3500. Auta te miały ramę wyjątkowo podatną na skręcanie. Konstrukcja oparta w dużej mierze na modelu L 3500
Toyota BJ. Trudne początki – przez pierwsze lata sprzedaż rozwijała się marnie. Silnik 3.4 o mocy 86 KM, rozstaw osi 2400 mm
Fiat Campagnola. Włosi zaoferowali wersje cywilne i wojskowe (AR51). Silnik 1.9/53 KM, niezależne przednie zawieszenie
Jeep Cherokee. Tańsza alternatywa dla luksusowego Wagoneera. Od 1977 r. dostępny również w wersji 5-drzwiowej
Jensen FF. Konstrukcja zapewne upowszechniłaby się znacznie bardziej, gdyby nie zaporowa cena. Do ciekawostek należało też zastosowanie systemu ABS. Powstało zaledwie 318 sztuk Jensenów FF, nie można więc jeszcze mówić o produkcji seryjnej
Subaru Leone. Napęd 4x4 pojawił się krótko po debiucie modelu Leone. Ale np . w USA na debiut wersji 4x4 trzeba było długo czekać. Początkowo odmiana 4WD występowała tylko jako kombi, później dołączył również sedan
VW Transporter. Druga generacja busa otrzymała napęd 4x4 tylko pilotażowo, seryjnie pojawił się dopiero w T3, w 1985 r.
Scania l111. Współpraca Szwedów z wojskiem trwa od 100 lat. Cywilne ciężarówki również mają napęd terenowy – tu 4x6
AMC Eagle. Pojazdu AMC nie nazwiemy autem osobowym, prędzej – crossoverem. Pojawił się tuż przed Audi Quattro
Audi Quattro. Początki należały do centralnych dyferencjałów z blokadami mechanicznymi, co podnosiło usterkowość i zmniejszało skuteczność przekazania napędu. Torsena wprowadzono w Audi w 1986 r.
Alfa Romeo 33. Włoski kompakt miał wersje z napędem 4x4 zarówno w pierwszej, jak i w drugiej generacji modelu
Mitsubishi Cordia. Japońskie auto produkowane było w latach 1982-1990. Wersja z napędem wszystkich kół pojawiła się w 1984 r.
Najlepszym poligonem doświadczalnym dla producentów są rajdy, dlatego nie boją się wystawiać swoich aut w największych imprezach, takich jak Dakar.
W latach 80. na kultowej trasie rywalizowało np. Ranault a także Porsche 959. Oczywiście, to auta dalekie od seryjnych, specjalnie zmodyfikowane pod kątem udziału w imprezie.